Číslo 5 / 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s operním zpěvákem.
Ivanem Kusnjerem.

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lynch a idea odpuštění

Pablu Picassovi se připisuje výrok, že každý umělec, jenž chce začít experimentovat či dokonce bořit dosavadní zvyklosti, musí nejprve zvládnout běžný řemeslný základ. Když se slavného novátora kdosi zeptal, zda by uměl nakreslit i úplně obyčejný realistický portrét, přitakal a doplnil, že u každého, kdo by to nesvedl, by příklon ke stylizovanému výrazu byl jen známkou pózy, zastíráním chabého talentu.

Alvin Straight byla poslední role někdejšího kaskadéra Richarda Farnswortha

Toto ponaučení jistě vyvstane v souvislosti s právě uváděným filmem Davida Lynche Příběh Alvina Straighta (pondělí 28. ledna, ČT2, 22.00). Slovutný americký režisér jako by popřel celou svou dosavadní tvorbu, zříká se veškerého experimentování s vyjadřováním, s mnohovýznamovou symbolikou, jak ji reprezentuje do vysílání rovněž zařazený thriller Mullholand Drive (pátek 1. února, ČT2, 21.45). Příběhem Alvina Straighta se vrátil k přísně realistickému vyprávění, kde se srozumitelnost a jednoznačnost, snad až jakási ukázková názornost stávají základním stavebním kamenem k vyprávění projektovanému v průzračně jednoduché lince, oproštěné od jakýchkoli motivických i výrazových kudrlinek.
Dokonce lze tvrdit, že Lynch se vrátil k poevropštělému nazírání, k dílům, která tradiční americký motiv silničního putování (neboli road movie) omezila na cestu samotnou, spojenou s ponorem do duše putujícího jedince. Lynch nechce sdělit nic jiného než přitakat ideji odpuštění. Vždyť hlavní hrdina, udřený farmář, podniká sáhodlouhou výpravu na pomalém zahradním traktůrku jen proto, aby se smířil s bratrem, s nímž se kdysi znesvářil – uvědomí si totiž, že oběma se krátí čas jejich pozemské existence.
Stařec ztvárněný téměř osmdesátiletým Richardem Farnsworthem (pro tohoto někdejšího kaskadéra to byla jeho poslední role, zanedlouho zemřel) se chová nanejvýš vstřícně ke svým bližním, i když rozhodně nepatří mezi ty, kteří by na sobě nechali dříví štípat a nedokázali se ozvat. Už příjmení titulního hrdiny zní symbolicky – „straight“ znamená rovný, přímý, čestný. Ještě jednu charakteristiku jeho osobnosti bychom mohli přidat: umíněný a tvrdohlavý.
Lynche proslavily čarovné výpravy do lidského podvědomí, s magickou uhrančivostí míchal skutečnost se sny a vizemi, vizuálně agresivním přístupem otevíral terén pro své následníky. Jenže nejspíš pociťoval, že nastoupená dráha je jednokolejná, že všechna snaha o její rozkošatění hrozí zablouděním do slepé uličky, však také svůj poslední celovečerní snímek vytvořil před sedmi roky...

Jan Jaroš, filmový publicista



  Krize lamp
  Jak to vidí Max Kašparů
 
  Lynch a idea odpuštění

  Dívejte se  
 
  Fassbinder - samouk a vizionář
  Nalaďte si