Číslo 19 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s publicistou.
Pavlem Maurerem.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

„Tak dlouho jsme se s kolegy vzájemně upozorňovali na místa, kde se lze dobře najíst, až jsme si řekli, proč to nesepsat a nevydat.“ A první průvodce českými restauracemi Gurmán spatřil světlo světa.Pavel Maurer, publicista a gurmán

Je pravda, že na začátku vašich úspěšných projektů byla vaše záliba v dobrém jídle a pití?

Myslím, že tuhle zálibu má kdekdo. Ale s několika kolegy, kteří se také zabývali reklamou a marketingem, jsme si řekli – což takhle vydávat průvodce po dobrých restauracích a hospodách? Byli jsme jedni z prvních, kdo s něčím podobným přišel – v roce 1996 tu ještě nebyly žádné pořady o gastronomii, většina novin neměla rubriku o tom, jak co jíst a nejíst, nevydávalo se tolik časopisů o vaření ani tolik kuchařek.

Byl to tedy promyšlený marketingový záměr?

To právě vůbec ne. S kolegy jsme se tak dlouho vzájemně upozorňovali na místa, kde se lze dobře najíst, až jsme si řekli, proč to nesepsat a nevydat. Prošel jsem různé knihovny – od francouzské, kde jsem prostudoval slavného Michelina, po americkou či německou – a zjistil jsem, že takových průvodců je na světě hodně a že na to musíme jít trochu jinak. Začali jsme tedy připravovat průvodce po restauracích, které nehodnotili odborní inspektoři, ale jejich návštěvníci.

Proč jste se vzdali odborného hodnocení?

Odborníci tady tehdy buď vůbec nebyli, nebo pracovali pro nějakou potravinářskou firmu či měli vlastní restauraci, takže nemohli být nezávislí. A proto jsme přišli s myšlenkou, že náš průvodce bude mít formu „lidové ankety“. Abych ovšem byl spravedlivý, tenhle nápad měl už slavný Zagat Survey před třiceti lety v Americe a dodnes to tam funguje.

Prý investujete hodně prostředků do bezpečnosti hlasování, abyste odhalili případné podvody při hlasování...

Do zabezpečení investujeme velmi mnoho prostředků i sil. Ovšem i tyhle postupy se během oněch osmnácti let vyvíjely. Dnes se hlasuje třemi způsoby: první je klasický – lidé vyplní předtištěný formulář, podepíší se a odešlou nám ho, druhý způsob je hlasování na internetu – zájemce jen musí projít přihlašovacím martýriem, které je záměrně trochu komplikované, a třetí cesta je hlasování po telefonu – po přihlášení si lze stáhnout aplikaci do smartphonu. Máme zájem, aby hlasovalo co nejvíc lidí, protože pak je hodnocení objektivnější. Na druhé straně právě anonymita hlasování může kýženou objektivitu ovlivnit. Občas začnou přicházet hlasy, které negativně hodnotí nějakou restauraci, a tehdy zpozorníme a řekneme si, ejhle, vypuká tu konkurenční boj. Za těmi negativními hlasy totiž obvykle stojí konkurence.

Jak je váš ochranný systém vybudován?

Nemohu ho z pochopitelných důvodů popsat detailně, ale obecně vzato se jedná o pětistupňový bezpečnostní systém, který dokáže například dohledat a odhalit falešné adresy. Tenhle systém je samozřejmě neustále napadán a také zdokonalován. Vezměte si, že z toho obrovského množství restaurací může být nejlepších jen deset. A v té první desítce se hodnocení liší ne o desetiny, ale o setiny bodu. Je snadné z první desítky vypadnout a majitel je pak zákonitě naštván. Ovšem velmi těžko se argumentuje, protože hodnocení závisí na subjektivním posouzení. Vezměte si, že například z padesáti hodnotitelů přijdou do nějaké špičkové restaurace dva tři v době, kdy číšník zrovna není v úplně ideálním rozpoložení. Doma se pohádal s manželkou, má třeba nějaké vážné starosti a na hosta není úplně nejpřívětivější. Pak host hodnotí hůře jak obsluhu, tak troška stínu padne i na jinak vynikající jídlo. A to ovlivňuje ty setinky bodů, které pak rozhodují o tom, že restaurace z první desítky vypadne.

Jak předcházíte námitkám, že hodnocení je právě subjektivní?

Už několik let si necháváme výsledky auditovat nezávislou firmou, která ručí za jejich správnost. Další věc je, že každý rok vyhazujeme dvacet až dvacet pět procent hlasů, které se nám zdají být podezřelé. Až čtvrtina hlasů je pro nás nepřijatelná! Ze zhruba dvou tisíc hodnotitelů jich tři sta až čtyři sta neprojde sítem pětistupňového bezpečnostního systému. Krvácí mi přitom srdce, protože mám zájem na tom, aby hlasovalo co nejvíce hodnotitelů. Námitkám ze subjektivity předcházíme tím, že všechna hodnocení zprůměrňujeme.

Můžete uvést nějaký důvod vyřazení hlasu hodnotitele?

Například hlas pouze pro jedinou restauraci. Ten host hlasuje takto jen proto, že nikam jinam nechodí. Jak potom může srovnávat? Není to škůdce, ale pro mě je zaujatý.

Jaká jsou vaše kritéria hodnocení restaurací?

„To, že jsme narušili přirozený systém, kdy máme takzvaně všechno pořád, se nám vrací jako bumerang. Když je všechno pořád, nemůže to mít nejlepší chuť ani kvalitu. Zdá se mi, že jsme poněkud zpovykaní.“ Kvalita jídla, obsluha a interiér.

Podobají se tato kritéria michelinskému průvodci?

Michelinský průvodce se soustředí hlavně na jídlo. Ovšem – michelinská kritéria neznám. A nezná je nikdo, protože je s úspěchem už spoustu let tají. Ví se, že michelinské inspektory zajímá kvalita jídla, mrknou se na záchodky, podívají se, jak je prostřeno a jestli nejsou pokecané ubrusy, ale první je jídlo. Nikomu se se svými kritérii nesvěřují, jsou prostě takoví tajemní.

Jaký je váš názor na televizní pořady o vaření?

Některé se mi opravdu hodně líbí – například pořady Emanuela Ridiho. Je tu však jeden problém. Čím častěji chodí majitel restaurace do televize, tím méně času má na svůj podnik. Ale zároveň s rostoucí popularitou jeho podnik navštěvuje více lidí. A on má buď výjimečný tým, který to zvládne, nebo se zhoršuje kvalita jeho restaurace. Právě to je případ Emanuela. V době, kdy měl pravidelné televizní pořady, spadl jeho podnik v našem žebříčku z druhé desítky až na místo kolem devadesátky. A Emanuele mi napsal rozzlobený dopis, že už nechce být v našem výběru, protože ho nepovažuje za objektivní.

Co jste mu odpověděl?

Že příčinou poklesu není naše hodnocení, ale změny, které se v jeho restauraci udály. Tím, že se stal tak populárním, začalo do jeho restaurace chodit hodně lidí – a co bylo následkem? Zvýšil ceny. Personál začal být pod neustálým tlakem veřejnosti. Navíc mnoho návštěvníků bylo zklamáno, když zde nepotkali svou vytouženou televizní hvězdu osobně. V určité době podle mého názoru úroveň podniku zákonitě poklesla.

Při sledování televizních pořadů známých kuchařů mě často napadá, že kdyby rodina se dvěma dětmi a průměrnými příjmy chtěla uvařit jeden oběd, na který by potřebovala pancettu, jehněčí či výběrové hovězí, jarní kuřátko, košík extra zeleniny a několik kelímků mascarpone, asi by několik dalších dnů musela vyžít z tohoto pokrmu, protože by fatálně překročila svůj rozpočet...

Na to vám řeknu dvě věci. Vídám při nákupech v supermarketech lidi, kteří evidentně nemají moc peněz, a jen zírám, co všechno si do vozíku cpou: jsou to různé předsmažené a mražené potraviny, často drahé, a navíc nepříliš zdravé. Myslím si, že někteří lidé neumějí nakupovat. Máte pravdu, pancetta je drahá, ale nemusím ji mít každý týden. Jsou delikatesy, které si člověk dopřeje jednou za čas, na druhé straně existují suroviny, které jsou dobré, zdravé, dodají nám spoustu energie, ale zapomněli jsme na ně. Jsou to tradiční suroviny našich babiček, jako jsou jáhly, pohanka, červená řepa a další, které jsou přitom levné. A ještě jedna poznámka – když se lidé rozhodují pro koupi nového svetru nebo lyží či televize, dávají přednost kvalitě, za kterou samozřejmě více zaplatí. To jim nevadí. Když chci kvalitní jídlo, musím rovněž počítat s tím, že si za ně musím připlatit. Nechci nikomu sahat do svědomí, ale každý z nás by se měl rozhlédnout po svém bytě, zda náhodou neutrácí za věci, které nepotřebuje, a místo toho by si mohl dopřát kvalitní jídlo. Vím, že spousta lidí musí šetřit. Ale je otázka, jestli šetření na jídle je šetření na pravém místě.

Mluvíme o kvalitě jídla, a zároveň nám prodejní řetězce vnucují podřadné potraviny, náhražky, omezený výběr například co se týče místa původu výrobku. Vím, namítnete, že existují farmářské trhy...

… a nejenom ty. V poslední době s uspokojením zjišťuji, že vzniká řada malých obchodů – pekařství, řeznictví, zelinářství –, které my zákazníci musíme podporovat, aby je nepohltily právě supermarkety. Rád bych však dodal ještě něco: To, že nám civilizace nabízí jahody v zimě, banány po celý rok a chleba o půlnoci, má dva důsledky. První je, že se zákonitě musí snížit kvalita – když je něco pořád dostupné, nemůže to mít špičkovou jakost. A druhá věc – naše generace jedla jahody tehdy, když se urodily, tedy v červnu. Jsou-li nyní dostupné po celý rok, nemohou přece chutnat tak jako ty červnové. To, že jsme narušili tenhle přirozený systém, kdy máme takzvaně všechno pořád, se nám vrací jako bumerang. Když je všechno pořád, nemůže to mít tu nejlepší chuť ani kvalitu. Zdá se mi, že jsme poněkud zpovykaní.

Alena Sojková

Foto Jiří Skupien a Luboš Wišniewski

Kompletní verzi interview najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas, vychází 28. 4.



  Poslední cyklista...  
  Dívejte se
 
  Burton na houpačce     
  Navštivte
 
  Když nastoupila Železná lady
  Téma