www.radioteka.cz

www.rozhlas.cz

Číslo 39 / 2015.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se spisovatelem.
Pavlem Kosatíkem.


 

 


 

 

 

 



Dalibor hrdinský (a tragický) z Londýna

Poslední říjnová sobota patří večer na Vltavě vzácnému hudebnímu záznamu. Běžně nedostupný snímek poskytl Českému rozhlasu k jednomu odvysílání (v sobotu 26. září v 19.30) Britský rozhlas BBC. Je na něm Smetanova opera Dalibor, jak ji koncertně provedl 2. května letošního roku v londýnském sále Barbican Jiří Bělohlávek. Prosadil dílo, v cizině málo uváděné, do abonentní řady Symfonického orchestru BBC, jehož byl do roku 2012 šéfdirigentem. Romantická opera o třech dějstvích na německé libreto Josefa Wenziga se hraje v českém překladu Ervína Špindlera.

Alžběta Poláčková jako Jitka a Aleš Voráček coby Vítek v Daliboru v londýnském sále Barbican

Poprvé byla uvedena 16. května 1868 v Novoměstském divadle v Praze při příležitosti položení základního kamene Národního divadla, a to pod autorovou taktovkou. Jde o hrdinský (a tragický) příběh o mstě, přátelství, lásce a rytířské cti, odehrávající se ve středověku v pražských kulisách, o legendu a současně o velké milostné drama i o apoteózu svobody a práva.

Jiří Bělohlávek během let, kdy působil v Londýně, provedl takto koncertně již několik českých oper, mimo jiné Smetanovu Prodanou nevěstu, Janáčkův Osud nebo Juliettu Bohuslava Martinů. Vždy s velkým ohlasem – nejen za uměleckou a interpretační úroveň, ale také za svou dramaturgii. Ta se ostatně jako nevšední projevovala i v symfonickém repertoáru. V nepřeháněném množství, ale soustavně přinášel orchestru a jeho publiku vedle světové a britské hudby také český repertoár a byl za to chválen vedením tělesa i kritikou. V Londýně byl jednoznačným ambasadorem hudebního umění své země.

Pro operu Dalibor přizval Jiří Bělohlávek české pěvce. V titulní roli rytíře Dalibora se v Londýně představil tenorista Richard Samek, jeho protihráčkou byla v úloze Milady sopranistka Dana Burešová. Dále zpívali Alžběta Poláčková, Ivan Kusnjer, Aleš Voráček, Jan Šťáva a Svatopluk Sem. Ohlas v tisku v britské metropoli byl mimořádně příznivý. Za povšimnutí stojí, že autoři reflexí neopomněli zdůraznit příbuznost námětu s Beethovenovu operou Fidelio – i tam proniká milující žena v přestrojení do vězení, aby napomohla útěku vězněného muže. Oproti vídeňskému dílu ovšem Smetanův Dalibor končí smrtí obou protagonistů…

Petr Veber, redaktor ČRo Vltava



  Jak v Le Havru skrýt...
  Dívejte se
 
  Hvězda opery i melodramu
  
Pořiďte si
 
  Jak dřysta Ostravak...
   Téma