Melancholik s rybí krví

Jediné politické rozhodnutí může změnit krajinu i osud jejích obyvatel. Tohle téma není v moderní literatuře ničím novým, ať už jde o výstavbu přehrady, jaderné elektrárny nebo vojenský prostor. Otevírá mnoho obecnějších otázek: co znamená pro člověka domov, kam svou rodovou tradicí patří? Jak se postavit ke změnám, které s sebou přináší technický pokrok, ale i bezohledná snaha o efektivitu a zisk? Jakou má jedinec šanci ve střetu s institucionalizovanou mocí a nakolik je ochoten se s ní pustit do křížku? A nakonec, když už je rozhodnuto, jak se vyrovnat se ztrátou domova?

„Příklad Temelína a vesnic, které kvůli jeho výstavbě zanikly, dobře ukazuje, jak jsme po roce 1989 postupně přicházeli o iluze,“ řekl o své knize Rybí krev spisovatel Jiří Hájíček

Není marné si připomenout, že v dobách socialismu se toto téma objevilo v knihách sovětských autorů (uveďme Valentina Rasputina a jeho Loučení nebo slavnou Stanici Bouřná Čingize Ajtmatova). Vnímaví čtenáři mohli tehdy tato díla chápat jako kritiku bezohledné totalitní moci. Jenže stavba jaderné elektrárny Temelín na přelomu dvou společenských systémů ukázala, že boj s těmi „kdo ovládají energie“ (řečeno s Jiřím Hájíčkem) je předem prohraný za každého systému. „Právě konkrétní příklad Temelína a vesnic, které kvůli jeho výstavbě zanikly, dobře ukazuje, jak jsme po roce 1989 postupně přicházeli o iluze,“ uvedl před časem spisovatel Jiří Hájíček v rozhlasovém rozhovoru o své knize Rybí krev. „Naše představy byly tehdy hodně naivní a není divu, že jsme se v mnohém zklamali. Můj příběh není jen o marném boji za záchranu ohrožených vesnic, ale má obecnější platnost.“
Rybí krev, která od 27. června vždy v 18.30 zazní na Vltavě jako četba na pokračování, získala letos v soutěži Magnesia Litera vůbec nejvyšší ocenění a její autor se už definitivně stal známou tváří současné české literatury. Jiří Hájíček (1967), rodák z Českých Budějovic, se ke svému současnému úspěchu trpělivě a usilovně propsal. Ze všech jeho knih ale cítíme, že snaha uspět pro něj nebyla hlavní motivací. Nehledal čtenářsky atraktivní témata, ale psal o tom, co dobře znal: o životě na vsi a v malém městě (povídky v souboru Dřevěný nůž, 2004), o hledačích vltavínů (Zloději zelených koní, 2001), o násilné kolektivizaci jihočeského venkova (Selský baroko, 2005). „Regionální tematika mě prostě baví,“ přiznává, „protože mám za to, že z dobré znalosti lokálního prostředí se dá vystavět obecně platný příběh.“ Když uvážíme, kolik pražských autorů si naříká na nedostatek nosných témat a kolik regionálních autorů propadá hysterii, že si jich v Praze nikdo nevším, znějí Hájíčkova slova sympaticky.
Jiřího Hájíčka bychom mohli podezírat z kafkovské stylizace, alespoň co se týče vzhledu a profese: štíhlý muž, oblečený většinou v tmavých barvách, pracuje v bance. Ve svém psaní je ale vždy poctivý, přirozený a svůj. Zajímavé může být srovnání Rybí krve a knihy Žítkovské bohyně od Kateřiny Tučkové, což je další výrazná loňská próza, ve které se prolíná venkovské téma s obecnější problematikou lidské svobody. Tučková je možná obratnější stylistka a její próza je efektnější, ale Hájíčkův příběh je hlubší a autentičtější. „Tohle téma mě vlastně provázelo od dětství,“ řekl autor o Rybí krvi.
Český rozhlas představuje tvorbu Jiřího Hájíčka už od jeho prvních próz. V českobudějovickém studiu vznikly četby z knih Zloději zelených koní, Selský baroko a nejnověji i z Rybí krve. V dramaturgii autorky článku ji připravila Milena M. Marešová a s Danou Černou ji natočil režisér Luboš Koníř. A mimochodem, pokud váháte nad zvláštním názvem prózy, vysvětlení máme přímo od autora: „O Jihočeších se přece říká, že mají rybí krev. Pro mě v tom je jakási metafora pomalosti, melancholie nebo zdrženlivosti. Kdo si knihu přečte, možná do sebe něco z toho nasaje a lépe pak tomu názvu porozumí.“

Hana Soukupová, redaktorka ČRo České Budějovice 

Foto Jarka Šnajberková



  V šišlavé Evropě       
  Zpěvník Jana Buriana
 
  
Melancholik s rybí krví
  Nalaďte si
 
  Labyrinty Franze Kafky
  Téma