Červený dům u modrého moře

Benjamin Britten a česká hudba, to není téma s příliš mnoha kapitolami. Maximálně tak cesta na Pražské jaro a seznámení s Peterem Pearsem v době, kdy tenorista, jeho budoucí partner, zpíval v Prodané nevěstě. Alespoň tak to tvrdil britský muzikolog Graham Melville-Mason, znalec české hudby, ve vltavském pořadu Akademie, když se v druhé polovině listopadu připomínalo sto let od Brittenova narození.

Brittenův Aldeburgh ve chvílích, kdy je moře stříbrné...

Zlaja sobaka, zlý pes, stojí azbukou na nevelké tabulce na bílých plaňkových vratech oddělujících od cesty pozemek se starobylým červeným cihlovým domem. Red House býval kdysi farmou, ale později se stal příjemným místem na bydlení. A Britten s Pearsem byli doma po dvě desetiletí právě zde, na okraji městečka Aldeburgh. Ta azbuka bude jako rozverný vtip určitě pozůstatkem návštěv violoncellisty Mstislava Rostropoviče. S jeho jménem je ostatně uvnitř spojena i jedna z maličkostí, jaké pomáhají zabydlet naše domovy – pod schody v přízemí visí bohatě znějící soustava zvonečků, stačí po nich shora dolů přejet prsty... „Dárek od pianisty Grahama Johnsona. Pocházejí z Blízkého východu a Rostropovičovi se jejich zvuk moc líbil, takže na ně prý zvonil pokaždé, když šel okolo,“ vypráví Kevin Gosling z nadace Britten-Pears Foundation, můj průvodce. Britten doprovázel Rostropoviče na klavír i v Sovětském svazu, ještě před jeho emigrací na Západ.

Zvuk příboje

Severní moře, hlasitě s každou novou vlnou přesouvající sem a tam oblázky na svažující se pláži, mění rychle barvy, z tmavomodré do šedé, za chvíli je jako ocelové, ale jindy i béžové, pak zase bleděmodré – a v protisvětle oslnivě stříbřité. Záleží na slunci, na větru, na denní době, oblačnosti, počasí… Aldeburgh je starosvětsky poklidným letoviskem na východním pobřeží Anglie a tomto na místě je vám jasné, že v Brittenově odkazu jde o úplně jiné věci než o kontakty s českou hudbou: o inspiraci mořem, o navazování na tradice anglické tvorby, zejména duchovní, o míru novátorství a dramatický cit, o obdiv k Pearsovu hlasu, o jimi založený Aldeburský hudební festival a pocit sounáležitosti se zdejší komunitou, a v neposlední řadě o pozornost věnovanou mladým muzikantům.
Aldeburgh byl Brittenovým domovem a nesporně i předobrazem jeho „mořské“ opery Peter Grimes – tragického příběhu o kontroverzním samotářském rybáři. Žil tu ostatně i George Crabbe, autor básně The Borough, předlohy k tomuto hudebnímu dramatu. Tisíce lidí díky tomu chtějí každoročně objevovat krajinu hrabství Suffolk a blíže poznat zdejší přímořskou scenerii a městečko, které inspirovalo jednoho z největších tvůrců 20. století i jeho prominentního interpreta.
„Inspiraci získával, když byl oklopen těmi, kteří chápali, oč se snaží – psát hudbu, kterou lidé chtějí slyšet,“ vysvětluje Kevin a dodává: „Britten rozhodně nebyl příznivcem té části moderní hudby, která záměrně publikum dezorientovala. Hudbu někdy připodobňoval k jazyku, když říkal: Možná se vám nebude vždycky líbit, co říkám, nicméně alespoň mi budete rozumět.

Snape Maltings. Hudební centrum ztracené v krajině plné rákosin kolem řeky Alde je areálem se síní s osmi sty místy a se zázemím dalších sálů a ateliérů. Světově proslulé místo.

Červený Red House s bíle rámovanými okny a dveřmi a s vysokými komíny stojí v zelené zahradě a na dohled od ještě zelenějšího golfového hřiště. Britten a jeho partner se sem odstěhovali koncem padesátých let přímo z nábřeží. S Pearsem Britten jako pianista koncertoval, pro Pearse psal hlavní tenorové operní party i písňové cykly, s Pearsem žil. Na okraji městečka byl mnohem větší klid a nebyli zde tak na očích. Vždyť homosexualita byla v té době v Británii ještě mimo zákon. Skladatel zemřel 4. prosince 1976, Pears ho přežil o deset let. Existuje svědectví, že se ti dva chovali k sobě v domácím prostředí podobně jako manžel a manželka. U kostela, v němž měly premiéru některé Brittenovy sakrální skladby, zachycené i v okenní vitráži, jsou teď jejich stejně upravené prosté hroby vedle sebe.

Návrat do šedesátých let

„Měli úzké vztahy s panovnickou rodinou, a to zejména prostřednictvím hudbymilovného Lorda Harewooda, královnina bratrance,“ vysvětluje Kevin, jak je možné, že v roce 1967 navštívila Red House sama Alžběta II. K domu z 18. století kvůli tomu nechali Britten s Pearsem přistavět nový vstupní prostor, kde teď začíná prohlídka. Následují obytné místnosti, jídelna, ložnice…
Interiér domu Red House je zachován v podobě, v jaké ho znali oba významní obyvatelé. Jen část obrazů z kolekce Petera Pearse, který byl vášnivým sběratelem a znalcem umění, teď zrovna chybí – jsou na velké výstavě v Moskvě. „Ukazujeme návštěvníkům podobu interiéru z roku 1965. Máme z té doby přesný soupis uměleckých předmětů, pořízený pro pojišťovnu, existují fotografie místností a náš kurátor se také vyptával lidí, kteří ještě zdejší domácnost pamatují,“ pokračuje Kevin Gosling. Ukazuje jednotlivé zajímavé předměty a zařízení, prostřený stůl i Brittenův koncertní frak ve skříni, později křídlo v knihovně, kde se také zkoušelo a koncertovalo. A pak vstupujeme do skladatelovy pracovny. Je zařízena přesně tak, jak vypadala, když zde psal Válečné rekviem. Je tu druhé křídlo, na stole zobcové flétny, aktovka, knihy… A u pracovního stolu, jemuž vévodí komorní plastika dvou chlapců a od něhož se otvírá velkým oknem výhled do zahrady, vám padne do oka mimořádně vysoká, nepohodlně vypadající židle.
„Součástí objektů u domu, ovšem skryt pod současnou novou výstavní prostorou a samozřejmě už bez vody, je bazén. Britten byl zvyklý zaplavat si i několikrát za den v moři. A tak zatoužil mít uvnitř dvora otevřený bazén,“ vypráví můj průvodce. Na fotografii je v plavkách jen Britten, Pears asi koupání ve studené vodě neholdoval. A jaký byl mezi nimi další rozdíl? Peter prý s potěšením zařizoval domácnost, Ben se vyžíval v drahých a rychlých autech.
Královna sem přijela dokonce dvakrát. Otevřela o pár mil západněji ve vesnici Snape koncertní síň, adaptovanou z Brittenovy iniciativy v bývalých sladovnách. Když komplex zanedlouho vyhořel, zahájila znovu provoz i po jeho rekonstrukci. Hudební centrum ztracené v krajině plné rákosin kolem řeky Alde je areálem se síní pro osm set posluchačů a se zázemím dalších sálů a ateliérů. Koná se tady mezinárodní festival s koncerty a operami, natáčí se tu, zkouší, pořádají se vzdělávací programy a kurzy. Snape Maltings, to je už dávno světoznámý pojem.

Benjamin Britten a Peter Pears ve Snape Maltings v roce 1969Pozapomenutý Lowesoft

Sochu Benjamina Brittena, pokud vím, v jeho rodišti nemají. Ani najít jeho rodný dům není zpočátku úplně snadné – není v něm muzeum a dlouhá nábřežní ulice mění postupně od severu k jihu jméno. Ale nakonec objevuji na plotě jednoho z červenobílých výstavných domů charakteristickou kulatou modrou plaketu označující významné místo. Tak tady žil zubní lékař Britten s manželkou, jimž se roku 1913 narodil syn Benjamin. Dům už rodině dávno nepatří, dnes je tu hotýlek. Z jeho oken je ale stále dobře vidět na moře, které pravidelně a slyšitelně doráží na nábřežní zeď.
„Lowestoft těchto dnů má své problémy,“ komentuje mou předchozí návštěvu města Kevin. Nejvýchodnější místo britských ostrovů bývalo průmyslovým centrem i vyhledávaným letoviskem, prosperujícím rybářským přístavem. Ale zpracování sleďů už ekonomikou dávno nehýbe a ani pláže na dohled od loděnic nejsou tak atraktivní. Zašlá sláva. A zmizely už i velké barevné plakáty, které v uplynulých měsících na přímořské promenádě měly napomoci dostat Brittenovo rodiště takříkajíc zpátky na mapu. Vytvořily je děti z lowestoftské školy nesoucí umělcovo jméno. Studovaly skladatelův život a poslouchaly jeho hudbu a nakonec formou venkovní výstavy vyprávěly jeho život. Kdo loni přes léto navštívil tohle město, nemohl uniknout informaci, že tomu bude sto let od Brittenova narození. Sundat panely připevněné na lampách veřejného osvětlení donutily nadaci až podzimní bouře…
Ale trvale výraznějším brittenovským místem – a díky nasměrování na cestovní ruch a kulturu paradoxně i místem setrvale živějším – stejně je a bude mnohem menší Aldeburgh, ležící na pobřeží asi o třicet kilometrů jižněji.
„Britten se se svými sourozenci zajímal o vše, co souviselo s rybolovem. Z domu, kde vyrůstali, měli velmi dobrý přehled o tom, co se děje v přístavu. O rybářích věděl vše. Když byl o mnoho let později inspirován příběhem o Peteru Grimesovi, jsem přesvědčen, že se v tom odrazil Lowestoft a rané dětské zážitky,“ tvrdí Kevin, když opouštíme Red House a směřujeme nejprve do nové expozice zřízené v přilehlé přízemní budově a pak do vzdálenější novostavby archivu.

Děti všech zemí, spojte se

Britten a česká hudba, to opravdu není téma. Ani dnes. Britten a Sovětský svaz, to je jiná! Ale Britten a svět a Britten a Británie, to je téma nejpodstatnější. V den jubilea, 22. listopadu, se z iniciativy Aldeburského festivalu a tamní nadace po celém světě rozezněly písně ze sbírky Friday Afternoons – Páteční odpoledne, které věnoval svému bratru učiteli. Napsal je pro školáky mající většinou v pátečních odpoledních hodinách zpěv. Do projektu, podpořeného na internetu notami a ukázkovými nahrávkami a pak zde také aktuálně sdíleného, se na sklonku loňského roku zapojilo přes sedmdesát tisíc britských dětí a asi tři desítky tisíc dalších od Austrálie po Severní Ameriku. Jak se otáčela zeměkoule, zpívaly školní a dětské sbory Brittenovy melodie v různých zemích postupně vlastně po celých čtyřiadvacet hodin.

Red House je zařízen tak, jak se v něm v polovině šedesátých let minulého století žilo

„Přijít na to bylo docela snadné. Protože jeho sté narozeniny připadly na pátek, a protože jde o krásné písně,“ umíval se počátkem listopadu u vltavského mikrofonu ředitel Aldeburského festivalu Jonathan Reekie. Tak to bychom nedokázali zorganizovat – ani s Dvořákovou hudbou, třebaže je celosvětově jedním z nejhranějších autorů, napadne vás hned. Brittenova hudba to zvládla. Být součástí kultury bývalého impéria, jehož jazyk propojuje celý svět, je prostě privilegium, prestiž a zároveň výhoda. Ale ať už s výhodou, nebo bez ní, britský vlastenecký patos, který jsem v tomhle nápadu a potom i v jeho provedení vycítil a sledoval, byl upřímný, silný a dojemný. Až se zatajil dech.

Petr Veber, vedoucí Redakce vážné hudby ČRo Vltava

Snímky Petr Veber



  Dvě děti uprostřed noci
  Dívejte se
 
  
Když byla prozaička básnířkou
  Pořiďte si
 
  Jak to bylo v listopadu...
  Navštivte