Číslo 42 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hudebníkem.
Adamem Viktorou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Bezradné hledání místa pro život

Být favoritem je ošidné, což si právě ověřil tvůrčí tým režiséra Radima Špačka. Jeho nový film Místa byl očekáván s napjatou vstřícností, podnícenou vzpomínkou na výjimečně zdařilá Pouta. Místa však mají k temnému politickému thrilleru daleko. Scenárista Ondřej Štindl tentokrát vsadil na generační téma a pocitovou výpověď postrádající klasickou dramatickou konstrukci, příběh postupuje kupředu sledem více či méně návazných epizod.

Jan Cína, Johana Matoušková a Vladimír Polívka jsou pro český film objevem

Mladí protagonisté Míst se snaží najít místo a pevný bod ve světě. Chaotické možnosti první poloviny devadesátých let jim hledání cesty znesnadňují. A dospělí nepomůžou, spíš naopak. Adam a Marek se potulují ulicemi šedivého města (Ústí nad Labem), utrácejí čas v omšelé hospodě, tu a tam vyvolají či utrpí konflikt, hledají chvíle naplnění v přírodě i v kulisách industriálních staveb. A hlavně – chtějí pryč. Pozdrží je setkání s půvabnou Annou, která sice Adama a Marka na bezcílných cestách následuje, ale podstatný pro ni je vztah s otcem, místním podnikatelem mafiánského typu Kaiserem. Jak se ukáže, bude osudový i pro oba mládence.
Místa mají několik dějových vrstev, žádná však nevydrží s dechem; pointy zůstávají divákům – a vlastně i hrdinům – víceméně skryty. Scenárista nenapsal nosný, sevřený příběh, ani za něj nenabídl adekvátní náhradu. Chybí také dramaturgická podpora, kterou scénář nutně potřeboval.
Přesto film není prohrou. Radim Špaček se totiž osvědčuje jako invenční režisér, který dokáže překlenout slabiny scénáře přesným a přesvědčivým ztvárněním prostředí, scén a a situací. Také šťastně vybral a dobře vedl herce – výrazného Jana Cínu (Marek), talentovaného Vladimíra Polívku (Adam), ale i představitele menších rolí Roberta Nebřenského (otec) a Jiřího Štrébla (Kaiser).
Mimořádný výkon odvedl kameraman Jaromír Kačer. „Kobercové“ nálety na severní Čechy, vzrušující panoramatické záběry i výmluvné detaily železobetonových skeletů, šedivých budov, oprýskaných fasád i závratná nekonečnost krajiny. Už kvůli kameře stojí za to Místa vidět.

Agáta Pilátová, filmová publicistka

Foto Cinemart



  Jak se stát lovnou zvěří...
  Dívejte se 
 
  Hledání místa pro život...
  Navštivte
 
  365 mrtvých jako dní v roce
  Téma