Číslo 43 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Jaromírem Hanzlíkem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jaromír Hanzlík, herec

Pamatujete si na svůj první vjem spojený s divadlem?

Za všechno vlastně může můj tatínek. Byl to herec, úžasný člověk, velice jsem ho miloval. Když mě poprvé vzal s sebou do divadla, byl jsem malý kluk, tak dvou tří letý. To prostředí mě naprosto uchvátilo. A první dětské očarování mi už zůstalo.

To byla kladenská opereta, viďte?

Ano, táta byl drobný dělník na poli umění, celý život se zabýval operetou, pak dokonce šéfoval souboru. Ovšem v padesátých letech tehdejší mocipáni řekli, že opereta je buržoazní přežitek, a soubor zrušili. Tehdy se vzbouřili horníci, protože jim začali hrát místo Čardášové princezny Vstanou noví bojovníci. Ale oni, když vylezli z dolů, se nechtěli koukat na Rudou záři nad Kladnem a podobně, chtěli raději tu operetku. Nicméně nedalo se s tím nic dělat, tatínka vyhodili. A tak si založil vlastní skupinu, ve které spolu s ním byla kdysi velká filmová hvězda Hana Vítová. V sále pivovaru na Malé Straně U svatého Tomáše hráli staropražský kabaret a lidé je milovali. Pak se přesunuli do Obecního domu, do míst, kde je dneska francouzská restaurace. Tam táta založil nový kabaret, Šantán u Prašné brány, a léta v něm hrál. Svou životní kariéru zakončil v Kabaretu U Fleků.

Měl jste kromě táty nějaký herecký vzor?

Měl, a velký. Byl to druhý nejdůležitější člověk na mé cestě k divadlu – Zdeněk Štěpánek. Když mi bylo šest let, potkal jsem poprvé před školou v Ostrovní ulici jeho syna Petra. Absolvovali jsme společně celou školní docházku, hrávali jsme před školou fotbal, byli jsme kamarádi a dokonce jsme spolu i odmaturovali. Navíc jsme bydleli kousek od sebe, takže jsme se často navštěvovali. Starého Štěpánka jsem obdivoval a miloval, a k divadlu jsem šel s předsevzetím, že jednou budu Zdeněk Štěpánek. No a když jsem zjistil, že Zdeněk Štěpánek už nikdy nebudu, tak jsem divadlo opustil.

Vám se splnilo to, oč mnozí marně usilují – dostat se na první pokus hned po maturitě na DAMU. Ale vy jste se rozhodl poněkud nestandardně: na školu jste nenastoupil a šel jste rovnou do angažmá. Nerozmlouval vám to tatínek?

Táta byl razantně proti tomu, ale tehdejší ředitel doktor František Pavlíček ho přesvědčil, že je to dobré řešení. On se totiž v té době rozhodl obměnit soubor a potřeboval mladého kluka. A chtěl mě hned, ne až vystuduji. Poněkud pikantní bylo, že jsem tehdy ještě nebyl plnoletý, takže všechny náležitosti za mě musel vyřizovat chudák tatínek, který si tolik přál, abych šel na raději na školu.

Jak se o vás vlastně František Pavlíček dozvěděl?

Za to mohli další dva velmi důležití lidé v mém divadelním životě, Jiřina Jirásková a Jirka Pleskot. S nimi jsem točil svůj druhý film v životě, Bloudění, byli to mí filmoví rodiče. Protože sami byli bezdětní a nalezli jsme v sobě zalíbení, tak trochu jsme si hráli na rodinu. Ostatně Jiřina mě znala odmalička a dodneška mi říká synku a já jí matko. Tito dva budoucí kolegové na mě upozornili pana ředitele, on si mě vyzkoušel a nabídl mi angažmá.

Jaké to bylo postavit se v osmnácti letech na prkna Vinohradského divadla, jako kandrdas mezi Mistry, kteří tam hráli?

Když je člověku osmnáct, má kuráž a drzé čelo. Mou první rolí byl Troilus v Shakespearově hře Troilus a Kressida. Mou partnerkou byla Hanička Maciuchové. Po premiéře jsem přiběhl do šatny, kterou jsem sdílel s Jirkou Pleskotem, a jásal jsem, že to mám za sebou. Pleskot se na mě podíval a řekl: „Jak já ti závidím tu krásnou nezodpovědnost!“ Tenkrát jsem ho nechápal, ale dneska už vím, o čem mluvil. Zároveň jsem se dostal do party skutečných kumštýřů a bezvadných lidí, ti mě vzali mezi sebe a starali se o mě. Pavlíček tehdy slíbil tátovi, že se mi bude snažit školu vynahradit. Proto určil některé kolegy, aby dbali o mé dovzdělání: Pleskot, Jirásková, Racek a Kopecký. Zejména Mildovi Kopeckému vděčím za leccos, hlavně za průpravu do života.

Ve stejném roce, kdy jste nastoupil na Vinohrady, jste natočil s Otakarem Vávrou Romanci pro křídlovku. Podle čeho si vás Vávra vybral?

Podle uší. Přišel jsem na konkurz, Vávra si mě prohlíží a povídá: „Ježišmarjá, ukažte se, otočte se doprava, otočte se doleva, jéje... Máte čas?“ Říkám, že mám. Kamsi zavolal: „Přijeď sem, to musíš vidět, tos ještě neviděl!“ Asi za hodinu přišel člověk, kterého jsem neznal, připadal mi divný, prohlídl si mě, naložil mě do auta, moc toho nenamluvil a odvezl mě do Holešovic do Farského ulice 12. Když otevíral dveře, pro jistotu jsem se podíval na vizitku. Bylo tam napsáno František Hrubín. Přivedl mě do své pracovny a ukázal mi svůj portrét od Františka Tichého. Říká: „Vidíš to? Ty uši! My máme stejný uši!“ Takže se dá říct, že jsem roli v Romanci pro křídlovku dostal proto, že jsem měl stejně velké uši jako básník František Hrubín, který ji napsal.

Myslím, že při vzpomínkách na osobnosti, které vás ovlivnily, bychom neměli zapomenout na režiséra Jaroslava Dudka.

Dudek byl skvělý režisér, bohužel v širším povědomí nedoceněný. Spousta lidí si vzpomene, že natočil Nemocnici na kraji města, Ženu za pultem, Takovou normální rodinku, Bakaláře. Ale málokdo ví, že režíroval na Vinohradech ty nejlepší kusy a ovlivnil celé generace herců a diváků. Dělal fantastická představení! Poprvé jsem se s ním setkal ve hře Roberta Bolta Ať žije královna! a pak jsem pod jeho vedením hrál snad všechny podstatné role ve svém životě. Vybral si mě do svého týmu a pak mě systematicky vedl a od role k roli na mně pracoval. Takhle už to dneska u divadla nechodí. Režiséři na to prý nemají čas – nevím ale, co dělají důležitějšího – herci nepracují se souborem, často migrují. Dudek stavěl soubor a pečoval o něj.

V poetické vinárně Viola jste se po deset let scházeli s Miroslavem Horníčkem a společně rozmlouvali o životě a o poezii Fráni Šrámka v pořadu Ještě zní, jehož unikátní archivní záznam právě vydává Radioservis na CD. Jak se to seběhlo?

Tak to se musíme vrátit o řadu let zpátky. Když mi byly tři roky, rodiče se rozvedli a máma si vzala herce Vladimíra Hrubého, což byl výrazný figurkář, nikdy nehrál velké role. Byl v angažmá u E. F. Buriana a odtud odešel k panu Werichovi do Divadla satiry, později Divadla ABC. Jako kluk jsem tam za ním chodil a viděl jsem ta slavná představení s předscénami Werich – Horníček. Tam jsem se poznal s panem Horníčkem a jeho synem Honzou. Velmi intenzivně jsme se kamarádili a docházel jsem do rodiny Horníčků, až do okamžiku, kdy Honza nešťastnou náhodou opustil tenhle svět. Po pár letech si mě Mirek vybral do Violy. Byly to úžasné večery, protože stát na jevišti vedle Horníčka byla zkušenost k nezaplacení. Nikdy jsem předem nevěděl, co řekne, na co přijde. Večery se odvíjely podle jeho okamžité nálady. Byl neuvěřitelně pohotový, inteligentní, chytrý, měl skvělý smysl humor. Zkrátka byla s ním úžasná sranda. Snažil jsem se od něj pochytit, co se dalo. Jenže s darem improvizace se člověk musí narodit. Zpětně mu za ty večery děkuju.

Na vrcholu slávy a úspěchu jste odešel z divadla. V jednom rozhovoru jste psal, že jste se cítil jako veverka v kole. Myslel jste si tehdy, že je to napořád?

Nemyslel. Tehdy jsem opravdu hrál v jednom kuse. V divadle, ve filmu, v televizi, s Janou Brejchovou jsem jezdil po zájezdech, protože jsem chtěl, aby ona hrála divadlo, do toho přišly politické změny... A najednou toho bylo strašně moc. Uvědomil jsem si, že jsem strašlivě unavený a vyčerpaný. Fyzicky i psychicky. Několik desetiletí jsem ze sebe jenom vydával a vlastně jsem neměl čas něco nabrat – přečíst si knížku, sportovat, fyzicky se osvěžit! Padlo na mě to, čemu se říká syndrom vyhoření. Já tomu říkal veverka v kleci, protože jsem běžel a z klece se nedalo vystoupit. Už pár let předtím jsem žádal vedení divadla, abych nemusel nějaký čas zkoušet, že budu jenom hrát. Ale pokaždé přišli s další rolí, kterou musím vzít, protože ji chystali pro mě. Když se Jiřina Jirásková stala ředitelkou divadla, šel jsem za ní s prosbou, aby mě uvolnila na jednu sezonu. Ona se zhrozila: „To snad nemyslíš vážně, co si počnu, když mě kamarádi začnou opouštět, jen co jsem nastoupila?“ Já jsem říkal: „Jiřino, kdybych měl zlomenou nohu, tak bych ji měl v sádře a bylo by vidět, že nemůžu na jeviště. Ale já mám zlomenou duši, i když to vidět není!“ A tak jsme si udělali vzájemně truc. Já jsem řekl, že když mě na rok neuvolní, dám výpověď. Jiřina řekla: „Tak ji dej!“ Poslechl jsem ji. Já i všichni okolo mě jsme si mysleli, že se po roce zase vrátím. Pak nastaly okolnosti soukromého charakteru, ten rok se stále prodlužoval a dneska už je to dvacet let, co jsem nestál na jevišti a už tam asi nikdy stát nebudu.

Jitka Škápíková, publicistka

Foto ISIFA, archiv, Jarka Šnajberková

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 16. října.



  Hněv lidu
  Jak to vidí Petr Koudelka
 
  Dobročinná akademie 

  Dívejte se  
 
  Beigbeder pod vlivem  
  Pořiďte si