Číslo 11 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s muzikologem.
Tomislavem Volkem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bez Funkeho by česká fotografie vypadala jinak…

Funkeho portrét z roku 1925„Je jen málo míst v Čechách tak silně propojených s avantgardní fotografií jako Kolín. Josef Sudek, Jaromír Funke a Eugen Wiškovský – tři světově uznávaní tvůrci moderní české fotografie se kdysi potkali právě v tomto městě,“ můžeme číst v programu fotografického festivalu Funkeho Kolín 2005. Jaromír Funke (1896–1945) patří mezi průkopníky moderní fotografie stejně jako Man Ray, Alexander Rodčenko, Paul Strand nebo Edward Weston. Podobně jako oni hledal vlastní cestu k abstrakci. Jeho cyklus Abstraktní foto může v dějinách fotografie představovat paralelu díla Františka Kupky v malířství. Funkemu a jeho dílu věnovala v lednu tohoto roku pozornost i Víkendová příloha stanice Vltava.
Jaromír Funke byl jedním z prvních fotografů rozvrhující své dílo do cyklů. „Vstřebal“ podněty kubismu, inspiroval se tvorbou umělců působících v Bauhausu, řada jeho fotografií má blízko k nové věcnosti a konstruktivismu. Osobitě přistoupil k výzvám poetismu a surrealismu. V duchu Bretonova pojetí zázračného setkání rozvíjel po polovině třicátých let svou „emoční fotografii“. Cyklus Sklo a odraz je možná prvním cyklem inspirovaným surrealismem. Imaginativní interpretaci světa nabízejí též cykly Čas trvá a Země nenasycená. Zřejmě „podvědomě“ se k surrealistické inspiraci přihlásil i svými pralesními fotografiemi z Podkarpatské Rusi, které připomínají obrazy Maxe Ernsta.

Splácení dluhů

Funke byl všestranně vzdělaným intelektuálem své doby, moderním umělcem. Nové formy a obsahy, nové vize nového vizuálního umění hledal s vášnivým zaujetím. Orientoval se ve světě moderní fotografie a výtvarného umění, dokázal reflektovat nejen vývojové trendy současného umění, ale také své dílo. Ovládal vzácné umění sebeinterpretace. V jeho uměleckém naturelu se snoubily protichůdné přístupy: tvůrčí intuice a racionální úvaha. Uměl se vymezovat vůči autoritám a zaujímat vlastní postoj. V meziválečném období ovlivňoval fotografické dění v Československu nejen svým dílem, ale i rozsáhlou teoretickou, kritickou, organizátorskou, redaktorskou a především pedagogickou činností. Vyučoval v Bratislavě a později na Státní grafické škole v Praze, vedené Ladislavem Sutnarem.
V souvislosti s Funkeho působením na Slovensku mi sdělila zajímavou informaci fotografova dcera Miloslava Rupešová: „Na Škole umeleckých remesiel vzrůstá zájem o jeho působení v Bratislavě. Mám domluveno s paní Pekarovou, spolupracovnicí nedávno zesnulé historičky umění Ivy Mojžišové, že mi pomůže v neuspořádané části negativů identifikovat snímky pocházející z té doby. Iva Mojžišová cítila jako svůj osobní dluh, že není zpracováno Funkeho účinkování na tzv. slovenském Bauhausu.“
V Moravské galerii v Brně se na přelomu roku konala výstava, kterou připravil dlouholetý funkeovský badatel Antonín Dufek. Veřejnost se mohla seznámit s řadou nových, dosud neznámých fotografií. Nakladatelství KANT vydalo k výstavě Dufkovu rozsáhlou publikaci Jaromír Funke – Mezi konstrukcí a emocí. Podobná fotografova monografie dosud chyběla, a to nejen u nás. Kniha naštěstí vyšla i v anglické verzi. S Antonínem Dufkem jsem v prostoru výstavy natočil rozhovor pro pořad, který Vltava vysílala na začátku ledna. Jeho podstatnou část tvořila dvouhodinová kompozici vzpomínek, dopisů, fejetonů, deníkových záznamů, hudby Erwina Schulhoffa, vyprávění historičky fotografie Anny Fárové a fotografovy dcery Miloslavy Rupešové. V kompozici nazvané Příběh nedokončeného obrazu? zaujímal zvláštní místo Kolín, se kterým je životní příběh Jaromíra Funkeho osudově spjat.

Talíře

Kolín jako umělecká Mekka

Kolín první poloviny 20. století byl podivuhodným městem. Město tří fotografů – Sudka, Wiškovského, Funkeho –, malířů Zdeňka Rykra a Rudolfa Mazucha. Do Kolína jezdil Franz Kafka, který obdivoval zdejší Husův pomník od Františka Bílka. Z Kolína pochází osobitý filozof a estetik Václav Navrátil, autor nedoceněné práce O smutku, lásce a jiných věcech. Svou kolínskou spřízněnost si celý život uvědomoval významný nakladatel Otakar Štorch-Marien: „Už tenkrát, když jsme se s Funkem sblížili, začínaly se plnit stěny jeho pokoje obrazy Mazuchovými a Rykrovými a skříně přetékat knihami, hlavně z oboru krásné a výtvarně umělecké literatury. To už Funke fotografoval s pokusnickým zaujetím: ovšem k tomu, aby se fotografie stala jeho životně tvůrčím posláním a učinila z něho v pravém smyslu klasika její modernosti, musil překonat mnoho rodinných a studijních trpkostí v oborech na něm vyžadovaných.“
Štorch-Marien vlastnil Aventinum, jeden z nejproslulejších nakladatelských domů první republiky, se kterým spolupracovali mimo jiné výtvarníci Jan Zrzavý, Josef Šíma, Josef Čapek – a také Jaromír Funke. Funkeho dcera Miloslava Rupešová, která se stará o otcovu pozůstalost, mi o svých plánech řekla: „Moc ráda bych se dočkala vydání Funkeho Podkarpatské Rusi, svého času jsem o tom mluvila s Viktorem Stoilovem, zájem měla tehdy Anna Fárová. Z Podkarpatské Rusi je zatím obecně známo jen několik vybraných snímků ‚domorodců‘ a pralesů, ale krajina, architektura, žánrové motivy zůstávají neznámé. Mým tajným přáním je připravit k vydání Knihu kolínskou, kterou plánoval už Štorch-Marien pro poválečné Aventinum a pro kterou je v pozůstalosti nepřeberné množství materiálu.“

Fotograf a jeho rodné město

„Fotograf Jaromír Funke narozený ve Skutči a vyrostlý v Kolíně vykřesal svou tvorbou maximum z kolínské architektury sakrální, občanské i profánní a z přilehlé krajiny. Jeho dílo, dnes světově proslulé, nikdy nepopisovalo něco, co by bylo mimo nebližší okruh jeho zájmu nebo místa jeho působení. Ve dvacátých letech zaznamenal fotograficky město Kolín a jeho okolí, ve třicátých pozorně sledoval stavbu elektrárny architekta Jaroslava Frágnera, ve čtyřicátých letech své dílo završil monumentálním cyklem fotografií chrámu sv. Bartoloměje,“ napsala Anna Fárová o vztahu fotografa ke Kolínu.
„Kolínská“ je i následující pasáž z článku Jaromíra Funkeho Od obrazu k emoci. Předobraz popisovaných fragmentů města má kolínský původ. „Samotný život přináší přerůzné situace a záleží jen na fotografu, aby si uvědomil, jaké možnosti mu přináší skutečnost sama, je-li výběrem výrazně izolována od nežádoucích elementů a je-li vzájemně konfrontována. Prostor a objekt mají vlastní rytmus a vlastní řád. Záleží na fotografu, aby obé podřídil svému účelu. Václav Navrátil to definoval takto: ‚Každá realita má svoji melodii. Umění fotografa znamená zaposlouchati se do melodie pro nás nejnaléhavější a darovati tuto melodii zakletou do ireálné dvojrozměrovné plochy. Ve fotografii nejde tudíž jen o pouhou technickou zdatnost, nýbrž také a hlavně o básnickou předtuchu básnického efektu.‘ A zde jest pravé jádro emoční fotografie, kterou prozatím vývoj vrcholí. Všední skutečnost oproštěná od prosté popisnosti přechází fotografickým umocněním do světa, kdy osmnácté století, představované omšelou sochou, korunuje se vší vážností tovární komín dneška, kdy divák se zamyslí nad hřbitovem na ulici, kdy naše secesní dětství jest vzkříšeno před vchodem do vily, kde trůní bujná sfinga se skromným nápisem Vlasta, kdy schyluje se na hodinách ke dvanácté, kdy nastává plnost času a kdy vždy a všude ‚Čas trvá‘ od anno domini, až na věky věkův!“
Fotografie a životní osud Jaromíra Funkeho mě celý život přitahovaly. Jako kluk jsem chodil kolem sfingy u vily Vlasta a Funke se pro mě stal románovou postavou mé knihy Hugo: „Černobílou duši města zaznamenal fotograf Jaromír Funke. Černobílý tikot světla a stínu města, černobílého stroje města s gotickým kostelem, hranolem středověce neohrabané věže Práchovny, třešňovou alejí k rybníku Peklo, sfingou u secesní vily Vlasta, Frágnerovou elektrárnou na břehu Labe jako převodovými koly… Tikot toho černobílého stroje se vás vášnivě zmocňuje. Pohlcuje vás do černobílého labyrintu...“

Překvapení

Kolín, chrám sv. Bartoloměje„Dvacátého čtvrtého srpna 1944, Kolín před polednem, šel jsem se koupat do Labe za železniční most s Nankou a dítětem,“ napsal ve svém deníku Jaromír Funkce. „V poledne poplach a bombardování Kolína. Hoří… a pumy padají blízko nás. Jsme všichni u sebe. Po přežití této vlny utíkáme zas přes Labe do háje. Detonace. Krátery od pum. Okamžiky, které se nezapomínají. Přicházíme domů ve tři odpoledne, živi a zdrávi.“
Funke zažil další nálety v Kolíně a Praze. V březnu 1945 měl být operován kvůli zánětu pobřišnice způsobenému prasklým dvanácterníkovým vředem. Jenže operace musela být odložena kvůli leteckému poplachu, okupační úřady v tu dobu operace zakazovaly. Podle lékařské zprávy znamenalo odložení operace jediné – fotografovu smrt.
Život je plný podivných, osudových náhod. A paradoxů. Možná díky předčasné umělcově smrti se jeho rozsáhlá pozůstalost dochovala. Funke neměl čas na „přehodnocování“ svého díla. V tomto ohledu můžeme říci, že naštěstí. „Zůstává hodně oblastí Funkeho pozůstalosti, které by si zasloužily probádat,“ říká fotografova dcera. „Archiv negativů stále čeká na zevrubné zpracování. Představovala jsem si, že bych se sama ujala jeho uspořádání a naskenování, ale bohužel to přesahuje mé síly. Stačila jsem naskenovat pouze cyklus abstraktních fotografií, vyhledala a naskenovala zátiší a kompozice z dvacátých let, něco z dalších cyklů. Jenom v těch negativech je ukryta řada odpovědí na dosud nezodpovězené otázky, o překvapeních nemluvě. Kromě archivu negativů jsou zřejmě další poznatky skryty v písemné pozůstalosti. Vedle korespondence, kterou chce vydat nakladatel Karel Kerlický, to jsou různé rukopisné texty. V Dufkově monografii je uveřejněn seznam dosud známých rukopisů z pozůstalosti, ale třeba minulý týden jsem při hledání úplně jiné věci bez souvislosti s fotografií našla koncept Funkeho článku či přednášky s názvem Kolínské motivy. Je to bohužel velmi nečitelné, ale ze zběžného nahlédnutí se zdá, že se jedná o malířské, respektive grafické techniky, nikoliv o fotografii. Vyluštila jsem tam jména Mazuch a Rykr.“

Tolik Miloslava Rupešová. Na závěr dodávám, že v listopadu vyjde v emisi Umělecká díla na známkách podle návrhu Zdenka Zieglera aršík Jaromíra Funkeho. 

Jiří Kamen, vedoucí Redakce volné tvorby ČRo

Snímy archiv Miloslavy Rupešové



  Jak se přiblížit
  k dívce svých snů
    
  Dívejte se
 
  
Bezpečí autíčka,
  které nikam nedojede

  Pořiďte si
 
  Bez Funkeho by česká fotografie
  vypadala jinak…

  Téma