Číslo 19 / 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s novinářkou.
Janou Klusákovou.


 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 


 

Smrt, zásvětí a smích

Je-li někdo svědkem zdlouhavého a bolestného umírání člověka, který je mu blízký, zcela jistě se mu v hlavě přemílá otázka eutanázie. Italský herec a dramatik Vittorio Fransceschi toto téma v sobě nosil od mládí, kdy se staral o matku umírající na rakovinu páteře. Svůj traumatizující zážitek po pětačtyřiceti letech přetavil do tragikomedie Úsměv Dafné, kterou nedávno v překladu Mariny Feltlové a v režii Viktorie Čermákové uvedlo v české premiéře Divadlo Rokoko.

I díky uměřenosti protagonistů Petra Štěpánka a Evellyn Pacolákové nepřevažuje melodramatičnost tématu nad lehkostí jeho traktace

Dafné je tajemná rostlina, kterou si botanik Gionno před pár lety přivezl z výzkumné cesty na Borneo – právě když na sobě začal pozorovat první příznaky smrtelné choroby. Hra se otevírá ve chvíli, kdy se Gionno, ztělesňovaný Petrem Štěpánkem jako sarkastický ironik, již přibližuje konečné fázi své nemoci. Téměř se nehýbá, je odkázán na svou bigotní, poněkud prostomyslnou sestru (Jitka Smutná v alternaci s Danou Syslovou) a radostně vítá návštěvu své někdejší, o hodně mladší spolupracovnice Sibilly (Evellyn Pacoláková v alternaci s Mášou Málkovou). Jak se zvolna objasňuje, jejich vztahy nebyl jen pracovní. Splní však Sibilla jeho přání a podá mu včas smrtící šťávu Dafné? Díky autorově vtipu i břitkosti a uměřenosti protagonistů nepřevažuje melodramatičnost tématu nad lehkostí jeho traktace ani nad jeho etickou závažností.
Poněkud jiný humor nabízí další nový titul Rokoka – Věštkyně, vraždy a jasnovidci. Dramatizaci prvních šesti Povídek z jedné kapsy Karla Čapka postavil Arnošt Goldflam, jenž se rovněž ujal režie, na důvtipném propojení postav a skloubení jejich příběhů okolo peripetií dvou manželských vztahů. Soudce Marek, z něhož Jan Vlasák dělá obstarožního lišáka, drží přísně na uzdě svou mladou ženušku (Anna Suchánková), a je tak nedostižným vzorem pro státního zástupce Klapku (Jiří Hána v alternaci s Vasilem Friedrichem), kterého jeho koketní a nevěrná žena (Dana Batulková) naopak plně ovládá. Oba doktoři se spolu střetávají v soudní síni, kde řeší podvody i vraždy. Obvinění jsou interpretováni s expresivní stylizací, jež se nejlépe daří Haně Doulové (kartářka), Vladimíru Markovi (jasnovidec) a Petru Klimešovi (vrah). Groteskní nadhled na lidské hemžení, ať již na poli lásky, či zločinu, je motivován rámcem inscenace: na jejím začátku a konci se hrdinové oněch příběhových střípků ocitají na Posledním soudu a vláčně poletují okolo Pánaboha. Jenže ten má pro každého z nich takové pochopení, že souzení raději přenechává doktoru Markovi.

Bronislav Pražan, publicista

Foto Divadlo ABC



  Patnáct cell pro Magora
 
  
Smrt, zásvětí a smích
 
  Sto let Jiřího Krupičky