Číslo 36 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Ivou Janžurovou.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


Dvakrát o Rudolfu Steinerovi

Pražské Centrum současného umění DOX představuje do 12. září dvojici výstav se společným jmenovatelem – jménem rakouského filosofa, vlivného myslitele 20. století, Rudolfa Steinera. Jak tomu u univerzálních duchů počátku století bývalo, filosofie se zde stala předpokladem širšího společenského působení: Steiner byl stejně tak sociologem a architektem, především ale vizionářem, zakladatelem antroposofie, osobnostní nauky, propojující skrze univerzalistický pohled poznatky moderní vědy s dobovými otázkami duchovními. Touto syntetizující činností zasáhl i do oblasti tzv. celostní medicíny a pedagogiky; v tomto smyslu patří mezi jeho nejznámější počiny založení sítě waldorfských škol. Svou filosofií inspiroval nejvýznamnější malíře své doby, mimo jiné Vasilije Kandinského a Pieta Mondriana. Vzhledem k současné pražské výstavě ještě připomeňme, že Steiner v letech 1906–1924 několikrát pobýval v Praze, a svými přednáškami tehdy ovlivňoval zdejší literární a intelektuální milieu.

Giuseppe Penone: Albero-Porta, 1993–1995, cedrové dřevo, 250 x 120 x 120 cm     Joseph Beuys: Ohne die Rose tun wir's nicht, 1972, barevný ofset na lepence, ručně psaný text, 80 x 55.8 cm

Prvá z obou výstav, instalovaná v předchozím termínu v Kunstmuseu Stuttgart, Richard Steiner a současné umění, se stala kurátorským výrazem  steinerovské vize permanentního ohrožení duchovní složky života, vystavené determinaci ekonomické i ekologické. Prostřednictvím sedmdesáti vystavených děl se zde střetává pojetí estetické i morální odpovědnosti umělců, kteří až dosud rozvíjeli své projekty nezávisle na antroposofickém kontextu. Nejznámější z nich, Josef Beuys, se při této příležitosti představuje jednou z nejpočetnějších přehlídek svého díla v Čechách. Konvolut jeho spíše komorních prací je uměřeně konfrontován s projevy jeho světově rovněž proslulých následovníků: Tonyho Cragga, Anishe Kapoora, či Maria Merze; s přihlédnutím k domácímu kontextu zařadili kurátoři souznějící dílo našeho Karla Malicha. Výstava takto není dokladem přímých uměleckých důsledků Steinerova vlivu, umožňuje spíše interpretovat tvorbu těchto osobností v duchovních intencích.

Návazná expozice Myslet bez konce: Rudolf Steiner inspirací poukazuje na recepci Steinerova díla v Čechách v prvých desetiletích 20. století. Jejím předmětem je téměř neznámé dílo umělců, působících tehdy v Praze i ve Vídni, a podílejících se na tehdejší duchovní přeměně uměleckého výrazu, ať už byli Steinerem ovlivněni přímo, či čerpali inspiraci z obdobných myšlenkových zdrojů, například theosofie. České prostředí zde reprezentují František Kupka, Josef Váchal a František Drtikol, ale i méně známí Alois Bílek, A. J. Trčka a Karel Novák. Sám Steiner je pak představen výběrem kreseb.

Možná právě tato výstava explicitně dokazuje, jak a proč se právě duchovní inspirace staly v tomto období proudem iniciačním a zároveň stylotvorným, jak nepostradatelnými byly při vzniku a rozvoji abstraktního umění, jakkoli je později zastínily formální postupy nastoupivšího modernismu.

Jaroslav Vanča, scenárista, výtvarný teoretik

Foto Luigi Gariglio



  Dvakrát o Steinerovi  
  Navštivte
 
  Stará vlna s novým obsahem  

  Pořiďte si  
 
  Animovaný válečný valčík   
  Dívejte se