René učí, jak říci „ne“ Pinochetům

Roku 1988 vyhlásil chilský diktátor Augusto Pinochet mezinárodním tlakem vynucené referendum, které mělo rozhodnout o jeho dalším setrvání ve funkci. Předpokládal, že se bude jednat o pouhou formalitu, že společnost, dosud si vědoma nedávných krvavých represí, se neodváží hlasovat jinak než kladně. Ostatně zprvu roztříštěné opoziční síly dostaly během kampaně pouhých patnáct minut televizního vysílání denně...

Největší hvězda latinskoamerického filmu Gael García Bernal v hlavní roli objevného filmu No

O tom všem pojednává snímek úderně nazvaný No (neboli Ne), o jehož hodnotách svědčí již to, že se letos oprávněně probojoval do nejužšího oscarového výběru. Režisér Pablo Larraín, od něhož jsme viděli ponuré drama Post mortem, se rozhodl pro pohled jakoby zvenčí. Ústřední postavou se tu stává René Saavedra, jenž se nedávno vrátil z americké stáže, kde si osvojil principy marketingu a reklamní strategie – naučil se, jak co nejúčinněji vnutit propagovaný předmět.
Právě on se stává duší kampaně legálních opozičních sil podezíraných ze sympatií k dosud zakázanému komunismu. Televizní spoty vybízející diváky, aby hlasovali „ne“, René totiž pojal jako reklamy přesvědčující o přednostech daného produktu; v tomto případě společenské změny. Proto prosadil, aby se nepřipomínaly zločiny Pinochetova režimu, nýbrž aby se nabídly radostně laděné výhledy do budoucna. Marketingové poučky přece hlásají, že žádoucí je vzbuzovat pozitivní emoce, nikoli stres, strach a nenávist.
Larraín se vyhnul přímočarému politickému dramatu: René, jeden z produktů stávající hospodářské liberalizace, zprvu váhá, zakázka jej láká hlavně z profesních důvodů. Žádnému politickému lákání nepodlehne: nadále se věnuje tomu, co umí nejlépe – marketingu a reklamě. Gael García Bernal, velká hvězda nejen latinskoamerického filmu, uchopil svého hrdinu bez zbytečného heroizování, vtiskl mu ztlumenou, byť neústupnou dikci technokrata a odstup od politických vášní.
Nejsilněji příběh ozvláštňuje jeho vizuální stylizace. Režisér se rozhodl natáčet dobovými kamerami a reportážní prvky spojené s jistou technickou neumělostí celé vyprávění stylizují do podoby náhodně zaznamenaných událostí. Každopádně jde o dílo vnějškově neokázalé, které svým archaizovaným (video)vzhledem možná provokuje, ale každopádně osloví.

Jan Jaroš, filmový publicista

Foto Artcam



  V šišlavé Evropě       
  Zpěvník Jana Buriana
 
  
Melancholik s rybí krví
  Nalaďte si
 
  Labyrinty Franze Kafky
  Téma