Jak Monty Pythoni hledali smysl života

Britská komediální skupina Monty Python se dávno rozpadla, jeden její člen už nežije – avšak zanechaný odkaz stále oslovuje, mnohdy dokonce aktuálněji než kdykoli dříve. Zejména deziluzivní pohledy na sociální a náboženskou demagogii, kdysi rozněcující vášně, mají co říci i dnes. Také Monty Pythonův Smysl života (ve čtvrtek 28. července uvádí Prima Cool), režírovaný Terrym Jonesem, probouzel pohoršení tím, jak zkoumal zákruty lidského života od zrození až po skon a co v nich nacházel.

Britská komediální skupina Monty Python se dávno rozpadla, ale zanechaný odkaz stále oslovuje, mnohdy dokonce aktuálněji než kdykoli dříve

Vyprávěním prostupuje silný parodický základ, daný i mužským obsazením ženských rolí. Hned v úvodní „revoluční“ povídce o vzpouře starců v jedné pojišťovně, která podobna mohutné lodi útočí na finančnická centra, vyvstane pochybnost, co by nastalo, kdyby Země nebyla kulatá, nýbrž rovná jako placka... Teprve po této předehře se počíná rozvíjet vlastní film, jehož rámujícím prvkem se stává akvárium se šesti rybkami s lidskými hlavičkami (členů Monty Pythonu): ze svého akvária průběžně komentují okolní svět, kterým je přepychová restaurace, obřadně se zdraví a jejich disputace o bohu a smyslu života vstupují do písňového tvaru, postaveného na animovaných kolážích.

„Smysl života“ se skládá (bez úvodní sekvence) ze sedmi povídek, ale ani to není konečný počet, protože některé povídky jsou rozděleny do téměř samostatných částí. Často se tak zobrazují různé podoby téhož jevu, shodně však nazíraných s krajní dávkou ironie, nonsensu a záměrných nepřípadností. Třeba hned jedna z prvních epizod nás zavede do chudinské dělnické čtvrti (titulek hlásá, že jde o třetí svět – Yorkshire). Z práce propuštěný dělník přichází domů, aby davu svých dětí oznámil, že je nedokáže uživit, a proto je musí prodat na lékařské výzkumy. Když potomci žehrají, proč si „nedával pozor“, rozvine se muzikálová sekvence pojednávající o svatosti spermií: žádná nesmí přijít nazmar, protože Pánbůh je má spočítané.

V tomto provokujícím duchu se film odvíjí i nadále: vysmívá se konvenčním obrazům, ať již se týkají školství, válčení nebo třeba stravování. Na konci všeho snažení stejně číhá Smrtka. Záhrobí připomíná honosný banket, provázený pěveckou i pohybovou parodií populárního anglického zpěváka Toma Jonese. Tady autoři útočí na vyumělkovanost a falešnost hudebních estrád zabalených do blýskavého pozlátka. Ale smysl života jsme přesto nenašli, zkroušeně přiznávají tvůrci filmu, když po mnoha cynických výpadech a šokujících příměrech dospěli do finále.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Za časů agory    
  Jak to vidí Jaroslav Vanča
 
  Důkaz zrání? Opakování    

  Pořiďte si  
 
  Rentiér Cézanne        
  Nalaďte si