Číslo 31 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Miroslavem Krobotem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Srdce je v džungli

Do pražské Špálovky doplachtil z Peru malíř Otto Placht (1962). Předvádí tu až do konce srpna svoji novou tvorbu na téma Amazonie, zhruba dvě desítky akrylů, kterým vládne jasná barva a uvolněný pohyb. Ty abstraktní labyrinty, odkud se občas vynoří úryvek figury, jsou pěkné pro oko – zvlášť v letních dnech. Placht jim dal vznešené jméno Metaformy pralesa.

Otto Placht: Roh hojnosti (150 x 120, tempera, neon, akryl, plátno, 2014)               Otto Placht: Triptych Fascinativos I (150 x 240, akryl, plátno, 2013)

Mistrův příběh je dobře známý: Někdy na přelomu osmdesátých a devadesátých let hodil Placht civilizaci za hlavu a vydal se do „srdce temnoty“. Ale ne proto, aby je dobyl, spíš poslouchat, jak bije. Pobyl pár let, vyzkoušel, kam dokážou odvést mysl Evropana tamější rituály, dokonce se oženil s indiánkou z kmene Šipibó – prostě vzal základy tamějšího života za své. Jako malíř z toho pak vytěžil vše. Jeho velkoformátová plátna mají blízko k fantazijnímu umění i k umění takzvaných přírodních národů. Vznikají spontánně, ovšem rámuje je jistý plán. Placht mluví v průvodním textu k výstavě o „automatické kresbě“ a „koncepci neustálého návratu“. My můžeme doplnit v obecnější rovině syntézu tamějšího se zdejším – unikavé, iracionální jádro obaluje dužina korigující racionality.

Základem amazonských „metaforem“ je zmíněná temnota, noc. Z ní se v obrazu všechno rodí. Odtud povstávají barvy, rozvíjejí se tvary – vzniká specifické bludiště, jakási vizuální hádanka, která může mít sto plus jedno řešení. Podobně se profiloval před časem ve Špálovce Jan Hísek. I on maloval svým způsobem džungli, prales, který mu vybujel v hlavě. Placht je proti němu plošnější, literárnější, a především harmoničtější. Jeho práce jsou pěkné pro oko, jak řečeno úvodem. Zatímco v Hískově surovém umění rezonovaly úzkosti a strachy, výlet do peruánské Amazonie se ukazuje nakonec nejspíš jako pohádkový. Hísek ve tmě mizel, Placht z ní vystupuje. K rovině umělecké a estetické tu přistupuje terapie. Otto Placht se v hlubině pralesa dotkl něčeho podstatného. Není těžké uhodnout čeho.

Radim Kopáč, výtvarný a literární kritik

Foto Galerie Václava Špály



  Rozhovor o literatuře
  Zpěvník Jana Buriana   
 
  Návraty
 
  věčně navztekaného mužíčka

  Dívejte se
 
  Srdce je v džungli
  Navštivte