Číslo 36 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Ivou Janžurovou.




 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


Iva Janžurová, herečka

Patříte k několika málo umělkyním, kterým lidé říkají Janžurka, Bohdalka, Zagorka, Hegerka. Těší vás, že jste tak zlidověla?

Nepřikládám tomu takový význam, myslím si, že je to hlavně díky těm jménům, která umožňují takhle je používat. Nerada bych křivdila kolegyním, nemusí to vždy být známkou, že jsme zlidověly v tom nejlepším slova smyslu. Na druhou stranu je mně to milé. S oslovením Janžurka jsem přišla do styku už jako malá holka. Vedle nás bydlela paní, kterou si přivedl náš soused z Rakouska. Ta ve městě slyšela, že se mé mamince říká Janžurka a pojala to jako oficiální jméno a pak volala přes plot třeba: „Paní Janžurka, co dnes vaříte k obědu?“

V televizním seriálu Píseň pro Rudolfa III. jste s Martou Kubišovou velmi vřele vyjadřovaly podporu Alexandrovi Dubčekovi. Jak k tomu došlo?

To byly dvě různé věci. Jednak – napadlo nás natočit ještě jeden rudolfovský díl – okupační. Byl krátký, ale nás stál později velmi mnoho, neboť jsme za něj byli všichni potrestaní. V závěru jsme s Martou a s kameramanem jeli serpentýnou nad Klárovem, která tenkrát byla lemovaná ruskými tanky. Marta v té chvíli byla natáčena, jak zpívá svoji Modlitbu. Já jsem hlídala, jestli na nás někdo nemíří puškou. Rok předtím celý národ začal vzhlížet s nadějí k Dubčekovi jako k někomu, kdo představoval morální kredit a kdo je schopný celý systém změnit. Tehdy jsme netušili, že to tak lehce nepůjde. Byly tu už tanky a my stále viděli v Dubčekovi hrdinu, který to nevzdá. Zpravodajci vymysleli, že mě s Martou natočí, jak mu jdeme svou přízeň vyjádřit. Marta se na poslední chvíli rozhodla, že dá Dubčekovi na památku medailonek, který nosila. Sehnala si na něj krabičku, a když mu ji předala, zjistila, že z ní medailonek vytrousila. Humorná situace… Záznam této scény se objevil nejen ve filmovém žurnálu, ale i v mnoho západoevropských televizích. Škoda, že tento seriál již nikdy nepokračoval, měl co nabídnout.

Vaše komediální role jsou úchvatné. Kde berete inspiraci pro jejich ztvárnění?

Měla jsem dobrý pozorovací talent a mnoho lidí bezděčně naposlouchaných. Chtěla jsem každou roli ztvárnit jinak, neopakovat se. Umožňoval mi to dar fantazie a touha rozesmávat lidi. Jedna venkovská paní mi kdysi řekla, že jsem „vymyslitelná“.  Smála jsem se tomu termínu, ale byl pro mě výstižný. Vždy pro mě bylo a je určující, o co postava usiluje, kam směřuje. Někdy to ani ze scénáře nevyčtu, pak si musím pomoci fantazií, abych jen tak „na jedno brdo“ neplácala do vody. Variant vnitřního světa postavy někdy naleznu více. Zvolím si pak tu, do které se divák může sám podvědomě nejlépe promítnout. To je pro něho pak nejvíc zábavné.

Nacvičovala jste si své grimasy před zrcadlem?

Pro mě je grimasa něčím, co nepozoruji, ani nechystám pro diváka jako něco výmluvného. Vždycky mě udivilo, když mi vyjadřovali diváci obdiv za rozmanitost mých grimas. Zde se vzdávám jakýchkoliv zásluh. Pokaždé to bylo jen něco, co mi tryskalo zevnitř, z vůle zvěrohodnit pravdivost komických snažení svých postav. Jakmile bych se postavila před zrcadlo a podívala se na sebe, nebyla bych schopna žádný obličej ze sebe vydolovat. Ale totéž se týká i mých pohybových „triků“. Jeden příklad za všechny. Ve vinohradském divadle jsem kdysi hrála služtičku, přikvačila jsem na jeviště a řízla sebou, až mi pantofle odlétly z nohou přes hlavu. Dělala jsem to s takovou lehkostí a samozřejmostí až do chvíle, než se mě po nějaké šedesáté repríze kolega zeptal, jak to dělám technicky, že se nezraním, když upadnu a ještě mi vždy pantofle přesně odlétnou. Neuměla jsem mu to popsat a při další repríze jsem si to proto chtěla uvědomit – a nastal problém. Natloukla jsem si a pantofle neodletěly. I ten pád vznikal někde mimo techniku pohybu, z nitra rozvernosti mé postavy.

A jak se rodily vaše postavy v oblíbených crazy komediích?

Záleží na osobnosti režiséra. Například režisér Schulhoff měl všechny gagy promyšlené do nejmenšího detailu a chtěl, aby se přesně tak udělaly. Gag je ryze matematický útvar. Musí být propočítaný, a když se neudělá přesně, nepřinese kýžený ohlas. Respektovat to musí všechny v něm hrající postavy. Díky režiséru Krejčíkovi, který trval na své vizi mé role v Penzionu pro svobodné pány, jsem natočila s jistými rozpaky film, na který jsem teď už docela hrdá. Musela jsem se mu podvolit, přestože bych tenkrát roli chtěla zahrát jinak. Dnes vím, jak dobře bylo respektovat ho a jak skvěle Penzion natočil. Podobné to bylo i ve Svatbě jako řemen. Vše precizně nazkoušeno. Včetně jeho přesvědčení, že Hanička je blondýnka a vehemence, se kterou mě sám dovedl do kadeřnictví, po jehož návštěvě jsem pak zůstala nadlouho světlovlasou.

Jste vnitřně spíše komediální nebo dramatickou herečkou?

Vždycky mě především těšilo, že dostávám nabídky v celém spektru hereckých možností. Za jeden den jsem mnohdy vystřídala několik různých žánrů hraní. Mě to strašně bavilo a nečinilo mi to nejmenší potíže. Dělala jsem divadlo, film, televizi i rozhlas. Přebíhala od jednoho ke druhému. Když se náhodně vyskytly v převaze tragicky vážné role, přiznám se, že se mi rychle začalo po smíchu z hlediště stýskat. Dramatický herec nemá během představení diváckou odezvu, protože, když divák uroní slzu, není to vidět ani slyšet.  Ve veseloherním úkolu hned vím, když se mně na té a té replice, kde pravidelně slyším odezvu, divák nezasmál, že hraju špatně. Smích z publika je průběžným korektorem, oceněním, které v dramatu přichází až na konci hry.

Hrajete někdy sama sebe?

Nejdříve jsem se dušovávala, že sama sebe hrát nikdy nebudu. Pak jsem po čase připustila, že se trošku „vykrádám“, ale takovým neškodným, nepostřehnutelným způsobem, že neobnažuji svoji vlastní duši. Později jsem dospěla k názoru, že je užitečné dávat sám sebe. Dokonce, i když se mi zdá, že s jednáním postavy, kterou hraji, se nemůžu ztotožnit, snažím se sebemenší možné styčné body nacházet za každou cenu. Je to spolehlivý způsob jak zvěrohodnit myšlení té postavy v zájmu zásahu do myšlení diváků. Ale jsou i mnohé role, které se takové cestě vymykají a tam více uspěje hravost, fantazie a očividné předstírání. V zásadě, herec, ať chce či ne, používá své já, jakkoli ho nějak záměrně nebo nechtěně zaobalí. Jste si totiž jediným duchovním i hmotným materiálem, jste řezbářem i tím kusem vyřezávaného dřeva dohromady.

Pavel Sršeň, publicista

Foto Mona Martinů

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 30. srpna.



  Dvakrát o Steinerovi  
  Navštivte
 
  Stará vlna s novým obsahem  

  Pořiďte si  
 
  Animovaný válečný valčík   
  Dívejte se