Číslo 46/ 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se skladatelkou.
Sylvií Bodorovou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

„Čím jsem starší, tím víc zjišťuji, že lidé mají duši a pohladit ji může být někdy stejně důležité jako vyříznout apendix.“Sylvie Bodorová, skladatelka

Je o vás známo, že jste buď zavřená v pracovně, nebo cestujete po světě. Co právě píšete a kam se chystáte?

Píšu velkou klavírní sonátu pro festival komorní hudby v Arizoně, který bývá v březnu. Letos mi tam jednu skladbu hráli a objednali si další. Mám z toho radost také proto, že Arizona je v březnu nádherná. Vidět v tomto ročním období poušť je velký zážitek. Dostala jsem i další zajímavé pozvání – do Jižní Ameriky. Léta jsem po ní toužila, ale i když tam hráli mé věci, dosud mě osobně nepozvali. Teď mě zvou do Argentiny na podzim 2014 přednášet na Vysokou hudební školu v Buenos Aires a na provedení některých mých skladeb. A letos v listopadu zazní v Birminghamu premiéra nové verze skladby Jubiloso.

Co připravujete pro domácí hudební scénu?

V neděli 13. října byla provedena na festivalu melodramů v Praze premiéra mého nového melodramu Queringo carmina – je to kombinace textu španělského básníka Francisca de Quevedo a soudobého textu Františka Ringo Čecha. Zároveň se pro mne otevírá zcela nový prostor díky připravované spolupráci s kytaristou Petrem Jandou. V roce 2010 mne vyzvalo liberecké Divadlo F. X. Šaldy, abych napsala operu na zajímavý námět. Hrdinkou je Kateřina z Redernu, regentka frýdlantského panství, pozoruhodná osobnost severočeského regionu 16. a 17. století; obsahem jsou obecnější problémy související s dobou před Bílou horou a po ní.

Nové premiéry na obzoru – a předchozí Vaše díla jsou na hudebních pódiích stále přítomná. Například koncert Českého spolku pro komorní hudbu 6. listopadu uvede vaši skladbu na texty Franze Kafky z roku 2010 Kafkas Träume.

Tu jsem  psala původně pro baryton a orchestr na objednávku do Lucemburku, kde ji hrál soubor Luxembourg Sinfonietta. Později vznikla nová verze s Kafkovými texty v češtině a němčině. Přednese je Soňa Červená, která to umí famózním způsobem. Když jsem se Kafkou zabývala, byla jsem až zděšená tím, jak je jeho text nadčasový, jak nás dnes oslovuje. Je to depresivní, ale silné.

Na listopadovém koncertě provede vaši skladbu Kafkas Träume orchestr Quattro, který založil a diriguje váš syn Marek.

Tenhle orchestr je moje srdeční záležitost. A nejen proto, že jej založil Marek. Znám jej a považuji za „svůj“ od doby, kdy těleso začalo hrát. Markovi bylo tenkrát sedmnáct, dnes je mu osmadvacet. Orchestr tvořili studenti konzervatoře, od počátku do toho šli s nadšením. Složení se za ta léta trochu obměnilo, ale jádro zůstává stejné. Mají za sebou řadu domácích i zahraničních vystoupení, pracují na sobě. A fakt, že působí už jedenáct let, už je určitá záruka kvality.

Název orchestru je vypůjčen z názvu skladatelské skupiny, k níž jste patřila...

To, že je spojen s naší stejnojmennou skupinou, je další důvod, proč mám Quattro ráda.

Uměleckou skupinu Quattro založili v devadesátých letech přední čeští skladatelé. Kdy vás přizvali?

Hned zpočátku, v roce 1996, zrovna jsem učila v USA, když mě Otmar Mácha a Luboš Fišer, kteří to celé vymysleli, oslovili. Poslali mi fax – ještě neměli maily –, že chtějí založit skladatelskou skupinu, jestli bych s nimi do toho šla. Cítila jsem se velice poctěna. Dalším členem skupiny se stal Zdeněk Lukáš. Jsem hrozně vděčná, že se to uskutečnilo.

Dnes už jste zbyla sama, ostatní postupně odešli. Jak na ně a na Quattro vzpomínáte?

Jsem moc ráda, že jsem měla příležitost s nimi strávit poslední okamžiky jejich životní dráhy. Nejvíc se mi stýská po Luboši Fišerovi, který mi byl nejbližší. Nemáte na světě moc lidí, po nichž se zasteskne tak, až vás zabolí u srdce. Ale měli jsme se hodně rádi i s ostatními. Když jsme se v Quattru sešli, oni už byli zralí skladatelé, já o generaci mladší. Moc se mi líbilo, že jsme si navzájem nic nevnucovali, ale přesto jsme měli něco společného. Spolky zpravidla vznikají na společném programu, podle něhož členové komponují. Ale my si nic takového neřekli, a přesto jsme se spontánně sešli. Patrně i proto, že každý z nás se snažil psát takovou hudbu, aby komunikovala s posluchačem. Měli jsme pocit hluboké sounáležitosti, i když byl každý z nás úplně jiný. Už jen ty debaty, které jsme vedli – o umění, o jednotlivých umělcích, o hudbě –, nás obohacovaly, pomohly nám i v kompoziční práci. To už mi nikdo nevezme.

Velký úspěch jste měla zvláště se svými rozsáhlými skladbami – oratorii Juda Maccabeus, které v podání rozhlasových symfoniků slavilo triumf na Pražském jaru 2002, a Mojžíš, jež dominovalo Smetanově Litomyšli 2008. Hrají se tato realizačně náročná díla po premiéře i jinde?

Ano, nezůstalo jen u jednoho uvedení, což považuji za velké štěstí, vždyť i Honegger slyšel svou slavnou Johanku z Arku jen asi dvakrát za život! Mojžíše uvedli v Ostravě a v Jihlavě, s výjimkou Ivana Kusnjera se samými mladými pěvci, kteří to nastudovali velmi pěkně. Autor je rád, když se k takovému dílu někdo vrátí, psát oratorium pro jedno použití je velký luxus.

„Jsme tady hlavně proto, abychom obdarovávali – chtěla bych svým posluchačům dát kousek krásy, podělit se s nimi o zázrak tvoření. Hudba je největší dar – je pořád s námi, když ji potřebujeme,“ říká komponistka Sylvie Bodorová.

Prestižní Kociánova houslová soutěž měla jako povinnou skladbu vaši cikánskou baladu pro sólové housle Dža more. To je něco jako „Sylvie Bodorová v muzikantské čítance“. Co jste tomu říkala?

Mám z toho radost a jsem na to docela hrdá, protože povinné skladby pro soutěže psali většinou houslisté – a já houslistka nejsem.

Je vašemu srdci některá vlastní skladba bližší než jiné?

Vybrala bych dvě, Concerto dei fiori pro housle a smyčce a Terezín Ghetto Requiem. Zvláště o té druhé si myslím, že je svým poselstvím pořád aktuální. Napsala jsem ji před patnácti lety, ale mám pocit, že její aktuálnost se nemění. Ne kvůli hudbě, ale kvůli tématu. My lidé jsme pořád stejně chybující, proto je dobré znovu připomenout, kam až se všechno dostalo, abychom to neopakovali. Ale zásadně mám vztah ke všemu, co píšu. Jsem typ autora, který do všeho vkládá svou životní zkušenost i emoce, není to pro mne jenom hra tónů, ale i sdělení. Myslím, že umění je na světě proto, aby dalo posluchačům možnost otvírat věci, na které v běžném provozu nemají čas, zamýšlet se nad problémy, dodávat jim sílu: nejen hudbou, ale třeba už jen pocitem blízkosti. Posluchač snad pozná, že mě trápí stejné věci jako jeho, zjistí, že v tom není sám. Dnes jsou lidé dost osamělí a někdy i jen vědomí, že nejsou sami, jim může pomoci, stačí, když prostřednictvím hudby dostanou nějaký impulz, emocionální podnět.

Občas si vyberete téma nebo název díla podle některého skladatele minulosti: Juda Maccabeus (jak nevzpomenout stejnojmenné Händelovo oratorium), Umění fugy, Vivat Mozart. Vzkazujete jim tím svůj pozdrav?

Ano, ráda používám citáty, mám je ve více skladbách, případně použiji název jako připomínku. Moc ráda se těm mistrům pokloním, čím jsem starší, tím radši a hlouběj, protože toho uměli strašně moc. Třeba ve skladbě Concerto dei fiori mám citát z Bachova chorálu, ty miluju. Jako mladá jsem Bacha „nemusela“, a teď je to úplně naopak, už vím, že v něm je všechno, úžasná filozofie i schopnost vyrovnat se s životem. Víte, když je člověk mladý, myslí si, jaký není gigant, ale čím je zkušenější, tím má větší úctu k těm před ním.

V řadě svých skladeb využíváte podněty z etnické hudby – cikánské, balkánské, židovské, slovenské. Z čeho to pramení?

Žijeme v prostoru, kde jsou přítomny určité vlivy, které sem patří, protože tu jsou vlastně doma. Mám radost, když tím můžu obohatit hudební jazyk. Nejsou to motivy, kterými hudbu jen kořením, není to nic cizího a nepochopitelného. V našem prostředí například židovská kultura působila staletí a znamenala významný přínos. Bylo naším velkým neštěstím, že druhá světová válka řadu skladatelů zahubila. Mnozí z těch, kdo zahynuli v koncentračních táborech, by patrně určili směr české hudby. Třeba Gideon Klein, Pavel Haas a další byli lidé s obrovským potenciálem.

Agáta Pilátová, publicistka

Foto Martin Pekárek



  Básník nejmilovanější...
  
Zpěvník Jana Buriana
 
  
Bezcitnost světem vládne
  Dívejte se
 
  Kapitál nezná hranice
  
Navštivte