Číslo 25 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s flétnistkou.
Annou Fusek.

 

 

 

 

 


Člověk, nebo pouťová atrakce?

Černá groteska Julia mlčí je rozhlasovým debutem režisérky Anny PetrželkovéKdo je Julia Pastrana? Člověk, nebo pouťová atrakce? Lze tváří v tvář Pastraně pochybovat o Darwinově teorii? Co je krutější? Narodit se jako žena, nebo jako žena s opičí podobou? Inspirován skutečným osudem ženy, která se svým manželem procestovala svět coby bizarní exponát varietní show a v pouhých šestadvaceti letech zemřela při porodu, klade Petr Maška (1984) ve své rozhlasové hře Julia mlčí palčivé otázky o člověku jako takovém.

Julia Pastrana je majetkem svého muže, ostatně jako většina žen v 19. století. I když umí jen trochu tančit a pozdraví v několika jazycích, sklízí nebývalý obdiv diváků. Je s ní manipulováno, přesto je šťastná. Je totiž – díky svému postižení – výjimečná. Julia není němá, avšak mlčí. Ve hře za ni totiž odpovídají muži, kterým patřila za života a po smrti. O lidské obludnosti se tak jejich prostřednictvím dozvídáme nejvíc.
Absolvent režie a dramaturgie na divadelní fakultě JAMU Petr Maška je spíše tvůrcem divadelních textů, vznikajících na míru konkrétním projektům. Pro Studio Marta tak byly napsány a uvedeny hry Lešení a Udav se katedrálou, v Divadle Husa na provázku se realizovalo Žároviště. Ačkoliv se jako dramaturg podílel na inscenaci Rodinná slavnost v Divadle Petra Bezruče, intuitivně tíhne k divadlu autorskému. V roce 2010 spoluzaložil alternativní Divadlo D‘EPOG, pro které napsal například scénáře Heteronym Nin a Di_sein. Jeho spolupráce s Českým rozhlasem začala v roce 2008 absurdní lyžařskou tragikomedií Traťoliště, poté následovalo zemité rodinné drama Blbouni.
Černá groteska Julia mlčí opět vznikla pro cyklus Hry a dokumenty nové generace. I když tematicky vychází z autorského představení Display Pastrana, příběh ženy s vrozenou anomálií vypráví odlišnými prostředky. Na zvukově opulentní inscenaci režisérky Anny Petrželkové, v rozhlase debutující, spolupracovali hudební skladatel Mario Buzzi a mistr zvuku Lukáš Dolejší. Účinkují Pavel Zatloukal, Jan Kolařík, Jiří Valůšek, Vladimír Hauser a Petra Bučková. V neděli 24. června v 19 hodin bude mít hra premiéru na Vltavě.

Hana Hložková, dramaturgyně ČRo Brno



  Dobrý časy v oparu...    
  Pořiďte si
 
  Jak Skála mořské řasy našel

  Navštivte  
 
  Cit pana Tomáše pro sníh
  Téma