Petr Koudelka, publicista

Mladí a klidní

Poprvé mě to zarazilo, když jsem viděl vzorně barvami počmáranou zeď, na které byla v rohu tabulka: Toto je určeno pro graffiti. Vzpomněl jsem si, že graffiti bylo kdysi definováno jako kultura protestu, a nějak mi to nešlo dohromady s těmi ulízanými hošánky, kteří poslušně pomalovávají zdi, aby je pochválili místní radní. Kam se poděli rebelové, kteří by znepokojovali napapanou společnost? Poslední zbytky rebelantství, které by mohlo obrodit politické zřízení postavené na penězích, trhu, konzumu a souhlasu občanů se všemi formami novodobého otroctví, jsou pryč? Co se stalo s duchem doby?
Graffiti musíme považovat za umění, napsal jeden osvícený kritik. Už ne! Jestli vůbec někdy bylo uměním, pak už zcela jistě není. Protože umění je svoboda a vzpoura, pamatoval jsem si ze všech esejů o revoltujícím člověku. A nemám důvod o tom pochybovat. Řeči o graffiti jsou samozřejmě jen okrajové, když si uvědomíme, o co doopravdy jde. O umlčení jakéhokoliv nesouhlasu s mocí bank, byznysu, lobbingu, s vládou dnešních elit. Všimněte si: povolují se jen směšné a zcenzurované rebelie. Jak dlouho bude trvat, než lidem dojde, že boj s kouřením je také jen náhražkový program pro ventilování hněvu, stejně jako ostatní povolované demonstrace a pochody proti všemu možnému? Jsou tady proto, abychom se nezabývali opravdu závažnými problémy společenského pořádku, či spíše nepořádku, o kterém všichni víme. Proto vyšuměla do ztracena vzpoura proti zločinnému chování bank, které přivedly svět do krize, a byla nahrazena jiným „radikálním“ programem: důsledným tříděním odpadu a pochody proti rakovině prsu a děložního čípku. Jistě, důležité věci, ale co je to proti životu v morálním bahně a soužití s nepotrestanými zločinci?
Revoluce je dnes už jenom heslo, kterého se chytili telefonní operátoři. Revoluce je free, píšou na svých propagačních plakátech. Myslí tím revoluci v masivním získávání zákazníků, a tedy i peněz. Svoboda a vzpoura nebyly jen obvyklými hesly opravdového umění, ale vždycky i signály mladé generace. Kam se poděla přirozená revolta mladých proti rodičům, proti době, proti konvencím? Kde jsou rebelové? My jsme na ně tak spoléhali! Víme, kde jsou. Dělají poslušně „křoví“ v reklamních klipech na vládní programy, statují v mediálních a jiných projektech, propagujících ožebračování chudnoucích skupin obyvatelstva. Tolik oblíbená partička vyzývá občany, aby odevzdali soukromým elitám ještě další desátky ze svých hubených peněženek. Mladí lidé neznají jiného nepřítele než toho, kterého jim určí správci minulosti. Jsou nadšenými antikomunisty, i když o tom něco málo vědí jen ze špatně napsaných učebnic. Boj za svobodu spatřují studenti v obhajobě jednoho bulvárního profesora a v hájení práv čtyř procent obyvatelstva, která už nikdo hájit nemusí. Vlamují se raději do otevřených dveří. Ale proti čemu protestovat? Stačilo by rozhlédnout se kolem!
Proč se naděje naší příští revoluce tak urputně drží máminých sukní a svých počítačů a facebooků? Proč plní divácké haly na zdegenerovaných televizních soutěžích o nejlepší zpěváky? Proč se jim v tomto vyprázdněném, otrockém světě tak líbí? Je jen jedna odpověď. Jsou zkorumpovaní. Ve státě, který je celý založený na všeobecné korupci, se není čemu divit. Abychom pochopili, stačí jen přihodit pár konkrétních motivů: u rodičů se jim žije dobře a zadarmo, cestovat mohou, kam se jim zachce, na hypotéky dosáhnou snadno a lehce, aniž by přemýšleli, že se propadají do celoživotního otroctví. Jsou to přece oni, kdo brzy zbohatne! Všichni jim s úsměvem vycházejí vstříc a předpovídají sladký život. Je to však jen korupce na každém kroku. Společnost, do které se narodili, jim nenabídla nic jiného než vizi blahobytu. Žádné úsilí, žádnou námahu nemusí vynaložit, hodnoty kultury, morálky, civilizace, práce, vzdělání a poznání nic neznamenají. Jde jen o snadný zisk a pohodlí. Kdo by to odmítl! Kdo? Ještě v nedávné minulosti každý mladý člověk, který trochu myslí!



  Mladí a klidní       
  Jak to vidí Petr Koudelka
 
  
Zločiny a pomsty    
  Pořiďte si
 
  Putování po ztracených místech
  Téma