Číslo 31 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Miroslavem Krobotem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Návraty věčně navztekaného mužíčka

Louis de Funes (1914–1983), jehož roztomilé potrhlouše zbožňuje snad každý, by se v těchto dnech dožil rovného sta let. Jeho postavičky rozsévaly kolem sebe zmatek a kamkoli vstoupily, nastalo pravé boží dopuštění. Divoce gestikulovaly, o překot běhaly sem tam a (v úžasném přetlumočení Františka Filipovského) splétaly jednou výbušné, jindy rozhořčené repliky.

Louis de Funes (1914–1983), jehož roztomilé potrhlouše zbožňuje snad každý, by se v těchto dnech dožil rovného sta let

Minulý týden Česká televize vysílala Dobrodružství rabína Jákoba, kde si zahrál prchlivého továrníka, jenž bytostně nesnáší jak své stále něco nárokující zaměstnance, tak každého jinověrce, stejnou měrou Židy i Araby. Tento týden kromě dokumentu Pan herec Louis de Funes (úterý 29. července, ČTart, 20.20) spatříme ještě jeho méně známou komedii Na stromě (sobota 2. srpna, ČT1, 21.25).
Louis de Funes se narodil v chudé rodině, vystřídal snad tucty zaměstnání, a když se chtěl živit tím, že bude bavit jiné, dlouhé roky on i jeho rodina živořili na pokraji nouze. Jeho trudné začátky, kdy jen mihnul desítkami filmů, i okamžiky úspěchu, který si plně začal vychutnávat až po padesátce, přibližuje výše zmíněný dokument. Dovíme se z něj, že až od druhé půle padesátých let začalo být jasné, že vyrůstá zemitý komik, s nímž se bude muset počítat. Po boku dvou hvězd, Bourvila a Gabina, si zahrál v okupační tragikomedii Napříč Paříží (1956) a svou postavu hamižného řezníka odvedl tak bravurně, že navzdory epizodičnosti byla vnímána jako bezmála další hlavní role. Byl to právě Bourvil, vedle něhož si vybudoval postavení naprosto rovnocenného partnera. Hráli společně v několika stále úspěšnějších veselohrách a jejich spolupráce vyvrcholila další okupační taškařicí Velký flám (1966).
Proslulých položek má de Funes více: zařádil si jako zbrklý policejní komisař v cyklu kriminálních parodií o nepolapitelném zloduchu Fantomasovi (s Jeanem Maraisem jako hereckým partnerem), ale jeho nejslavnější filmovou postavou se stal groteskně horlivý strážmistr Cruchot v dodnes často opakované četnické sérii.
Ačkoli Funes nejednou přesvědčil, že dokáže hrát ve dvojici, jeho doménou bylo sólové vystupování. Tam nebyl nikým a ničím spoutáván. Právě tehdy jako by explodovala rtuťovitá pohyblivost, kterou dovedl k dokonalosti jako svůj nejpříznačnější rys. Jedinou hvězdou je i ve filmu Na stromě (1971), který pobaví jak pohledem na pinožení tří lidiček, skončivších i s autem v koruně osamělé pinie rostoucí vysoko nad srázem, tak morbidními pohromami, jaké zaviní pokusy přivolat pomoc. Také tady Funes na sebe strhává veškerou pozornost a zcela zastiňuje své spoluhráče (kromě syna Oliviera zde vystupuje i mladičká Geraldine Chaplinová).

Jan Jaroš, filmový publicista



  Rozhovor o literatuře
  Zpěvník Jana Buriana   
 
  Návraty
 
  věčně navztekaného mužíčka

  Dívejte se
 
  Srdce je v džungli
  Navštivte