Číslo 25 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s flétnistkou.
Annou Fusek.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Jaroslav Vanča, pedagog FAMU

Tak jako úponky hrachu…

Člověka by měly fascinovat ty nejprostší věci, říkám si občas, to ony jsou přece základem našeho vztahu ke světu, v kterém žijeme, a tudíž se jej máme pokoušet pochopit, seč nám rozum spolu s citem stačí. Hvězdné nebe, světlo slunce, plynutí řeky, cesta života, to je to, oč tu běží. Anebo takový hrášek v truhlíku u nás doma za oknem, ty jeho úponky se kroutí, tápou v prostoru, přímo hmatají po nějaké té opoře, a když ji naleznou, celé tělo rostliny jako by se skrze pohyb lodyhy vydalo za nimi, profesionálními průzkumníky. Jako ony ve skutečnosti, já nad nimi pomyslně kroutím hlavou a nemohu najít a pochopit zdroj té síly, té vůle a chtění, který to vše odněkud řídí, vždyť takový hrách nemá ani centrální nervovou soustavu, kde nic tu nic, snad nějaké ty světločivné buňky v epitelu, ale to nic nevysvětluje.
Přečetl jsem si kvůli tomu učenou knihu o rostlinné morfologii, ledacos jsem se dozvěděl, to hlavní ale ne, ta chytrá kniha vedla jen k dalším otázkám, a tak jsem si aspoň uvědomil: o takových věcech by měl autor před svými čtenáři jaksi „naživo“ přemýšlet, třeba zrovna o vztahu hrachu a slunce, když už je ausgerechnet léto přede dveřmi, a ne stále jen o tom, jakými profesionálními hajzly jsou zřejmě ze své podstaty mocní lidé a proč je kvůli tomu celá společnost vepsí.
Ale jak o tom vlastně psát, ptal jsem se sebe sama. Básníci dobře vědí, že lze soukat verše i skrze inspiraci jinými básníky, malíři zas malují své obrazy často ovlivněni jinými obrazy, namnoze lepšími, než jsou ty dosavadní jejich. Snad něco podobného platí i pro fejetonistu, řekl jsem si, než jsem se vrhl do četby několika desítek novinářských zamyšlení různých žánrů, nalezených během minulých dnů a týdnů. A čeho jsem se dobral? Opět pocitu tápavého hledání, rozhodně tápavějšího, než jakým se vyznačují ony hrachové úponky. Jako by se fejetonisté, a to i ti zvučných jmen a vypsaného stylu, dnes neměli oč opřít, jako by se úponky jejich myšlenek napořád točily kolem své osy a nenalézaly pevného tématu, o nějaké té vertikále ani nemluvě. Namísto naděje jen konkrétní či povšechné poukazy na setrvačnost špatnosti, na chyby v systému, leckdy už i na špatný systém jako takový. Zřídkavý optimistický náhled prozrazuje spíše onen pověstný „nedostatek informací“, a ještě spíše oněch informací, jež člověku dodává cit. A nadhled, ten je teprv vzácnou komoditou na dnešním trhu myšlenek.
Zdá se tak dokonce, že ku zlepšení stavu věcí zatím nelze podniknout nic zásadního. Rady jako by si nevědělo ani umění, všichni ti „nadějní mladí“ literáti, výtvarníci či filmaři nehledají řešení, v nejlepším případě „kladou otázky“, jimiž je beztak až k zahlcení zavalen současný svět. Ve světě lži nelze lež sprovodit ze světa ani jejím protikladem, nýbrž jen světem pravdy, takto nazřel Franz Kafka dobu, v níž bylo souzeno žít jemu i nám. A je to právě soudobé vzedmutí prolhanosti, věrolomnosti, cynických ataků proti slušnosti, tak jak ji chápou právě že lidé slušní, kteří vytvářejí informační, ale i morální smog, zakrývající nám pohled na slunce, vodní hladinu, hvězdnou oblohu, na samotné zdroje života a jeho smyslu. Ale také třeba na lodyhu hrachu, od věků hledající a nalézající oporu svými úponky.
A propos: ty úponky zdánlivě usilují o nemožné, sváří se nejen s gravitací a s prázdnotou okolního prostoru. Všiml jsem si, jak úporně vzdorují též větru, který je z té touhy po vertikalitě občas sráží k bezmocnému povlávání. Dodnes u nás příležitostně žertujeme na konto bolševika, který mu chtěl ústy svých ideologů poručit. Leč nezdá se nám někdy, že naši mocní chtějí opět poručit větru, kam má vanout, jakkoli přitom neznají ani způsob, jak mu vzdorovat? A přitom se lze – příležitostně – optat třeba hrachu. Taková otázka však nejprve vyžaduje zamyšlení nad výše zmiňovaným záhadným zdrojem jeho vůle k vzedmutí a pnutí...



  Dobrý časy v oparu...    
  Pořiďte si
 
  Jak Skála mořské řasy našel

  Navštivte  
 
  Cit pana Tomáše pro sníh
  Téma