Dvě děti uprostřed noci

Slovinský režisér Olmo Omerzu, jenž na sebe upozornil již středometrážním Druhým dějstvím, vystudoval pražskou FAMU a nijak se netají vlivem, který na něj česká kinematografie měla. Poetika všedního dne, tolik příznačná pro počátek šedesátých let, se ukazuje být životná i nyní: sice se změnily kulisy a částečně též mentalita lidí, avšak zmarňující melancholie, která ovládala dění a nořila se i do postav, zůstává nezměněná. K tomu přistupuje až nelítostná syrovost pohledu, který obnažuje události i motivace jedinců, ačkoli se zdánlivě nic převratného ani mimořádného neděje.

Příběh je ponořený do privátních konfliktů, které jen odkrývají prázdnotu a bezperspektivnost intimních vztahů, jak si je trojice dospělých, mladé ženy a jejích dvou kamarádů uspořádala a jak se je snaží nově poskládat

Omerzu, samozřejmě svázán omezeným rozpočtem, čerpá z odkazu minimalisticky pojednaných filmů uzavřených do jednoho prostředí, zpravidla bytu. Neřeší se tu otázky svědomí ani nerozhoduje o vině či nevině jako v proslulých Dvanácti rozhněvaných mužích, naopak tu vítězí zdánlivá všednost. Dva malí kluci, občas i rozkmotření, jak poznáme v poměrně rozlehlém prologu, se náhodně stanou mlčenlivými svědky ne příliš zdařených oslav novoroční noci.
O tom film Příliš mladá noc, který v pátek 31. ledna ve 21.55 uvádí ČT2, vypráví se zaujetím bezmála dokumentárním, zvláště pak v kresbě soumračných scenerií i setmělého panelákového bytu. Přestože spoře zařízený byt, nasvícený jen stolními lampičkami, byl postaven v ateliéru, i zásluhou kameramana Lukáše Miloty vyznívá jeho zobrazení autenticky. Potvrzuje se, že filmařova dovednost dokáže vykouzlit opravdovost i ze zřejmé iluze.
Důležitá ovšem není jen vizuální stránka, navozující všednost snad až tísnivou, či útržkovitá hudební složka. Podstatnější je vyprávěný příběh, záměrně ponořený do privátních konfliktů, které jen odkrývají prázdnotu a bezperspektivnost intimních vztahů, jak si je trojice dospělých, mladé ženy a jejích dvou kamarádů, uspořádala a jak se je snaží nově poskládat. Hoši se tak poprvé v životě setkávají nejen s nezastřenými projevy sexuality, ale také neblahými následky pití alkoholu.
Ve filmu zaujmou nejen spontánně rozehrávané situace, ale také jejich verbální zpracování. Věrohodně rozlišené postavy, každá s přesně vymezeným povahopisem, se potácejí v sebezpytných výměnách názorů, v definování vztahů a očekávání. Také chvilková přítomnost osamělého mladého policisty, jenž na večírku nalézá jakési náhradní rodinné zázemí, přináší blahodárný konflikt, přispívající k motivickému rozevření celého příběhu.
Dětské role s jistým jelimánkovitým rozměrem a pozvolným upozaďováním ztvárnili Vojtěch Machuta a Jan Vaši, dospělé jedince, dosud hledající sami sebe, sehráli Martin Pechlát, Jiří Černý a Natálie Řehořová.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Dvě děti uprostřed noci
  Dívejte se
 
  
Když byla prozaička básnířkou
  Pořiďte si
 
  Jak to bylo v listopadu...
  Navštivte