Číslo 4 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Danou Černou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

„Někdy ani nechápu, proč dělám herectví! Spíš to beru jako svou vlastní terapii. Člověk se na jevišti může vypořádat s různými tématy a emocemi, na která by si sám v životě netroufl,“ říká Dana Černá.Dana Černá, herečka

Povězte, jak se holka z Jablonce nad Nisou dostala k divadlu?

Tuhle profesi jsem neměla po kom zdědit, tatínek byl lékař a maminka zdravotní sestra. Na základku jsem chodila v Litoměřicích, my jsme se totiž často stěhovali podle toho, kde tatínek dostal práci. Do Zásady u Jablonce nad Nisou, mimochodem také rodiště Michala Pavlaty, jsem pak jezdila už jenom na prázdniny. V Litoměřicích jsem stejně jako moje starší sestra chodila do divadelního kroužku, hráli jsme dětská představení, jezdili na přehlídky a to mě bavilo. Pak jsem zjistila, že existuje konzervatoř, a začala jsem se připravovat na talentovky.

Měla jste tehdy představu o tom, co vás čeká?

Chodila jsem k paní profesorce Vildové, to byla dáma ze staré školy. Hodně dbala na hlasovou stránku, na pregnantnost řeči. Vděčím jí za mnohé. Napoprvé mě nevzali, rok jsem chodila na gympl a to bylo nakonec dobře. Aspoň jsem měla čas na přípravu i na rozmyšlenou. No a pak jsem udělala rozdílové zkoušky z odborných předmětů a nastoupila rovnou do druháku.

Byla jste hozená do vody. Jak se vám plavalo?

Měla jsem trému, protože jsem nastoupila do rozjetého ročníku, zprvu jsem si říkala, že tam vůbec nepatřím. Byla jsem taková ta pilná studentka. Táta nás – tři sestry – posílal v osm spát a říkal: „Jednou mi za to poděkujete!“ A tak jsem v divadle usínala a neustále jsem bloudila po Praze, protože jsem neuměla jezdit vlakem, natož hromadnou dopravou. Prostě Nanynka z malého města objevovala velký svět. Ale zvládla jsem to bez újmy. Naštěstí jsem na herectví dostala Janu Březinovou, moc mě podržela a ráda na ni vzpomínám.

Jana Březinová byla skvělá herečka Národního divadla. Jaký byla pedagog?

Všichni jsme ji milovali. Chodili jsme se na ni koukat do divadla a o mě se starala doslova mateřsky. Často jsem u ní po představení přespávala, abych nemusela pozdě večer jezdit sama domů. Hned s námi začala pracovat na textech, což byla moje záchrana, protože ostatní skupiny dělaly pořád etudy, a ty jsem nesnášela! Musela jsem se zbavovat různých strachů. Nebyla jsem rozený komediant, co se chce předvádět. Někdy ani nechápu, proč dělám herectví! Spíš to beru jako svou vlastní terapii. Člověk se na jevišti může vypořádat s různými tématy a emocemi, na které by si sám v životě netroufl.

Kdy jste stála poprvé na jevišti jako profesionál?

V Jiráskově Temnu v Divadle v Řeznické, to jsem byla ještě studentka konzervatoře. Jako absolventské představení jsme dělali Pašijové hry, já jsem hrála Marii. Tam mě viděl pan režisér Nekvasil a nabídl mi roli v Andrejevových Černých maskách, které studoval v Hradci Králové. Byla to symbolistická hra, měli jsme velmi odvážné kostýmy, málem jsem se tenkrát zhroutila, že mám hrát v děrovaných punčochách a v korzetu! Moc jsem to nechápala. Měla jsem problém s nadsázkou, chtěla jsem všechno prožívat, což není potřeba. Herci se nemusejí dojímat, důležité je, aby se dojímal divák. Ke spoustě věcí jsem zkrátka potřebovala teprve dorůst.

Constance v Amadeovi, Viola ve Večeru tříkrálovém, Alena v Noci na Karlštejně, Hilda v Paní z moře, Zuzanka ve Figarově svatbě, Mahulena, Antigona… To je start vskutku záviděníhodný. Podle čeho jste si vybrala svoje první angažmá?

Původně jsem měla jít do Hradce Králové, pan ředitel Zeman už měl pro mě připravenou smlouvu. Ale tenkrát jsem z nějakého důvodu potřebovala rychle odjet a říkala jsem, že to podepíšu příště. Žádné příště už nebylo, protože jsem nastoupila do Středočeského divadla Kladno – Mladá Boleslav. Bylo to prostě blíž ku Praze. Zpočátku byla divadla spojená a my herci mezi nimi pendlovali. Byli jsme obrovsky vytížení. Člověk měl v pátek premiéru a v pondělí zahajovačku další hry, jezdili jsme na zájezdy, hrála jsem třeba dvacet pět představení měsíčně. Deset let jsem jenom zkoušela a hrála, ale byla jsem naprosto spokojená.

Od začátku své herecké dráhy měla Dana Černá kolem sebe výborné lidi a skvělé divadelníky: na konzervatoři se sblížila s Janou Březinovou, poté potkala režiséry Iva Krobota, Jaromíra Pleskota, Ladislava Smočka... I v rozhlase pracovala se známými osobnostmi, například Hanou Kofránkovou, Petrem Adlerem či Lídou Engelovou.

A pak přišla mateřská dovolená a po ní Činoherní klub. Kdo vás do něj přivedl?

Pan režisér Ivo Krobot, se kterým jsem pracovala v Boleslavi. Byla jsem doma s holčičkou a nechtělo se mi vracet se do toho kolotoče, chtěla jsem si ještě užívat miminka. A pak mi najednou volali z Činoheráku, protože otěhotněly Nela Boudová i Anička Bendová a potřebovali alternaci. Nakonec jsem tam zůstala v angažmá.

Kdo z režisérů nebo z kolegů vás v divadle nejvíc ovlivnil?

V Boleslavi to byl určitě pan režisér Pleskot, byli jsme si hodně blízko. Vždycky jsem měla radši starou školu než úlety mladých, netoužila jsem po generačním divadle, nevyhledávala jsem takové ty „hurápartičky“. Dneska bych se do něčeho takového možná nechala zlákat, ale tehdy ne. Ovšem hlavně mě ovlivnil pan Smoček, ten je prostě úžasný!

Jak se s ním pracuje?

Je to obrovská autorita. Každý ho uznává, uctívá, důvěřuje mu a připravuje mu ty nejlepší podmínky, to samo o sobě už je velká výhoda. O jeho názorech se nediskutuje. Je to zbytečné, stejně nakonec zjistíme, že má vždycky pravdu. Chodí se dívat na všechny svoje inscenace, a přitom je schopen každou reprízu vidět čerstvýma očima. Baví mě konfrontovat svoje pocity po představení s jeho připomínkami. Někdy si myslím, jak jsme hráli krásně, a pan Smoček přijde s tím, že to dneska nemělo ducha, že to máme zmechanizované, že víme dopředu, co budeme říkat. V tomhle je pro mě prostě záhada.

Filmová a televizní kamera k vám byla mnohem skoupější než divadelní prkna či mikrofon. Čím to je?

To nevím. Ale možná trochu vím. Někdy člověku můžou udělat celoživotní mindrák naprosté maličkosti. Ještě jako konzervatoristka jsem byla na konkurzu u paní Věry Chytilové na film Vlčí bouda. Dostala jsem se do užšího kola, už jsme zbyly jen dvě tři, a paní režisérka mi řekla: „Vy ale trochu šilháte, ne?“ Úplně mě to odrovnalo. Hned jsem šla k doktorovi, ten mě důkladně prohlížel a řekl, že nešilhám. Možná to bylo z nervů nebo z únavy. Od té doby jsem si už nevěřila, měla jsem strach podívat se do kamery a na kamerovky jsem raději nechodila. Nikam jsem se nedrala a vlastně ani žádné velké nabídky nepřicházely, jen pár menších rolí. No a teď už neprorazím!

Jak si vás našel rozhlas?

Postupně. Poprvé jsem přišla na konkurz k režiséru Petru Adlerovi na roli Cecilky v Nebezpečných známostech, to jsem byla teprve asi ve třeťáku. Ještě před revolucí jsem moderovala Mikrofórum, dělali jsme pomocné redaktory. To mě bavilo, ale měla jsem hrozné nervy z přímého přenosu. Navíc, když jsem dostala za úkol udělat narychlo rozhovor s nějakým panem doktorem, profesorem či vědcem, měla jsem intelektuální mindrák, že i když budu mít připravené otázky, prostě nemůžu předstírat, že vím, o čem mluvím. No a pak jsem v rozhlase začala dostávat jednu hezkou roli za druhou.

Co se vám na rozhlasové práci nejvíc líbí?

Klid a pohoda, ve které inscenace vznikají, a taky soustředění. Bývám hodně roztěkaná, dá mi práci se koncentrovat, ale tady se musím do textu plně ponořit a vycházet z partnera, opravdu nestihnu myslet na nic jiného. I když se člověk doma připraví, to hlavní nakonec stejně vzniká až na místě kouzlem okamžiku. Vnímám to jako dobrodružství.

Uměla byste z té spousty rozhlasových rolí vybrat tu pro vás nejmilejší?

S Hanou Kofránkovou jsem natočila třeba Ibsenovu Noru anebo Bergmanovu Nevěru, to je velmi silná hra o tom, jak jedna chvíle dokáže člověku zničit celý život. Moje poslední a nejmilejší role je ve hře Mikea Bartletta Smluvní vztahy, kterou režírovala Lída Engelová a hrajeme v ní s Janou Strykovou.

S touto rolí jste se dostala i na jeviště pražské Violy, která Smluvní vztahy uvádí v rámci dramaturgické řady Rozhlasová hra na jevišti. Vnímáte rozdíl mezi divadelní a rozhlasovou inscenací?

V rozhlase se inscenace natočí a už se na ní nedá nic změnit, tady je každé představení jiné díky divákům. Byla jsem naprosto nadšená, že paní ředitelka Miluše Viklická zařadila tuhle hru na repertoár. Viola mi do té doby připadala nedosažitelná, vážím si toho, že tam můžu hrát!

Je vám role této bezejmenné personalistky blízká?

Všichni říkali, že je to pro mě protiúkol, tahle „milá svině“, protože já jsem byla vždycky „za hodnou“. Je to černá komedie o metodách současných personalistů, kteří vědomě zasahují do soukromí zaměstnanců a porušují jejich základní lidská práva. Míra nadsázky mi po prvním přečtení připadala až přemrštěná, ale pak jsem si uvědomila, kolik lidí v těchto vyšinutých „smluvních vztazích“ musí skutečně žít. Jsem ráda, že tuto roli můžu hrát, žít bych ji ale rozhodně nechtěla!

Jitka Škápíková, publicistka

Foto Martin Pekárek

Kompletní verzi interview najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas, vychází 13. 1.



  Jak občan Havel
  vstoupil do politiky

  Dívejte se
 
  
Zoufalé hledání rozkoše
 
  Navštivte
 
  Dětská detektivka
  v rytmu hip hopu

  Téma