Číslo 46/ 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se skladatelkou.
Sylvií Bodorovou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Kapitál nezná hranice

Vhledů do zákulisí bank a nadnárodních peněžních korporací jsme mohli vidět několik, některé i pozoruhodné – vedle již legendárního Stoneova filmu Wall Street je to i český dokument Doba měděná nebo argentinská tragikomedie Metoda, která ukazuje, jak se vybírají (všeho)schopní vrcholoví finančníci. A nestor politického filmu Costa-Gavras, od něhož jsme viděli takové díla jako Doznání nebo Hrací skříňka, líčí ve snímku Kapitál rozporuplný osud jednoho takového člověka.

Gad Elmaleh představuje hlavního hrdinu Marca jako všehoschopného finančního šíbra

Pozornost režisér ovšem věnuje i podrobnějšímu rozkrytí, jak vlastně funguje bankovnický mechanismus, jak se finance bez sebemenšího omezení přelévají, jak vydělávání peněz i riskantní operace se nakonec stávají jediným smyslem života. Přestává být rozhodující výhra nebo prohra, důležité je nevypadnout ze hry.
Když Marc Tourneuil (Gad Elmaleh) nastupuje, zprvu jen jako záskok za nemocného šéfa, do vedení francouzské banky Phenix, ještě netuší, s kolika protivenstvími se bude muset porvat – od intrikujících kolegů po vlastní pochyby. Zejména první část příběhu objasňuje ledacos z toho, co můžeme vídat kolem sebe, třeba masivní propouštění, aby zeštíhlená firma dosáhla větší hodnoty.
Marc je herecky budován převážně zvenčí, občas v rámci téhož záběru komentuje své počínání, někdy se dokonce obrací přímo do kamery, aby se podělil o právě získané pocity či postřehy. Spatříme, jak svět bohatství a moci člověka mění (výmluvné jsou okamžiky, kdy Marc až obsesivně zatouží po vnadné modelce, která s ním flirtuje), jak snadné je přesvědčit sama sebe o potřebnosti a nezbytnosti zvolené existence. Vše shrnuje závěrečná průpovídka, v níž se Marc přirovnává k novodobému Robinu Hoodovi – jen s tím rozdílem, jak s cynickou nadsázkou podotýká, že chudým bere a bohatým dává.
I když na působivosti ubírá patrná tezovitost syžetu, i když může vadit zbytečná upovídanost, určitě osloví vyznění příběhu, který boří jakékoli iluze. Režisér vždy souzněl s levicovými postoji a nezapřel je ani nyní, když dává zaznít provokativně formulovanému stanovisku: Marc svému zhrzenému strýčkovi, nejspíš odborovému předáku, s výsměšnou ironií dokládá, že teprve on uskutečňuje dávnou ideu mezinárodního sjednocení dělnictva. Nadstátní bankovnictví totiž překonává jakákoli politické rozdíly, veškeré počínání ovlivňuje jedině vidina zisku, podbarvená heslem „Po nás potopa“.

Jan Jaroš, filmový publicista

Foto Artcam



  Básník nejmilovanější...
  
Zpěvník Jana Buriana
 
  
Bezcitnost světem vládne
  Dívejte se
 
  Kapitál nezná hranice
  
Navštivte