Číslo 30 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s pěvcem.
Dmitrim Hvorostovskym.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Dobrotivý král a pozdní romantismus

Po celé léto až do devátého září probíhá v Královském letohrádku a Císařské konírně Pražského hradu výstava Poslední korunovaný český král Ferdinand V. Dobrotivý a umění jeho doby. Výstavu pořádá Správa Pražského hradu a svým způsobem tak vlastně vzdává hold poslednímu pomazanému panovníkovi, jenž na Hradě dlouhodobě sídlil – byť až poté, kdy roku 1848 abdikoval a vídeňský Hofburg uvolnil svému synovci Františkovi Josefu I.
Ferdinand V. byl korunován za českého krále v roce 1836, tedy rok poté, kdy se v Rakouské říši ujal po smrti svého otce Františka I. žezla coby císař Ferdinand I. (Na posloupnost předchozích habsburských císařů nesoucích stejná jména a vládnoucích Svaté říši římské národa německého nebylo možné – na rozdíl od českého království – navázat, protože v napoleonských válkách vzala tato říše za své.)

Hodný Ferdáček

Měl hydrocefalickou hlavu, motorické obtíže, nedokázal se soustředit a trpěl častými epileptickými záchvaty. „Když jsem císař, tak chci jíst knedlíky,“ zněl prý jeden z prvních příkazů českého krále Ferdinanda V. Dobrotivého...Historie Ferdinandovy vlády by se dala popsat sérií vtipů. Když zemřel jeho otec, lid byl uklidňován slovy – „Neplačte. Za nového panovníka zůstane vše při starém.“ „Vždyť právě proto pláčeme,“ odpovídal lid a o Ferdáčkovi soudil: „Der Gute Nandel ist ein Trottel.“ Pravda je, že Ferdinand měl hydrocefalickou hlavu, motorické obtíže, nedokázal se soustředit a trpěl častými epileptickými záchvaty. „Když jsem císař, tak chci jíst knedlíky,“ zněl prý jeden z jeho prvních příkazů. Není divu, že skutečnou vládu měla tajná státní konference, tvořená Ferdinandovým mladším bratrem Františkem Karlem, strýcem Ludvíkem, kancléřem Metternichem a ministrem vnitra, hrabětem Kolovratem. Poslední dva jmenovaní si dělali naschvály, takže se o nich říkalo, že se podobají císařské orlici: „Jedna hlava hledí doprava, druhá doleva.“ Mezi lidem se pak mluvilo o vládě třicetičlenné – sestávající ze „tří gerontů a jedné nuly“. V roce 1848 ji smetla revoluce, Ferdinand přijal ústavu a zakázal nasadit proti bouřícímu se lidu vojsko. Jeho přídomek Dobrotivý tím získal nový význam. Pro vládnoucí vrstvu natolik nemilý, že Ferdinanda přiměla, aby uvolnil trůn svému synovci, Františku Josefovi I. Ten za to veřejně poděkoval, načež Ferdinand odvětil: „Není zač, rádo se stalo, jen buď hodný.“

Klenoty, komnaty, obrazy

Groteskních ani zápornějších rysů Ferdinandovy vlády si hradní výstava ovšem příliš nevšímá. V Královském letohrádku evokuje pomocí obrazů, grafických listů, kopií korunovačních klenotů, liturgického náčiní, četných bust příslušníků habsburského rodu i stavovských uniforem slavnostní atmosféru Ferdinandovy pražské korunovace. A také přibližuje prostředí, v němž Ferdinand a jeho žena Marie Anna Karolina Pia Savojská trávili své „české období“ – v létě na zámcích v Ploskovicích a Zákupech, v zimě v jednom z křídel Pražského hradu. Jsou zde rekonstruovány jejich komnaty, včetně té, v níž Ferdinand roku 1875 zemřel. Připomenuty jsou plány na dostavbu svatovítské katedrály a mezi exponáty nalezneme i podrobný předpis na rozdílné zařízení kanceláří úředních hodnostářů I. II. a III. stupně. Při její četbě pochopíme, že Gogol a Kafka byli vlastně realisté.
Milovníci výtvarného umění ocení instalaci v Císařské konírně. Zde jsou vystaveny obrazy, které Ferdinand v Čechách získal, a spolu s dalšími, vypůjčenými z  českých a moravských zámků, přibližují umělecké směry a školy, jež odpovídaly jeho vkusu. Ten nebyl špatný. Tkadlíkův Sv. Pavel loučící se s Milétskými, Schnorrova Jenovéfa a Golo či Svobodova Smrt Václava IV. patří ke špičkám historické malby. Krajinářský žánr je zastoupen především malíři z düsseldorfské a mnichovské akademie, ale kromě obrazů Schirmerových či Rottmannových zde najdeme i špičkové opusy Navrátilovy, Piepenhagenovy, Havránkovy či Kosárkovy. Jestliže Jaroslav Sojka, jeden z kurátorů výstavy, na jejím úvodním panelu uvádí, že tato část ferdinandovské výstavy nemá být „dobovou rekonstrukcí, ale pokusem o rehabilitaci směrů, které byly v minulosti normativní kritikou z klasicistického estetického kánonu vyloučeny a ostrakizovány jako nežádoucí projev kýče,“ pak je třeba říci, že tento záměr výstava úspěšně naplňuje.

Bronislav Pražan, publicista



  Hrady spatřené    
  Jak to vidí Jaroslav Vanča
 
  FotoTorst: Svoboda a Marco

  Pořiďte si  
 
  První Euro na Východě
  Téma