Číslo 27 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s knězem.
Zbygniewem Czendlikem.

 

 

 

 

 

 


 

 

 

Po stopách stvořitelů lidské rasy

Před více než třiceti lety se Ridley Scott proslavil mistrně vystupňovaným hororem Vetřelec, po většinu dění klaustrofobně sevřeným do nitra kosmické lodi, jejíž posádku ohrožuje agresivní mimozemský tvor. Nyní se Scott k látce vrátil, avšak vytvořil prequel, jak se nazývá příběh, který časově předchází ostatní – odehrává se už koncem tohoto století. Ve filmu Prometheus, nazvaném podle majestátního vesmírného plavidla, se pokouší zodpovědět, jakéže pozůstatky olbřímího kosmonauta to hrdinové Vetřelce vlastně nalezli. Možná si tu děsuplnou scénu vybavíte – i s bytostí v obrovitém sedadle ukotvenou, z níž se dochovala jen kostra s podivně rozervaným hrudníkem...

Je to robot? Není to robot? Každopádně je to Michael Fassbender, největší herecká hvězda „prequelu“ slavného Vetřelce.

Prometheus opět přivádí na scénu umělého, podezřele se chovajícího robota, sobecké úmysly těch, kteří výpravu financovali, i postupně rostoucí ohrožení – a navíc si vypomáhá mysteriózními prvky, když vše nasvědčuje, že lidem podobní tvorové, z nichž se tehdy dochovaly jen kostry, zřejmě na Zemi lidskou rasu založili. Opakující se zobrazení několika hvězd, jak je v témže rozestavění zachovali v kresbách pravěcí lidé i starověké civilizace, zavdá podnět pro výpravu. Jenže pátrání po záhadných Svořitelích se záhy mění v zápolení o pouhé přežití.
Lze pochopit, co Scott chtěl vyslovit: varuje před jakýmkoli zbrojením, neboť oni zhoubní vetřelci vznikli nejspíš jako biologická zbraň, která posléze zahubila i ty, kteří ji zkonstruovali – a trpělivě pak po celé věky čekala na další oběti. Ale těžko si pomoci: příběh nejenže prozrazuje jistou tezovitost, ale nedosahuje ani sugestivity prvního filmu, protože se uchyluje k prostoduchým klišé akčních vyvražďovaček. Tudíž ani zploštělé pojetí postav, ani jejich herecké ztvárnění, jednou nervní (archeoložka Noomi Rapaceové), jindy naopak znepokojivě netečné (robot Michaela Fassbendera), ani rozlehlé prostory, ani vypravěčské uchopení se nevymaňují z linie dobře odvedeného, jinak však konvenčního řemesla. Vizuálně jistě úchvatný Prometheus se více opájí přísliby, než že by si hleděl jejich naplnění.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Jen dvě mouchy, prosím! 
  Jak to vidí Milan Slezák
 
  O duši ve znetvořeném těle

  Dívejte se  
 
  Zkusme si sem tam něco užít!
  Téma