Číslo 22 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se spisovatelem.
Jiřím Šulcem.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 



 

Jiří Šulc, spisovatel

Dostat více než čtyři sta stran dlouhý román do tvaru desetidílné četby, to znamená hodně zasáhnout do původního textu. Takže se ani nedivím, že jste se toho raději neujal sám. Bojíte se, jak to dopadlo?

Nebojím, spíš jsem zvědavý. Už když jsem hledal formát pro vyprávění příběhu o atentátu na Heydricha, uvědomil jsem si, že budu muset skutečné události a postavy výrazně redukovat. Není možné napsat napínavou knížku a současně v ní nechat vystupovat desítky až stovky odbojářů, kteří Anthropoidu v Čechách pomáhali, pár desítek vyšetřovatelů gestapa, podrobně popsat osudy dalších výsadků, které v Protektorátu na jaře 1942 působily a podobně. Já jsem si prošel bolestivou zkušeností, kdy jsem nezařadil spoustu zajímavých osudů a událostí – takže podruhé, pro účely rozhlasové četby, už jsem to prostě odmítl. Na další škrtání bylo třeba se podívat novýma očima.

Čím si vysvětlujete zájem o toto téma – v poslední době vyšlo knih o této operaci hned několik, nemluvě o televizních dokumentech a rozhlasových pořadech.

A vás napadá výraznější příklad nefalšovaného českého, zde ještě československého hrdinství v našich dějinách? Odvaha Gabčíka s Kubišem a všech těch obyčejných lidí, kteří jim s nasazením života pomohli jejich velký čin uskutečnit je zpravidla to první, co většinu Čechů napadne. A je to správně, protože šlo skutečně o naprosto výjimečný čin v klíčovém období války. Mrzí mne, že pořád ještě existují názory, které jeho význam relativizují. Ale je třeba jej hodnotit optikou doby – ve chvíli, kdy československý odboj zlikvidoval třetího nejvýznamnějšího muže Třetí říše, Spojené státy teprve vstupovaly do války, Británie měla za sebou sérii katastrofálních porážek a wehrmacht se stále ještě valil směrem ke Stalingradu, jen s drobným klopýtnutím u Moskvy. Odstranění Heydricha byla první velká porážka nacistického Německa, to si řada lidí pořád ještě neuvědomuje.

Co říká příběh skupiny Anthropoid o naší tehdejší společnosti? Celá akce byla do jisté míry vyprovokována obavou, aby o nás spojenci nemluvili a nesmýšleli jako o národu, který se přikrčil a čeká, jak to dopadne.

Zcela jednoznačně to vypovídá o nezměrném hrdinství a ochotě obětovat se pro vlast, což byly vlastnosti v té době vlastní velké části společnosti. Těžce vybojovaný vznik republiky si lidé ještě pamatovali, stejně jako demokratické hodnoty, na kterých byla postavena. Ztotožnili se s ní. Věděli, že nám nikdo zadarmo nic nedá. Věděli to vojáci, kterým politická elita znemožnila republiku bránit, a věděli to i občané, kteří se s okupací nechtěli smířit. Mnichov byl popřením všeho, pro co lidé tehdy žili – a příchody našich parašutistů z Anglie znamenaly novou vzpruhu, naději, že nejsme bezmocní, že přece jen můžeme ještě bojovat. Samozřejmě, že část národa přikrčená čekala na výsledek – někteří ze zbabělosti, jiní z pocitu bezmoci. Ale to se tehdy dělo v celé okupované Evropě.

A co říká náš vztah k těmto událostem o dnešní české společnosti?

Já si myslím, že názory odsuzující nebo alespoň relativizující atentát na Heydricha se konečně stávají menšinovými, a je to dobře. Samozřejmě, že vždycky uslyšíme zjednodušující teze, že zabití jednoho panáka z Pražského hradu nestálo za následné krveprolití, ale naštěstí lidé víc a víc chápou tu operaci v souvislostech a uvědomují si její význam. Byl to právě Heydrich, který – podobně jako „konečné řešení židovské otázky“ – chystal poválečnou likvidaci českého národa. Stále více lidí si uvědomuje, že nikoli ustrašené čekání a bezdůvodná naděje v tyranovo eventuální slitování, ale odplata nezlomeného národa bylo jediné správné řešení. Naši spojenci si to tehdy uvědomili rychle. My se k týmž závěrům dostáváme nyní.

Autorovi románu na historické téma se musí asi nutně stát, že se po vydání knihy najdou nová fakta, která posunou naše povědomí o tom, jak se ta nebo ona událost stala. Vy to ale v románu už pak nezměníte. Je něco, co byste ve Dvou proti Říši dneska napsal jinak?

Pochopitelně že mě pokaždé, když se nějaký nový detail příběhu objeví, napadne, zda by nestálo za to tu knížku „aktualizovat“ – ale zatím jsem takovému nutkání pokaždé odolal. Je to koneckonců román, nikoli faktografie, a já jsem ho napsal cca v roce 2004, podle informací, které byly k dispozici tehdy. Možná, že někdy ve vzdálené budoucnosti už bude rozpor mezi mým textem a stavem bádání takový, že třeba novou verzi zkusím zpracovat. Ale možná bude lepší, když se pak toho příběhu chopí někdo další, který jej zpracuje znovu, a po svém.

Ve svém dalším románu, Mosty do Tel Avivu, popisujete akci, kdy Československo jako jediná země v letech 1947 a 1948 navzdory mezinárodnímu embargu prodalo zbraně vznikajícímu státu Izrael. To je o poznání jiné téma než hrdinství spojené s Antropoidem.

Tuto látku jsem objevil až relativně nedávno. Uvědomil jsem si, že u nás se o tom skoro nic neví. Ta akce vymizela z naší historické paměti. Není o ní ani žádná zásadní práce, existuje pár článků, televizní dokument. Ale v zásadě u nás ticho po pěšině. V Izraeli je to obráceně. Tam každý dodnes ví, z čeho ten národ vznikl, a československá pomoc se mezi lidmi stále traduje.

To jsou nám dodnes tak vděčni?

Spíš to mají v obecném povědomí. Třeba už jenom proto, že všichni musí projít armádou, kde se dozví, že jim na počátku jejich státu pomohlo jenom Československo. Dodnes je mezi některými Izraelci známý třeba kapitán Antonín Sochor, který od roku 1948 cvičil vojáky Hagany. Jezdil do Izraele koordinovat operace a byl jednu dobu i členem jejich generálního štábu. Válečný pilot a pozdější izraelský prezident Ezer Weizman, který je jednou z postav Mostů do Tel Avivu, zase velmi dobře ve svých pamětech mluví o plukovníku Jaroslavu Hlaďovi, který jej a jeho kolegy školil jako letce u nás v Českých Budějovicích. Weizman si pak dobře pamatoval Hlaďovu radu, aby Izraelci jako výbavou i zkušenostmi slabší armáda nečekali na souboje s Araby ve vzduchu, ale preventivně likvidovali jejich letadla už na zemi. Weizman to pak použil v šestidenní válce v roce 1967.

Proč jste si vybral příběh, o kterém Češi moc neví?

Rozhodl vlastně prvek, který jsem v té látce objevil, až když jsem se jí začal blíže zabývat. Dodávky zbraní od nás do Brity obsazené Palestiny začaly v roce 1947 a pokračovaly plynule i po únorovém puči. A v té chvíli mi došlo, že je to příběh dvou národů, kterým jde o svobodu. Židé před vznikem státu Izrael na tom byli rozhodně hůř než my, ale šli do války o svoji samostatnost přes všechny obtíže, které takový boj nutně přinese. Nemohli počítat s tím, že to přežijí. Ale měli za sebou útrapy holocaustu a snad to jim dalo sílu. Vědomí, že nemohou víc ztratit. Tak do toho šli a dokázali to. Zatímco tady došlo ke katastrofě, většina národa ji vzala na vědomí a jelo se dál.

Židé ale měli za sebou jinou historickou zkušenost. Zkušenost obětí, nikoli jako Češi a Moravané zkušenost protektorátu.

V zásadě stejnou zkušenost jako my měli i evropští Židé. Prošli si podobnou letargií a pasivitou jenom o pár let dřív než my. Před válkou si málokdo uměl představit, i přes tisíciletou ostrakizaci židovstva, co vlastně vypukne. A oni tehdy také zůstávali v Čechách, v Rakousku, v Polsku, v řadě zemí. Snažili se přežít za cenu uskrovňování až na hranici absurdna. Oni pak byli bohatší o tu historickou zkušenost, že snaha přežít za každou cenu není správná cesta. A v roce 1947 už třeba Ben Gurion a další deklarovali, že podobný vývoj znovu nedopustí.

Co způsobilo u nás ten kolaps vůle ke svobodě a neschopnost vzdorovat?

Nám zlomil páteř Mnichov. Protektorát jsme přežili, ale vymizelo odhodlání za něco se brát.  My jsme si z protektorátu odnesli zkušenost, že se to dá nějak překlepat. Navíc v roce 1948 už to nebyl konflikt, kde by šel někdo proti nám nebo my proti někomu. To už byli Češi proti Čechům, samozřejmě na příkaz Moskvy, a to se v té naší kotlině bere jinak. Přece po sobě nebudeme střílet. Já si neumím představit, že by v této zemi kdy vypukla občanská válka.

Ferdinand Peroutka v rozhovoru s Johannesem Urzidilem říká, že jakmile do Čech dorazí nějaká tragédie, ztratí ostré rysy a obměkčí se. Co to je v nás, že si realitu takto nastavujeme, že si ji ohýbáme tak, aby netlačila, nebolela, nikde nepříjemně netáhla.

Možná jsme si jako malý národ vypěstovali instinkt, který nám velí přežít i za cenu ohýbání hřbetů. Vždyť u nás nikdy nebyly ani zásadní vzpoury. Naposledy za husitů, ale to byl náboženský konflikt ve velké části tehdejší Evropy a dost těžko bychom mluvili o obyvatelích českých zemí v 15. století jako o politickém národě. Vyzdvihování husitů jako bojovníků za národní svébytnost, to je pozdější konstrukce.

Martin Groman, publicista

Foto Mona Martinů

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 22. 5.



  Čtení ve věku sdílení
  Jak to vidí Miloš Čermák
 
  Maxi, mini, uvnitř, venku

  Navštivte  
 
  Každá knížka má svůj osud
  Nalaďte si