Číslo 27 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s knězem.
Zbygniewem Czendlikem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

O citlivé duši ve znetvořeném těle

Davida Lynche proslavily čarovné výpravy do lidského podvědomí, s magickou uhrančivostí míchal skutečnost se sny a vizemi, vizuálně agresivním podáním připravoval cestu všem pozdějším následovníkům. Tituly jako Mazací hlava, Modrý samet, Twin Peaks (film i seriál) či Zběsilost v srdci, kterou v tomto týdnu rovněž spatříme (v pátek 6. 7. večer), okamžitě dosáhly kultovního uctívání. Jenže tyhle snímky natočil až poté, co prokázal, že dokonale zvládl klasické vyprávění.

Osudy znetvořeného muže Lynch propojil s působivou kresbou viktoriánského období se vší ponurostí jeho temných zákoutí

V dramatu Sloní muž (2. 7., ČT2, 22.05), příznačně natočeném černobíle a v soumračném ladění, se pokusil realisticky pojednané osudy znetvořeného muže propojit s působivou, až útočně vemlouvavou kresbou viktoriánského období se vší ponurostí jeho temných zákoutí – a uspěl nad všechna očekávání. Odkaz německého expresionismu, obrazů připomínajících tíživou noční můru, přetavil do vizuálně hutného výrazu, který svým znepokojivým zpodobněním jakoby předznamenává budoucí Lynchovo zacílení.
Námětově to není film objevný, i jiná díla se věnovala nešťastníkům, vyloučeným z lidské společnosti, ba často zavřeným do klece a ukazovaným jako hříčka přírody. Z televizního uvedení známe pamětihodné Zrůdy, vzniklé již počátkem třicátých let, nejnověji sem lze řadit například Černou Venuši, loni uvedenou do zdejších kin. Sloní muž se ovšem titulovým hrdinou, jehož mistrně ztvárnil k nepoznání namaskovaný John Hurt, nezabývá přímo, nýbrž skrze lékaře (Anthony Hopkins), jenž jej náhodně nalezl jako cirkusovou atrakci a od majitele si jej vypůjčil k vědeckému prozkoumání.
Záhy zjistí, že otupělý, bezprávný, do sebe jakoby zhroucený „netvor“, zprvu přikrytý plachetkou, je doopravdy rovnoprávnou lidskou bytostí schopnou mluvit, manuálně zručnou a dokonce nadanou intelektově i citově, vnímající krásu, která jemu osobně byla upřena. Jenže dosavadní vlastník odmítá lidství svého exponátu uznat a bezohledně se jej opět zmocní...
Dobrodružná, místy až děsivá rovina příběhu není rozhodující. Důležitější je náhled do lidského nitra. Spolu s doktorem se i divák učí nevnímat deformovaný vzhled, nýbrž duši pod tímto zevnějškem skrytou. V tom tkví hlavní deviza tohoto filmu, oproštěného od jakékoli senzacechtivosti, jakkoli právě o ni, odlidštěné a hrůzné, pojednává. Plně pak pochopíme touhu sloního muže být „normální“, když v poslední scéně odkládá kupu dosud nezbytných polštářů, veden touhou konečně usnout jako kterýkoli jiný člověk.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Jen dvě mouchy, prosím! 
  Jak to vidí Milan Slezák
 
  O duši ve znetvořeném těle

  Dívejte se  
 
  Zkusme si sem tam něco užít!
  Téma