Číslo 25 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s flétnistkou.
Annou Fusek.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Jak Skála mořské řasy našel

V pražské Galerii Smečky vystavuje (do 14. července) František Skála své úlovky z kalifornského The Headlands Center for the Arts, rezidenčního centra pro umělce z celého světa. Skála (1956) tu pobýval v posledních dvaceti letech celkem čtyřikrát. A co ulovil? Vlastně neulovil, posbíral na pobřeží Tichého oceánu – vyplavené obří řasy.

 

František Skála posbíral na pobřeží Tichého oceánu vyplavené obří řasy
a doma z nich vymodeloval hlavy jakýchsi bytostí

Ty pak převezl domů, kde z nich vymodeloval, co se na základě tvarové příbuznosti nabízelo, čili hlavy jakýchsi bytostí. Většina z nich má zavřené oči, jako by čekali na zrození, nebo byli už nějaký čas po smrti, mumifikovaní. „Jasně jsem cítil, že jsou to vyslanci jiných světů, kteří se omylem dostali na ten náš,“ píše k tomu Skála v minikatalogu k výstavě.
Není divu, že pacifické řasy umělce inspirovaly: fascinují svými rozměry, pestrostí a především tím, jak bohaté představy rozehrávají. Lze v nich vidět klubko hadů z Medúziny hlavy, vyvržené vnitřnosti jakéhosi bájného tvora, stejně jako kabely a mikrofony pohozené v rohu rozhlasového studia.
A potom instalace: Skála své úlovky pozavíral do dřevěných bedýnek a divákovi nechal k dispozici čočku, kterou se dívá do tváří jednotlivých „bytostí“. Je to něco mezi kamerou obskurou a televizí. A je to velmi působivé. Stejně jako kontext, který tvoří barevné stránky ze Skálova deníku plus jeho fotografie z Headlands.
František Skála je umělcem vpravdě renesančním, protože obrozuje, vrací do života to, co člověk i příroda berou jako neužitečný odpad. Je tvůrcem silné a osobité imaginace stejně jako vybrané řemeslné zručnosti. Dokáže vytěžit z minima maximum – z řasy vykouzlit vlastně celý nový svět.

Radim Kopáč, výtvarný a literární kritik



  Dobrý časy v oparu...    
  Pořiďte si
 
  Jak Skála mořské řasy našel

  Navštivte  
 
  Cit pana Tomáše pro sníh
  Téma