Číslo 11 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s muzikologem.
Tomislavem Volkem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Jak se přiblížit k dívce svých snů

Jerzy Skolimowski (1938) patří mezi ty polské režiséry, které potíže s vládnoucím komunistickým režimem a cenzurou dohnaly k emigraci. V šedesátých letech patřil mezi tvůrce, kteří v odosobněných, téměř graficky pojednaných obrazech zkoumali ztížené sebeprosazení mladých lidí. Vybavil je konkrétně tužbou po sportovní kariéře – pamětníci si možná vybaví Walkover a Bariéru, které se kdysi uváděly. Kamenem úrazu se ovšem stala tragikomedie Ruce vzhůru, která se odehrávala v éře stalinismu, dokončit ji směl až po dvou desetiletích.

Ponurý, v motivacích, kresbě postav i pojetí událostí svérázný příběh se odehrává kdesi na polském venkově

V zahraničí se prosazoval se střídavými úspěchy (dokonce se podílel na jedné povídce ze slovenského „generačního“ filmu Dialog 20-40-60) a do vlasti se vrátil, byť ne natrvalo, až po pádu komunismu. Další série už zase polských filmů má ovšem nevyrovnanou úroveň, Skolimowskému se vyčítala zejména zastaralá poetika, rozvleklost a vyumělkovanost vyprávění. Avšak snímek Čtyři noci s Annou (úterý 11. března, ČTart, 22.40) potvrzuje, že formální zvládnutí není všechno, že záleží na síle vyprávěného příběhu, na schopnosti postihnout niterná mezilidská pnutí.
Ponurý, v motivacích, kresbě postav i pojetí událostí svérázný příběh se odehrává kdesi na polském venkově a jeho hrdinou je podivínský Leon (Artur Steranko). Jeho jedinou touhou je proniknout co nejvíce do blízkosti – aniž by byl zpozorován – osaměle žijící Anny (Kinga Preisová). Sleduje ji dalekohledem, po nocích se pootevřeným oknem vkrádá do jejího bytu, aby ji spící pozoroval a s dětinskou vděčností se těšil z její přítomnosti, případně aby se ukryl pod postelí, když se probudí. A do vyprávění souběžně vchází i motiv zločinu, z něhož je Leon podezírán, už pro své výstřední chování.
Film pracuje s různě vyšinutými postavami, které vytvářejí představu, že polským venkovem lomcuje psychopatická abnormalita jeho obyvatel. Režisér se přitom přidržuje nevtíravého výraziva, upřednostňuje navenek nevzrušivé jízdy kamerou, které sledují Leonovu kradmou chůzi, nabízí průhledy na vzdálené dění jakoby Leonovýma očima.
Leon se vědomě izoluje od ostatního obyvatelstva, doslova se před ním skrývá, dění kolem sebe jen lhostejně přihlíží – jak se ukáže zvláště ve scéně znásilnění, které ze skrytu pozoruje: jeho jediným přáním je co nejrychleji uniknout, s bezradným spěchem proklouzne kolem postižené dívky, aniž ji osloví, aniž jí nabídne pomoc.
Skolimowski natočil dosti výlučnou vztahovou šarádu, avšak všímá si spíše vnějších atributů – zdevastovaného stavu tamních obydlí, mlžnatých přírodních scenerií, kde snad ani nezasvitne slunko – nežli přiblížení lidí, kteří tam žijí. Převažuje subjektivizovaný pohled, zpřístupňující Leonovu neschopnost seznámit se obvyklým způsobem. Režisér tak vytyčuje jako ústřední téma všepohlcující, biologicky podmíněné outsiderství, neprodyšně uzavřené pod příkrovem psychické abnormality.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Jak se přiblížit
  k dívce svých snů
    
  Dívejte se
 
  
Bezpečí autíčka,
  které nikam nedojede

  Pořiďte si
 
  Bez Funkeho by česká fotografie
  vypadala jinak…

  Téma