Číslo 36 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Ivou Janžurovou.


 

 

 

 

 

 




 


Leo Pavlát,
ředitel Židovského muzea v Praze

Turistou v Praze

Je letní ráno, historická část Prahy se chystá na další ze svých štědrých, zahraničními turisty obdařených dní. Do Josefova, někdejšího Židovského Města, přicházejí první z nich po deváté hodině. Co vidí, mají ti, kdo v této části bydlí nebo pracují, na očích každý den: rozcestníky s texty v češtině a schematickými vyobrazeními pamětihodností. Pro cizince zůstávají neproniknutelnou hádankou. Jazyk domorodců neznají, piktogram většinou neřekne nic domácím, natož jim. Osazeny již před několika lety z popudu tehdejšího pražského radního Igora Němce možno v těchto enigmatických ukazatelích vidět postmoderní pomník byrokraticko-podnikatelského ducha pražského magistrátu.
V Pařížské ulici kontroluje vstup do nejluxusnějších obchodů ochranka. Před výlohami značek méně okázalých, nicméně stále proslulých postávají mladé ženy. Uvnitř obchodu nikdo není, rozmlouvají. Oblečením a líčením jako by vystoupily z módních časopisů velkého světa, cigaretovou pauzu na chodníku však drží po česku. Předevčírem jsem míjel takovou lelkující dvojici ve chvíli, kdy se kolemjdoucí manželský pár zeptal anglicky na stanici metra: „No information!“ vykřikla slečna nasupeně s odmítavým gestem ruky. Pokud rozuměla anglicky, dostalo se jí vzápětí lekce z krajů, kde panují jiné mravy: „Usmívejte se,“ pravila cizinka laskavě. „Život je krásný.“
Když se vmísím mezi návštěvníky našeho Židovského muzea, vidím průvodce Prahou, kteří, jak je stále více zvykem, chytají klienty na ulici. Stejné národnosti jako jejich úlovky, usazeni třeba jen na léto v Praze, sypou na nebohé návštěvníky jeden nesmysl za druhým: o historii, kultuře, památkách, ale i české politice. Není divu. Jejich znalost nepřevyšuje stručné tištěné průvodce Prahou, nemají za sebou žádné kurzy, nevlastní žádnou licenci. Dobře vyškolení čeští průvodci, kteří navíc řádně platí daně, mohou jen litovat. Žijí totiž ve státě, jemuž evidentně nezáleží na tom, jaké služby se turistům nabízejí, a zjevně mu nesejde ani na domácí zaměstnanosti, příjmech nebo vlastním dobrém jménu. Jinak by určitě, jak je tomu ve světě běžně zvykem, spojil průvodcovskou činnost s živnostenským oprávněním. A ovšem by také kontroloval, jak se předpisy dodržují.
Kampak však v Praze s kontrolou. Někteří cizinci netušící, co znamenají české nápisy na sloupcích u modrých čar na silnici, neprozřetelně parkují ve vyhrazené zóně. Jejich auta, natřásající se na odtahových vozech, potom míjejí limuzíny s českými čísly parkující, kde se řidičům zlíbí. Mladí policisté se zájmem a nejspíš i závistí obdivují naleštěné kabriolety, samozřejmě bez parkovacích karet, a tu a tam se dávají do přátelského hovoru s jejich majiteli, vycházejícími z okolních restaurací. V mnoha z těch pražských, čteme opakovaně z různých zjištění, se šidí – na surovinách i porcích. Tak už to ale v Praze je. Vstřícnost k hostům zde není obecně sdíleným, trvale prosazovaným a kultivovaným záměrem. Kolorit takového města pak příznačně dokreslují mnozí taxikáři. Už i v cizině smutně proslavení, dál okrádají své zákazníky navzdory proklamacím odpovědných úředníků.
Loni přijelo do Prahy přes čtyři miliony sto tisíc návštěvníků, šedesát pět procent všech zahraničních turistů. Za první tři měsíce letošního roku se zde ubytovalo na osm set padesát tisíc hostů. Jezdí, řekl bych, v mnoha ohledech navzdory. Na krásu města bez přirozené slušnosti, férovosti a pořádných služeb však donekonečna spoléhat nepůjde.



  Dvakrát o Steinerovi  
  Navštivte
 
  Stará vlna s novým obsahem  

  Pořiďte si  
 
  Animovaný válečný valčík   
  Dívejte se