Číslo 36 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Ivou Janžurovou.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Válečné hrůzy za animovanými obrázky

Po animovaném snímku Persepolis se objevuje další pokus o výtvarně obdobné postižení konfliktů na Blízkém východě. Izraelský snímek Valčík s Bašírem (9. 9., ČT2, 22.05) se zabývá izraelsko-palestinským konfliktem z počátku osmdesátých let, který vyvrcholí děsivým masakrem bezbranných civilistů ve dvou uprchlických táborech na území Libanonu, v Sabře a Šatýle, spáchaným za mlčenlivého přihlížení izraelské armády křesťanskými falangami. Samotný příběh, nachystaný Arim Folmanem, se ovšem věnuje odlišnému jevu: selektivně pracující paměti, která vymazává vše traumatizující.

Valčík s Bašírem stvrzuje, že animovaný film přestal být nevinnou dětskou zábavou

Protagonistou je to režisérovo alter-ego, vousatý muž Ari, jenž si jen stěží vybavuje válečné události, jichž se sám účastnil. K pátrání po vlastní minulosti přiměje Ariho setkání s dávným přítelem, jehož pravidelně budí zlověstně útočící psi – ve válce je totiž zabíjel, aby neprozradili příchod vojenské jednotky. Ari pak objíždí někdejší spolubojovníky, aby se dověděl další podrobnosti o událostech, které vytěsnil. Připomíná si tak jednotlivé fáze války, jak ji vnímali tehdy mladičtí vojáci, vystresováni tvrdým výcvikem bezhlavě střílející kolem sebe. Zbraň mohl namířit i malý chlapec, vzápětí rozstřílený kulometnou salvou. Jindy se voják ocitl doslova v transu, když se zbraní v ruce a za nepřetržité palby doslova tančil na ostřelovaném prostranství, olepeném plakáty nedávno zavražděného prezidenta Bašíra hlásícího se ke křesťanství.

Jen pozvolna se vyprávění sune k ústřednímu bodu celého příběhu, kdy ozbrojená křesťanská „domobrana“ v Libanonu, ospravedlňující se odvetou, chladnokrevně vyvraždí muslimské obyvatele uprchlických táborů. Když izraelští vojáci později procházejí ruinami táborů, s hrůzou všude nacházejí bezpočet postřílených lidí, včetně žen a dětí. Děsivé zjištění, umocněné detaily nehybných dětských tváří, završují dokumentární záběry, do nichž se animované obrázky prolnuly.

Ari Folman natočil svůj film způsobem odpovídajícím hranému příběhu, vyhlíží, jako kdyby předlohou ke kresbám byly záběry se živými herci. Kresba vychází z komiksové výtvarné stylizace, z plochých, kresebně zjednodušených kontur obličejů a těl, z několika základních barev, plošně užívaných jak na plakátech. Zato pozadí se vyznačuje až fotografickou doslovností kulis, v některých případech nacházíme skutečné fotografie. Valčík s Bašírem tak stvrzuje, že animovaný film přestal být nevinnou dětskou zábavou.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Dvakrát o Steinerovi  
  Navštivte
 
  Stará vlna s novým obsahem  

  Pořiďte si  
 
  Animovaný válečný valčík   
  Dívejte se