Číslo 4 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Danou Černou.

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

Na nádraží v Portu

Porto není jen metropolí portského vína, je i pohádkovým městem železa a keramiky. Jeho dominantu tvoří úchvatný dvoupodlažní železný most krále Ludvíka I., postavený koncem devatenáctého století belgickým inženýrem Teofilem Seyrigem, pokračovatelem díla Gustava Eiffela. Most Ponte de Doma Maria Pia, první velká Eiffelova práce, básníky nazývaná „Eiffelka na boku“, se ostatně nachází nedaleko.
Na zdobené železo člověk v Portu naráží na každém kroku – jsou tu celé železné budovy, na mnohých střechách se nacházejí clara-boias, zvláštní světlíky pokaždé jiné, na domech roztodivné balkony, na dveřích drobná klepadla všemožných tvarů a barev. Jednoduché keramické dlaždice azulejos zdobí zvenčí řadu staveb, ale často uvnitř i vně významných budov, kostelů či na nádraží může člověk objevit mozaiky s podivuhodnými náměty. Budova nádraží Sao Bento v sobě spojuje krásu obou materiálů, a navíc vlaky vyjíždějí z nádraží přímo do tunelu a pak hned po mostě přes řeku...
Když malíř Jorge Colaco získal na počátku 20. století zakázku tuto budovu vyzdobit, nečekal ho ovšem snadný úkol. Ani ne tak po stránce řemeslné: byl mistrem svého oboru a pomalovat dvacet tisíc azulejos pro něho technicky nemohlo představovat problém. Spíš se mohl potýkat s duchovní stránkou věci, s otázkou, jak to udělat, aby na jeho díle nebylo znát, že vznikalo v neradostné době všeobecného národního rozvratu.
Základní kámen ke stavbě nádražní budovy na místě někdejšího kláštera položil v roce 1900 král Karel I. Práce nebyly ani v polovině a panovník podlehl atentátu. Monarchie se hroutila. Poslední představitel braganské dynastie Manuel II. v roce 1910 potupně odplul na britské jachtě k Gibraltaru. Republika se rodila v křečích, pokusy o demokratickou vládu občas vystřídala diktatura. Stoupala inflace. Tři čtvrtiny obyvatelstva byly negramotné. Jen v roce 1912 emigrovalo z pětapůlmilionového Portugalska sedmdesát sedm tisíc lidí. Dlouholetí spojenci – Britové – intrikovali v Africe, kdysi mocná koloniální říše se otřásala...
Jorge Colaco by býval mohl klidně podlehnout „blbé náladě“ a vymalovat na stěny nádraží nějakou slavnou národní porážku. My Češi, experti na sebetrýznění, bychom mu mohli jít příkladem – pyšníme se Maroldovým panoramatem bitvy u Lipan, kocháme se ztvárněním prohraného boje se Švédy ve třicetileté válce. Hrdý Portugalec Colaco ovšem přišel v čase nepohody s dílem nadčasovým. A tak azulejos na severní stěně nádraží představují dvě scény oslavující zrod portugalského státu ve dvanáctém století, na jižní straně připomínají příjezd královské rodiny Jana I. a jeho anglické manželky Filipy Lancasterské do Porta a dobytí muslimské Ceuty pod vedením jejich třetího syna Jindřicha Mořeplavce, muže, o němž se soudí, že byl iniciátorem zámořských objevů, nejslavnější kapitoly portugalské historie. Ještě zbylo pár kachlíčků i na oslavu technického pokroku v dopravě a krásy krajiny kolem řeky Douro, kde se rodí portské víno.
Nádraží dokončili v roce 1916 krátce předtím, než bylo Portugalsko vehnáno do první světové války. Válka pak skončila, inflace se uklidnila, přehnala se i další válka a přešly i časy salazarovské diktatury, definitivně se rozpadla portugalská koloniální říše a země vstoupila do Evropské unie. Zvedla se životní úroveň, zlepšila se gramotnost, postavily se silnice, dokončila elektrifikace.
Ani teď, když je v Portugalsku znovu krize a sto tisíc lidí bylo nuceno vydat se za prací do světa, by nejspíš Jorge Colaco nevytvořil své dílo jinak. A člověk tu stojí a zírá a dává mu zapravdu...

Jan Burian, písničkář a spisovatel



  Jak občan Havel
  vstoupil do politiky

  Dívejte se
 
  
Zoufalé hledání rozkoše
 
  Navštivte
 
  Dětská detektivka
  v rytmu hip hopu

  Téma