Číslo 22 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se spisovatelem.
Jiřím Šulcem.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

Miloš Čermák, publicista

Čtení ve věku sdílení

Vím, že se to nemá, ale hrozně rád čtu lidem přes rameno. Třeba ráno v metru nebo tramvaji, když má někdo otevřený časopis nebo noviny. Nejdřív zkoumám, co je to za titul („Hm, takový seriozně vyhlížející pán, a on čte o Bartošové v Blesku!“, případně naopak: „Kdo by to byl řekl do té babky, že si bude tak náružově pročítat Ekonom?“) a pak co konkrétně čtou. Je za tím dílem zvědavost a dílem profesionální zájem.
A nejsem sám, jeden z bývalých šéfredaktorů Reflexu to dělal systematicky. V den, kdy časopis vycházel, měl v dopravních prostředcích oči na šťopkách a s výsledky svého pátrání nás seznamoval na redakčních poradách. Nejvíc pak chválil ty, jejichž články někdo ráno v metru nebo tramvaji četl. Někdy jim dával i finanční odměny! Koketoval jsem tehdy s myšlenkou, že zjistím, kudy přesně jezdí do práce, a najmu několik studentů, aby ho „náhodně“ potkávali, vždy náruživě začtení do Reflexu, konkrétně samozřejmě do mých článků. Ale nikdy jsem to nerealizoval.
Není pochyb, že nás zajímá, co a proč ostatní lidé čtou. Čtení je solitérskou činností, kterou však určité kolektivní prožívání může hezky zpestřit. Web nám to v mnohém usnadnil. Když lelkuju na nějakém zpravodajském serveru, vždycky mě nejvíc zajímá žebříček nejčtenějších článků. Je to takový průzor do vkusu jeho čtenářů. Někteří teoretici médií tvrdí, že z analýzy čtenářů se o daném médiu dozvíme víc než z analýzy samotného obsahu. Teď tedy máme dobré nástroje, jak to zjistit. Zajímavé jsou třeba žebříčky na webu prestižních New York Times. Vedle seznamu „nejčtenějších“ tam najdeme i „nejdoporučovanější“, tedy ty články, které lidé doporučují ostatním e-mailem. Víte, co je zajímavé? Že jsou oba úplně jiné! Na seznamu nejčtenějších vedou zprávy typu „Kojence nepustili do letadla, prý byl na seznamu teroristů“, zatímco na těch nejdoporučovanějších vévodí analýzy a komentáře renomovaných autorů.
Proč ten rozdíl? Asi tomu každý rozumíme. Prostě se před svými známými (a někdy i sami před sebou) děláme lepšími, než ve skutečnosti jsme. Hltáme zajímavosti a kuriozity, ale chceme budit dojem, že i v novinách se zabýváme seriózními problémy a důležitými tématy. Je to, jako kdybyste si v metru do Hospodářských novin schovávali časopis Chvilka pro tebe.
Jiný druh „čtení přes rameno“ umožnil Facebook, když před zhruba dvěma lety umožnil „lajkovat“ články přímo na zpravodajských serverech. „Lajkování“ je jiný druh doporučení než zaslání odkazu emailem. Když něco „lajkujeme“, většinou chceme sdílet emoci, kterou v nás článek vyvolal. Nejčastěji to jsou tři emoce začínající na písmeno „ú“: údiv, úžas a úsměv. Když se něčemu divíme, žasneme nad tím nebo se tomu smějeme, chceme tyto pocity sdílet s ostatními. A už tolik nepřemýšlíme, co si o nás budou myslet.
Před pár měsíci se na Facebooku objevily aplikace, umožňující takzvané sociální čtení. Když jste se do této aplikace přihlásili, sdíleli jste automaticky na Facebooku všechny články, které jste v daném médiu přečetli. Aplikace sociálního čtení například amerického časopisu Forbes nebo britského deníku Guardian přilákaly miliony uživatelů. Ale za velmi krátkou dobu se víc než polovina zase odhlásila. A pokles pokračuje. Proč? Nevíme to přesně, ale zřejmě lidé dospěli k poznání, že i ve „věku sdílení“ chceme mít při čtení nějaké soukromí. Že si nějaké články chceme přečíst, aniž by nám kdokoliv koukal přes rameno. Prozrazují o nás totiž to, co nechceme, a je jedno, jestli jsou to například rady pro pacienty s hemoroidy (kdo by se chlubil takovými potížemi?), či třeba komentář napsaný známý extremistou (kdo by se chlubil zájmem o takové názory?).
Nůžky nových médií tak svírají žurnalistiku ze dvou stran. Z té jedné je žurnalistkia „tří ú“: údivu, úžasu a úsměvu. Z té druhé pak žurnalistika temná či v lepším případě intimní. Mezi těmi nůžkami je klasický, staromódní novinářský obsah. Nikomu ho nestrkáme pod nos a nenutíme ho číst, ale ani se nezblázníme, když nám sem tam někdo koukne přes rameno. Je to veřejný prostor v tom nejlepším slova smyslu. Problém je v tom, že nůžky se svírají a místa mezi nimi je čím dál méně.



  Čtení ve věku sdílení
  Jak to vidí Miloš Čermák
 
  Maxi, mini, uvnitř, venku

  Navštivte  
 
  Každá knížka má svůj osud
  Nalaďte si