Jak těžké je zbavit se podezření

Nařknout někoho ze sexuálního obtěžování, zneužívání nebo dokonce znásilnění je závažné obvinění. A obtížně se vyvrací, není-li pravdivé. Důvody takového počínání mohou být různorodé, často pramení z touhy pomstít se, ublížit, získat pro sebe nějakou výhodu, ale někdy za incidentem stojí psychická porucha, zosobněná záměnou představy či přání za realitu.

Ukazuje se, že právě ženské postavy, přes vnější zasmušilost modelované dosti výstředně i navzdory pozdějšímu objasnění pohnutek, jsou nejzranitelnější, neschopny se vyrovnat se zklamanými nadějemi, které z různých příčin vykolejily.

Ve filmu Nevinnost (neděle 6. dubna, ČT1, 20.00) obdobnou situaci prožívá vážený lékař (Ondřej Vetchý), do něhož se zamilovala nezletilá pacientka – a podle deníku plného erotických zážitků matka i policie usoudí, že došlo k přestoupení zákona, navíc když je dívka schopna popsat i dispozice lékařova domu, jako kdyby v něm již někdy pobývala.
Scenáristu Petra Jarchovského a režiséra Jana Hřebejka však více než osudy lékařovy zajímají stanoviska jeho blízkých, kteří podléhají pochybám, jimž se hroutí dosavadní jistoty. Ba ani vyšetřující policista, první manžel hrdinovy ženy, jenž se obětavě stará o mentálně postiženého syna, si není jist, zda se obviněný skutečně dopustil prohřešku, který je mu přisuzován. Ale profesním povinnostem dostát musí...
Autoři záměrně těkají po množství motivů, aniž by jim vtiskli pevnější řád. To se týká jak některých postav (hlavně stařičkého hrdinova tchána, jehož hraje Luděk Munzar), tak samotného syžetového rámce, který se rozpadá do jakési dvojdomé konstrukce (stejně jako v komedii U mě dobrý). Po uzavření výchozí zápletky se vynoří další, ještě osudovější, neboť doktor má svá temná tajemství a rodinný soulad se ukáže být klamným.
Ukazuje se, že právě ženské postavy, přes vnější zasmušilost modelované dosti výstředně i navzdory pozdějšímu objasnění pohnutek, jsou nejzranitelnější, neschopny se vyrovnat se zklamanými nadějemi, které z různých příčin vykolejily. Mravnostní skandál, jakkoli posléze zažehnaný, zasel semínko nedůvěry, což protagonista, který se lehkovážně vrací k dřívějším vzorcům počínání, zjevně podcenil. Rozuzlení příběhu se pak odehrává v odlehlé chatě, kde dochází – možná s nadbytečnou verbální zátěží – ke konečnému zúčtování s dávnými hříchy.
Nevinnost kolísá mezi psychologickými průhledy a upozorňováním na relativitu spravedlnosti, na subjektivní vnímání událostí. Film přitom není výjimečný: známe díla, která se dotýkala téhož tématu, ať již si počínala rozverně (česká komedie Panenství a kriminál), nebo naopak vážně – jak je tomu v dramatu z učitelského prostředí Riziko povolání, kde exceloval Jacques Brel.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Zbavit se podezření...    
  Dívejte se
 
  
Divný komiks, divná doba
  Pořiďte si
 
  S čerstvým pětaosmdesátníkem...
  Téma