Kohoutova vinohradská ikona

Nejnovější hra Pavla Kohouta Hašler se otevírá závěrečným momentem života titulního hrdiny: populární písničkář, herec a kabaretiér stojí v pruhovaném mundúru na apelplacu mauthausenského koncentráku a má zpívat... Výstup nabitý emocemi přerušuje Tomáš Töpfer, který se coby režisér přiřítí na jeviště. Razantně plísní herce i rekvizitářku. Jak to, že místo vlčáka má esesák po svém boku jezevčíka!

V titulní roli dominuje celé inscenaci Petr Rychlý

Princip divadla na divadle činí z nejnovější inscenace Divadla na Vinohradech jakoby zkoušku této inscenace. Což usnadňuje zkoncentrovat Hašlerův životní příběh do několika uzlových momentů, podat jeho písničky jako revuální výstupy (hudební skupina Blue Star hraje „naživo“), evokovat dobu sekvencemi filmových dokumentů a vše navíc komentovat – režisérem, herci vystupujícími ze svých rolí, ba i autorem samým (k divákům mluví z filmového záběru). Základním významotvorným gestem hry i inscenace je tedy odstup od zobrazovaného.
Tento odstup poměrně dobře funguje při traktování Hašlerova života a umělecké kariéry: Petr Rychlý v titulní roli, Kateřina Brožová coby jeho žena Zdena a Martin Zahálka jako jeho nejbližší přítel Rudolf Deyl nemusejí ztvárňovat složité dramatické postavy, ale spíš jejich emblémy. Podobně dobře – dle typu – jsou vybráni i další interpreti: Pavel Rímský jako principál Choděra, u něhož Hašler herecky začínal, nebo Jaroslav Satoranský, ztělesňující Jaroslava Kvapila, šéfa Národního divadla, kde Hašler několik let hrál.
Už méně se onen lehce ironický odstup daří zachovávat v předváděné „metarovině“ inscenace. Například promluva dramaturga (zastoupeného Jiřím Žákem) k hercům je chuchvalcem cizích slov a působí jak výjev ze socialistické estrády parodující „inteligenty“. Tím se relativizuje i vyznění dalších diskurzivních pasáží – nejvíc té o kýči, do kteréžto kategorie bývají někdy Hašlerovy písně řazeny (v inscenaci i jeho ženou Zdenou). A když režisér na jevišti praví, že rozpoznat kýč dovedou jen kritici, nahrává jim na smeč – jak se lze přesvědčit z recenzí vinohradského Hašlera v denním tisku.
I když Töpferova inscenace „kýč“ nejen tematizuje, ale občas do něho i sklouzává, zjednodušené rysy hrdiny a závěrečné podání jeho martyria v nacistickém lágru, připomínající ukřižování Krista, za kýč nepovažuji. Pavlu Kohoutovi se v jeho nové hře podařilo vytvořit ikonu. Symbolický obraz, který diváky nutí, aby své city propojili s rozumem a aby o tom, co vidí, přemýšleli. Lze tedy doufat, že si každý z nich sám – bez ohledu na kritiky – stanoví, co považuje za umění a co za kýč, a jaký je rozdíl mezi vlastenectvím a vlastenčením.

Bronislav Pražan, publicista

Foto Viktor Kronbauer



  Mladí a klidní       
  Jak to vidí Petr Koudelka
 
  
Zločiny a pomsty    
  Pořiďte si
 
  Putování po ztracených místech
  Téma