Číslo 30 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s pěvcem.
Dmitrim Hvorostovskym.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

Dmitri Hvorostovsky, pěvec

Maestro, váš otec byl inženýr, maminka lékařka. Oba hodně pracovali, takže jste přes týden pobýval u prarodičů. Zatímco babička vás měla k hudbě, dědeček byl po otřesech, jež prožil na frontě, poněkud svérázný. Jak na své dětství vlastně vzpomínáte?

Oba moji rodiče se hudbě věnovali jen amatérsky, ale se zápalem. Kam až mé vzpomínky sahají, v každé volné chvíli se u nás muzicírovalo. Tím jsem bezděčně přičichl k vážné hudbě. Babičce naopak vděčím za to, že ve mně vypěstovala lásku k ruské lidové písni. Když se ohlédnu, mám pocit, že jsem snad v dětství nedělal nic jiného, než zpíval. Pokoušel jsem se o operní árie, vyžívalse v lidovkách a nepohrdl jsem ani popěvky z oblasti pop music.

Vyrůstal jste v Krasnodarsku, milionovém městě na jihu Sibiře, které kdysi založili kozáci jako obrannou pevnost proti Tatarům. Mohl jste se romanticky toulat podél veletoku Jeniseje, mohl jste pozorovat vlaky putující po Transsibiřské magistrále. Vy jste však studoval hudební teorii, dirigování a hru na klavír. Prý jste miloval Gershwinovy skladby a často jste si je přehrával. Posadíte se i dnes ke klávesám, abyste si připomněl třeba Summertime?

Přiznávám, že poslední dobou nehraji na piano tak často, jak bych měl a chtěl. To ale neznamená, že si občas neověřím, zda mě ještě prsty poslouchají. Vyzkouším, zda mi jdou Mozart, Beethoven nebo Čajkovskij od ruky, a nezapomínám ani na Bacha. Ale asi nejraději mám opravdu Gershwina. S gustem si přehrávám aspoň dvě tři z jeho Preludií pro klavír, která složil ve svém vrcholném tvůrčím období. Dva roky po Rapsodii v modrém, dva roky před Američanem v Paříži.

Zatímco tenorista Plácido Domingo se zprvu považoval za barytonistu, vy jste prošel v mládí opačným vývojem. Teprve vaše profesorka Jekatěrina Jofelová vám musela rázně sdělit, že v hrdle nemáte tenor, ale baryton. Nebyla to náhodou také ona, kdo vás naučil, že zpívat se má doslova celým tělem?

Je to tak. Když jsem se v šestnácti letech vrhl i na studia zpěvu, byl jsem si jistý, že ze mě bude tenorista. Kdekoho na konzervatoři jsem o tom přesvědčoval, ale v duchu jsem si svůj omyl začal postupně uvědomovat. A pak mi mé tušení potvrdila paní profesorka. Přijala mě do své třídy, když mi bylo devatenáct, a plných pět let se mi soustředěně věnovala. Byla to příšerná dřina, ale i velká výzva. Naučila mě všechno potřebné. Také mi stále opakovala, abych při zpěvu nestál jako solný sloup, který se zmůže jen na pár patetických gest. Poddej se tomu, co cítíš, neboj se zpívat celým tělem! Jestli někomu vděčím za to, kam jsem se vypracoval, pak je to právě Jekatěrina Jofelová!

Zaujal mě váš postřeh o tom, proč tak rád zpíváte party v operách Giuseppa Verdiho. Nejkrásnější role prý složil pro baryton prostě proto, že sám měl hlas posazený v této poloze… A tak není divu, že jste svou premiéru na jevišti krasnodarské Státní opery absolvoval v inscenaci Rigoletta. Ztělesnil jste tenkrát rovnou jednu z hlavních rolí, hraběte Monteroneho? A které z mnoha Verdiho postav dáváte přednost nyní, už jako zralý interpret?

Ne, ne, tenkrát jsem směl být jen kavalírem Marullem. Od té doby jsem snil o tom, abych si směl v Rigolettovi vystřihnout titulní roli. Dopracoval jsem se k tomu v sedmatřiceti a je to dodnes snad to nejtěžší, čeho jsem se kdy na scéně zhostil. Úžasnou postavou je také Simon Boccanegra…

Dlouho bych mohl vyjmenovávat jeviště, na kterých jste považován za hvězdu první velikosti. Milánská Scala, benátské La Fenice nebo třeba Le Chatelet v Paříži… A samozřejmě vaše domovská scéna, newyorská Metropolitní opera, odkud vás na podzim uvidíme v dalším z oblíbených přenosů. Ale dovolte, abych zahrál na odlehčenější strunu. Časopis People Magazine vás svého času zařadil na svůj prestižní seznam padesáti nejkrásnějších lidí světa. Zalichotilo vám to, anebo vám to bylo fuk?

Mám říct pravdu? Byl jsem mladý, takže platilo obojí. Hýčkalo to mé ego, ale zároveň jsem to nebral vážně. Letos mi bude padesát a teprve si začínám pořádně vážit toho, čím disponuji. Zdá se mi, že nikdy předtím jsem nebyl v lepší tělesné kondici, a co je nejdůležitější, umím už bezpečně zacházet se svým hlasem. Ale byl bych pokrytec, pokud bych vám nepřiznal, že na jevišti mi pomáhá i to, jak vypadám a co ze mě vyzařuje. Toho daru si proto vážím a pečuji o něj.

Narodil jste se v Rusku, máte britský pas a patříte k zámořské špičce v New Yorku. Například tamní Carnegie Hall byla svědkem velkolepého koncertu, který jste uspořádal ve prospěch potřebných krajanů a jejich rodin. K této síni se váže pěkná historka. Kdysi tam spěchal proslulý houslista Saša Haifetz na svůj koncert. Na ulici jej, už zcela soustředěného, vyrušil chodec: „Nevíte, jak se dostanu do Carnegie Hall?“ Haifetz mu odsekl: „Musíte cvičit, člověče, pořád cvičit!“ Platí to také o vás, anebo si svůj hlas už spíš šetříte jen na vrcholné výkony?

To bych prosil, že svůj hlas stále procvičuji! Zpívám ale tak, jako bych chodil někam do zaměstnání. Pět, nanejvýš šest dní v týdnů. A pak si dám celodenní odpočinek. Asi tak, jako byste namáhal svaly ve fitku, ale neděli věnoval lenošení. Na tento rytmus jsem si zvykl tak před čtyřmi pěti lety a od té doby se mi doslova vryl pod kůži.

Existuje mnoho výborných nahrávek Čajkovského opery Evžen Oněgin. Nejeden odborník se ale vyjádřil v tom smyslu, že nejlepším Oněginem jste právě vy. Upozorňujete ovšem, že „to nebyl tak jednoznačně špatný chlapík, za jakého jej západní publikum vesměs považuje… Oněgin, to je ve skutečnosti velice složitá osoba…“ Mohl byste tuto myšlenku rozvést?

Mohl, ale už nechci. Za žádnou cenu! Jen ať si každý pěvec nebo režisér poradí s touto rolí tak, jak ji cítí on sám. Už se nepokouším lidem vysvětlovat, jak by měli chápat umění. Pokud se jich nedotkne, nedá se nic dělat. Dopracoval jsem se k poznání, že hudba mluví sama za sebe a nepotřebuje tlumočníka.

Jiří Vejvoda, publicista

Foto Pavel Antonov

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 17. 7.



  Hrady spatřené    
  Jak to vidí Jaroslav Vanča
 
  FotoTorst: Svoboda a Marco

  Pořiďte si  
 
  První Euro na Východě
  Téma