Skladatelé Nové Říše

Dvě pamětní desky pro tři hudební skladatele. V Nové Říši na Vysočině takové zvláštní počty nejsou ničím divným. Před devadesáti lety se tu narodil Jan Novák, žák Bohuslava Martinů, a v osmnáctém století bratři Vraničtí, Beethovenovi přátelé. Stanice Vltava je tam všechny připomněla počátkem června komorním koncertem, vysílaným v přímém přenosu.

Nová Říše – řeklo by se bohem zapomenuté místo, ale ve skutečnosti prostor se silnou kulturní minulostí i současností

Frakaři. Tak se prý kdysi posměšně říkalo Novoříšákům. A proč? Nosívali v neděli frak, vypráví v přestávce koncertu starosta městyse, a sedávali na náměstí. A na důkaz toho, že měli ten den dokonce maso, se okatě rýpali párátky v zubech.
Teď je také neděle a v sále premonstrátského kláštera dozněla první polovina programu, který připravilo smyčcové kvarteto Epoque. Posluchačů – místních, ale i z Telče a širšího okolí – je kolem tří nebo čtyř desítek a naslouchají vděčně. Hudba Antonína Vranického, mladšího z obou bratrů, je pochopitelně přístupná. Až překvapivě vstřícná a přehledná – na to, že pochází z druhé poloviny minulého století – je ale i skladba Jana Nováka. Nese vznešený název Quadricinium Fidium, ale ten lze přeložit kupodivu docela civilně a hravě jako Čtyřhlas pro strunné nástroje. Novák miloval latinu, věřil v ni jako v univerzálně přístupný jazyk – a svým dílům dával nadčasové latinské názvy. Ti, kdo ho znali, se domnívají, že to byl možná mimo jiné dokonce jakýsi akt vnitřní emigrace, a to už v době, než začal uvažovat o emigraci skutečné.

Jan Novák

„Klášter tu stál sedm set deset let, když se v Nové Říši narodil Jan Novák, muž všedního jména, jehož osud a osobnost však vůbec všední nejsou,“ připomíná moderátor koncertu Tomáš Černý posluchačům v sále i u rozhlasových přijímačů. Novák jako mladý stipendista odjel dva roky po skončení druhé světové války do Spojených států, kde se dostal do vlivu muže, pro něhož měl specifické oslovení „padre“. Byl to Bohuslav Martinů, který se do Ameriky uchýlil před nacisty poté, co obsadili Francii. Martinů se mu stal velkým vzorem. Když se pak Novák vrátil do Československa, vracel se proti proudu. „Nebyl to čas, který by přál mladé mysli navyklé svobodnému životu za mořem. Stravinskij, Martinů a jazz – to byla Novákova svatá trojice. Ale nikoli dobré doporučení pro život v Československu,“ pokračuje Tomáš Černý. Skladatele a občana Nováka přibližuje těmito slovy: „Pokusil se vydržet, ale roku 1962 odmítl jít k volbám a po roce 1968 tu pak odmítl zůstat.“
Jan Novák žil s rodinou v Dánsku, Itálii a v Německu, kde zemřel v roce 1984. Ostatky významného českého exilového autora byly teprve letos převezeny do vlasti z Itálie, kde byl na vlastní přání pochován. Jeho hudba se v Česku stává běžnějším majetkem jen postupně, ale je zřetelné, že je to tvůrce, který měl co říci, jehož hudbu muzikanti mohou rádi hrát a posluchači nakonec takzvaně chápat. Jeho Quadricinium Fidium má spád místy až janáčkovský, zní pestře, zajímavě a nápaditě. Je to hudba, která nenechá posluchače chladným. A tak ji také kvarteto Epoque hrálo.

Novoříšský klášter je po letech devastace postupně rekonstruovánHistorie kláštera

Čtveřice spolu vystupuje od roku 1999. V témže roce se opatem premonstrátského kláštera v Nové Říši stal Marian Rudolf Kosík, pro posluchače další host v přestávce koncertu. Jaké asi byly oslavy před sto lety, uvažuje Tomáš Černý a klade stejnou otázku představenému kláštera. Mnoho přesného se neví, ale určitě se konala – jako letos – také slavnostní bohoslužba. Jinak v té době soupeřily politické strany a jednoduché to nebylo ani hospodářsky, klášter byl napadán, že nedodržuje těžbu dřeva… „Problémy byly, i když jiné než dnes,“ říká opat Kosík a pokračuje: „Těžkosti máme také, i hospodářského rázu, ale žijeme! Žijeme po dvacátém století, které dvakrát klášter zrušilo a zabrala a dvakrát ho vracelo.“
Klášter byl založen roku 1211. Listiny se nezachovaly, ale podle tradice to zřejmě bylo devětadvacátého ledna. „Byl založen pro sestry premonstrátky. Když vymřely, přišli roku 1641 premonstráti ze Zábrdovic u Brna, kteří zde do té doby vykonávali kněžský dohled,“ přibližuje historii opat Kosík. Velký zlom – k dobrému – nastal podle něj v roce 1733, kdy byl klášter povýšen na samostatné opatství. Obživu tehdy nacházelo na klášterních statcích podle jeho odhadu až sto třicet rodin.
V době okupace byl klášter zabrán gestapem, pět bratří zahynulo v Osvětimi, čtyři se v roce 1945 vrátili a začali budovat klášter znovu. Za pět let ale přišla totalita, bratři šli k PTP a v klášteře byl zřízen sklad vojenské polní nemocnice.
„V klášteře byla za války Hitlerjugend, těch jsme se báli, byli vychováváni ostře,“ vzpomíná jedna z pamětnic, rodačka a účastnice setkání absolventů novoříšské školy. Padesátá léta byla podle ní smutná. „Přijeli na vykonstruovaný proces, kněze odvezli... Byli zavření za války i za bolševika a za něj to bylo horší,“ potvrzuje opatova slova.

Klášter dříve a dnes

Rozhovory natáčel Tomáš Černý o dva týdny dřív, když se v Nové Říši slavilo výročí založení kláštera. V kulturním domě bylo rušno, na náměstí pár stánků a areál otevřený návštěvníkům. Chodbami, knihovnou a skromnou expozicí procházely desítky lidí, podávalo se občerstvení, fotografovalo se. Marian Rudolf Kosík v bílém premonstrátském hábitu v jednom okamžiku trpělivě pózoval u pootevřeného okna. Než se dostal do tichého ústraní, aby odpověděl na několik otázek, zastavil se ještě na pár slov s řadou lidí. „Klášter přežil osm set let, a tak jistě přežije i tu dnešní dobu, která zrovna není růžová,“ usmívá se tiše. Budovy se navrátily až v roce 1991 ve stavu odpovídajícímu úrovni lidové armády – a některé přízemní místnosti nebo chodby v méně používaném křídle to ještě trochu dosvědčují. „Za uplynulých dvacet let udělal však už klášter velké pokroky. Je opravený, žije se zde řádný řeholní život a o prázdninách se poskytuje útočiště lidem hledajícím rekreaci duchovního zaměření nebo tělesný odpočinek,“ říká opat Kosík.

V klášterní knihovně byste nalezli mnoho vzácných tiskůHudební slavnosti

Dopoledne pršelo, ale teď už velkými okny nahlíží do Hudebního sálu kláštera premonstrátů občas trochu i slunce. Na druhou polovinu vystoupení se kvarteto chystá ve vedlejší místnosti. Muzikanti překračují kabely, které propojují mikrofony a přenosový vůz stojící na trávě u zadního traktu přímo pod okny, za nimiž se muzicíruje. A Tomáš Černý si hraje se slovy: „Je to skutečně letní, ba vý-letní odpoledne. Přenos můžete brát jako výlet na místo, kde mají výletníci co objevovat a kam se rádi vracejí.“
Městys Nová Říše, to je příjemné místo, kde už se sice v neděli nenosí fraky, ale kde se nicméně zřejmě docela příjemně žije. Má červeno-žluto-bílou vlajku, a dokonce svou hymnu. Začíná slovy „V horském kraji, ale jak v ráji“ a vznikla za války, kdy ji složili dva učitelé. Vzpomíná opět jedna z rodaček. „Zpívali jsme ji i panu prezidentovi – a že prý se s hymnou města ještě nikde nesetkal.“
Vltavský koncert je ovšem vítanou příležitostí zpřítomnit si pár slovy také bratry Vranické. Antonín byl ve Vídni sbormistrem, skladatelem, houslovým virtuosem a uznávaným pedagogem. Působil ve službách rodu Lobkoviců, byl posléze prvním kapelníkem jejich kapely. Měl na starosti přípravu jejího repertoáru, hrál na housle a řídil hudební produkce, a to nejen ve Vídni, ale i na sídlech v Čechách – v Praze, v Roudnici nad Labem a na zámku Jezeří v Krušných horách, kam hudbymilovný kníže František Josef Maxmilián se svým dvorem v letních měsících pravidelně zajížděl. Později se Vranický stal šéfem orchestru dvorní opery a dirigentem divadla Na Vídeňce. Většina z jeho skladeb – patnácti symfonií, dvou desítek instrumentálních koncertů a osmi desítek komorních děl – je dochována v rukopisné podobě v lobkovické hudební sbírce. Vranického skladby vyrůstají především ze zázemí vrcholného klasicismu, některé z nich však vykazují i zřetelné raně romantické rysy. A na okraj jedna domněnka: Veřejná premiéra Beethovenovy 3. symfonie zvané Eroica se uskutečnila v roce 1805 v Divadle na Vídeňce za autorova řízení, předtím však již v létě 1804 podle některých hypotéz zazněla skladba právě na zámku Jezeří v Čechách – a prý za řízení Antonína Vranického... Dokázat se to zatím nepodařilo, ale vyvrátit také ne.
Také Pavel Vranický hrál význačnou roli ve vídeňském hudebním životě. Dirigoval díla Josepha Haydna – například vídeňské představení oratoria Stvoření – a Beethovena, na jehož žádost řídil v dubnu 1800 premiéru 1. symfonie. Přátelil se s Mozartem a byl členem stejné lóže svobodných zednářů jako on. Nejznámějším dílem Pavla Vranického je opera Oberon... Ale raději ho nechme stranou, ať nejsme nařčeni, že si je pleteme. Teď přece výročí nemá.

NOKUS

NOKUS je Novoříšský kulturní spolek vyvíjející obdivuhodné aktivity. Ví, jak a čím spoluobčany oslovit, umí uspořádat všelicos. Kulturní tradice mají ostatně na tomto místě ještě jeden pilíř – básníka Otokara Březinu, jehož dílo podstatně zasáhlo do vývoje českého básnictví. Působil tady jako učitel a napsal zde většinu svých básní. „Byl to hodný učitel, tichý. Trpěl, děti ho zlobily,“ tlumočí dojmy předků jedna z rodaček, jejíž otec byl před válkou a za války v Nové Říši také učitelem. Březina si prý víc než školu užíval procházek po okolí. Je pochován nepříliš daleko, v Jaroměřicích nad Rokytnou. Náhrobek tam vytvořil Březinův přítel, sochař František Bílek.
„Historie je tu úzce spjata s klášterem, bez ohledu na to, jestli jsou lidé věřící, nebo nevěřící, bez ohledu na to, jestli se to někomu líbí, nebo ne,“ uzavírá starosta. A na provokativní otázku Tomáše Černého, kde se opravdu rozhoduje, zda „nahoře“ na úřadu, nebo „dole“ v klášteře, odpovídá: „Co se týče chodu obce, tak nahoře.“ Hned vedle je tam před domem od roku 2008 usazena deska, která říká, že se tu 30. 12. 1756 narodil Pavel Vranický a 13. 6. 1761 Antonín Vranický.
Koncert z Nové Říše vysílala stanice Vltava 12. června, tedy skutečně vpředvečer 250. výročí narození mladšího z bratrů. Třeba ji zrovna v jejich domě měli také naladěnu.

Petr Veber, vedoucí Redakce vážné hudby

Snímky autor



  Za časů agory    
  Jak to vidí Jaroslav Vanča
 
  Důkaz zrání? Opakování    

  Pořiďte si  
 
  Rentiér Cézanne        
  Nalaďte si