Číslo 39 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hudebníkem.
Václavem Luksem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hercův režisér a režisérův herec

Radiotéka, nový e-shop Českého rozhlasu, se postupně stává zrcadlem velkého bohatství rozhlasového archivu; samozřejmě dramaturgicky s nutným ohledem na přání a priority posluchačů, kteří si na webu www.radioteka.cz vybírají zvukové záznamy ke stažení. Skrytým bonusem pro všechny zájemce může být i fakt, že některé rozhlasové hry a četby publikované v Radiotéce nabízejí často velmi osobní a na první pohled neviditelné příběhy dlouholeté spolupráce předních českých herců a vynikajících rozhlasových režisérů. Patří mezi ně také umělecký „dialog“ Karla Högera s režisérem Jiřím Horčičkou.

„Pamatuji si přesně jeho slova: ‚Tak jak si tu moji roli představujete a jak bych to měl podle vás hrát, pane Horčičko?‘ Bylo to řečeno bez ironie, naprosto věcně, ale postřehl jsem, že se vyhnul pojmu ‚režisér‘. Nechal mě chvíli mluvit, potit se, topit se ve vlastních myšlenkách. Několika v pravý čas řečenými slovy a tím, jak soustředěně mě poslouchal, mi pomohl najít pevnou půdu pod nohama. Cítil jsem, že se mnou souhlasí, ale neřekl víc než: ‚Uvidíme, až začneme zkoušet. Pokusím se udělat to tak, jak si to představujete,‘ vzpomínal Jiří Horčička po letech na první společné setkání. A jaký byl pohled z rozhlasového studia očima Karla Högera? „S Jiřím Horčičkou nevypilováváme záběr po záběru; dáváme přednost zpevnění základní koncepce, vztahům jednotlivých jejích bloků, zdůvodnění vnitřní logiky i vnějšího tvaru. Teprve pak přistupujeme k cizelérské, ale zase ne malicherné práci, k oné konečné vernisáži režijního záměru a jeho hereckého uskutečnění.“
Nestárnoucí důkazy vzájemného porozumění, o kterém Karel Höger tak přesně hovoří jako o „hercově režisérovi a režisérově herci“, najdete dnes v Radiotéce ve dvoudílném přepisu Kiplingovy Knihy džunglí: Jsme jedné krve ty i já a Člověk jde k lidem, v adaptacích Čapkovy Války s Mloky a Věci Makropulos. Nechybí zde ani Högerova četba z pozapomenuté Vrbovy Borovice a Bassovy nestárnoucí knížky Klapbzubova jedenáctka. V nabídce jsou i nahrávky Aškenazyho hry Bylo to na váš účet (oceněné v roce 1965 na Prix Italia) a velmi oblíbených Chevallierových Zvonokos ( „…Höger je zde ústřední postavou, vypráví, mimovolně vstupuje do děje, představuje a napodobuje figurky ze Zvonokos, udává tempo celé nahrávce, s rozkoší si pohrává s textem.“). A jak si při poslechu velkých Högerových rolí nevzpomenout na inspiraci, kterou herec přiznává se vzpomínkou na vzdálené dětské zážitky: „Zakusil-li jsem jako kluk sugestivní akcenty Laufrova přednesu v prvních letech rozhlasového sportovního zpravodajství, vrátilo se mi to nad stránkami Bassovy Klapzubovy jedenáctky se zvýšenou intenzitou. (…) Co chvíli by se mi vybavil nějaký raný nebo pozdější zážitek ryze osobní, čistě vnitřní. Tudy také vede ta nejintimnější pěšina k posluchačovu srdci.“
Detaily a drobnokresbu rozhlasového herectví Karla Högera si ovšem můžete v Radiotéce vychutnat a ocenit je na zvukově upravených snímcích i v jiných archivních skvostech (s autorským podpisem jiných režisérů), jako jsou mimo jiné téměř neznámá četba Haškových Osudů dobrého vojáka Švejka nebo naopak tolik oceňované Skvělé vyhlídky v režii Josefa Henkeho. Doporučením k vašemu výběru nechť je i poklona herce Jiřího Lábuse, který se k nahrávce Dickensovy upravené předlohy vždy rád vrací a znovu obdivuje způsob, jakým Karel Höger dokázal před mikrofonem obsáhnout roli Pipa v rozpětí jediného lidského života.
Naštěstí dnes už tedy nejen opakované reprízy ve vysílání, ale také moderní Radiotéka Českého rozhlasu připomínají herectví Karla Högera v celé jeho rozmanitosti: od intimní podoby citlivého vypravěče až k jednomu z pilířů rozhlasového dramatického jeviště.

Robert Tamchyna, redaktor ČRo



  Vraždy se zárukou
   i bez záruky

  Dívejte se      
 
  Hercův režisér
   a režisérův herec         

  Pořiďte si
 
  Lze věřit i tomu,
   kdo se chová podezřele?    

  Navštivte