Číslo 48 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Terezou Vilišovou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

Strach z konce světa je naší součástí

Apokalypsa, konec civilizace, život na Zemi po globální katastrofě – to je oblíbený námět různých velkolepých filmových produkcí. Polská prozaička Olga Tokarczuková jej pojednala v komorní rozhlasové hře o několika málo postavách, které „poslední dny lidstva“ prožívají dost poklidně a odevzdaně. Ani tváří v tvář celosvětovému kolapsu se nedovedou vymanit z každodenních banalit a malicherností. Hra s názvem Dočasná havárie vznikla exkluzivně pro Český rozhlas a byla to první autorčina zkušenost s psaním pro rozhlas. V úterý 25. listopadu ve 21.30 hru odvysílá Český rozhlas Vltava.

Bylo obtížné opustit prózu a vystihnout potřeby jiného média a žánru?

Ano, musím přiznat, že to byl velmi těžký úkol. Jsem vizuální typ a myslím v obrazech. Při psaní se snažím jazykovými prostředky vytvářet scény a obrazy, všechno je to neobyčejně vizuální, ale využívám bohatství jazyka. Zatímco tady jsem se musela přeladit na nějakou jinou frekvenci a s jazykem zacházet zdrženlivěji a funkčněji, protože hra by se mohla lehce přehlušit.

„Chtěla jsem ukázat, jak by apokalypsa byla prožívána dnes, v postreligijní společnosti, nespojené už hlouběji s žádným náboženstvím,“ říká autorka hry Dočasná havárie Olga Tokarczuková

S jak detailní představou o postavách, ději a celku jste začala psát?

Hra dost volně navazuje na jednu mou povídku, kterou považuji stále za nedokončenou. Ten nápad mě sužoval a neustále se vracel. První verze byla náčrtem psychologické situace, v jaké se mí hrdinové ocitli. Víc než samotný děj mě zajímal jejich vzájemný vztah, psychologie toho vztahu. Během práce nad textem se objevilo víc postav a samotný děj získával na aktuálnosti.

Hlavními postavami hry jsou dva staří manželé, jejichž vztah je po letech poznamenaný vzájemnou alergií, ale i velkou závislostí. Měla jste pro ně ve svém okolí nějaký předobraz?

Mohu přiznat, že ano. Podobné manželství jsem viděla zblízka. Ta směsice lásky a nenávisti, oddanosti a pohrdání, ten druh nepřetržité občanské války – to je situace emocionálně neobyčejně namáhavá a spotřebovávající spoustu energie.

Na začátku hry se s hrdiny dozvídáme, že svět postihla blíže neurčená havárie, jejíž závažnost, rozsah a důsledky postupně zjišťujeme spolu s nimi v průběhu hry. Přitom děj není situovaný do budoucnosti, vaše hra by se mohla začít odehrávat rovnou zítra. Myslíte, že naše civilizace stojí na pokraji svého konce?

Ne, to si nemyslím, ale strach z konce světa je jednou z nejhlouběji zakořeněných součástí lidské psychiky. Kdysi v minulosti měl náboženské zabarvení a byl interpretován jako Apokalypsa či Poslední soud. Vzpomeňme na obrazy Posledního soudu a na dojem, jaký v nás vyvolávají. Já osobně si dobře pamatuji nádherný Memlingův triptych, a právě tento obraz, nebo jeho reprodukce, se objeví i ve hře. Chtěla jsem ale spíš ukázat, jak by taková apokalyptická doba byla prožívána dnes, v postreligijní společnosti, nespojené už hlouběji s žádným náboženstvím. Zajímalo mě, jak se současný takzvaný obyčejný člověk bude chovat tváří v tvář neurčitému totálnímu ohrožení.

Dočasnou Havárii Olgy Tokarczukové pro rozhlas přeložil Jiří Vondráček. V režii Markéty Jahodové účinkují Nina Divíšková, Ladislav Mrkvička, Jitka Smutná, Miloslav Mejzlík, Martin Pechlát a Adéla Kubačáková. Snímek z natáčení.

Může pomyšlení na vlastní konec člověku pomoci najít ztracenou důstojnost nebo smysl existence?

Přála bych si, kdyby taková úvaha posluchačům naskočila po vyslechnutí hry. Možná by to mohlo být takové cvičení mysli – „Co kdyby tento den byl posledním dnem tvého života?“ Chovali bychom se stejně jako obyčejně? Nebo bychom se pokoušeli dohnat veškerá opomenutí, napravit křivdy? Po celou dobu nad námi visí konec – jednotlivá, individuální smrt, jejíž hodinu přece nikdo neznáme. Dnes je také stále více možný zánik celé lidské civilizace. To není vůbec sci-fi, nýbrž předpovědi vědců – jedná se především o stále dramatičtější změny klimatu, ale také o nestabilní, nepředvídatelnou politickou situaci ve světě po řadě let relativního klidu.

Renata Venclová, dramaturgyně

Foto Tomáš Vodňanský


  Existuje přátelství mezi...?
  Dívejte se 
 
  Týden, který rozhodl
  Nalaďte si
 
  Strach z konce světa je ...   
  Téma