Číslo 28 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s ředitelem pražské ZOO.
Miroslavem Bobkem.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Miroslav Bobek, ředitel zoologické zahrady v Praze

Jak se přihodilo, že z mladého přírodovědce se stal rozhlasák?

Za to, že jsem si vybral přírodovědeckou fakultu, může do značné míry můj dědeček, který mě spolu s maminkou učil poznávat zvířata. Shodou okolnosti kdysi pomáhal ornitologovi Alfredu Hořicemu vybudovat sbírku ptáků vyskytujících se na našem území. Ta nakonec měla víc než čtrnáct set kusů a dnes tvoří základ ornitologických sbírek Národního muzea. Díky zájmu o Alfreda Hořice jsem se v první polovině osmdesátých let seznámil s Janem Hanzákem, který byl vedoucím Zoologického oddělení Národního muzea. Když jsem přišel do Prahy na vysokou, už byl v důchodu, nicméně stále patřil k uznávaným kapacitám. Protože jsem už na střední škole psal do regionálních novin a netajil jsem se tím, že by mě bavila popularizace vědy, poslal mě doktor Hanzák za Josefem Kleiblem do Československého rozhlasu. Kleiblovy Meteory jsem poslouchal od dětství, a najednou jsem od téhle rozhlasové legendy dostal nabídku do Meteoru sám něco napsat. Natočení se trochu pozdrželo, protože přišel listopad 1989. Načítal jsem své příspěvky až na jaře 1990. Dal jsem si na tom záležet – když jsem mluvil o tetřevovi, nejdřív jsem napodoboval jeho hlas pomocí různých pomůcek a teprve pak jsem pustil nahrávku jeho hlasu z přírody. Samozřejmě jsem ty texty četl příšerně, ale pan doktor Kleibl se rozhodl, že bych po něm měl časem Meteor převzít, a když odcházel z Meteoru na místo programového ředitele rozhlasu, předal mě svému nástupci Ivo Budilovi s tím, že až se vyučím rozhlasové řemeslo, zaujmu Budilovo místo.

V čem byli Josef Kleibl a Ivo Budil odlišní?

Pro Josefa Kleibla nebyl problém vypravit se na druhý konec republiky a vytvořit rozhlasovou událost ze zdánlivě marginální věci. Kamarádi z dětství mi před časem ukázali jeho odpověď na dopis, který jsem mu poslal do rádia jako malý kluk. Šlo o poraněného čápa bílého v nedaleké vesnici. Nejen že mi odepsal, ale vypravil se za tím tématem a udělal z něj reportáž. Ivo Budil byl proti Josefu Kleiblovi více seriózním vědcem. Tam, kde Kleibl dal přednost rozhlasové atraktivitě, a tedy větší sdělnosti, byť za cenu jisté povrchnosti, byl Budil analytičtější, usedlejší, serióznější. Od obou jsem se měl co učit.

V Meteoru jsme vás sice slýchali, ale nástupcem pánů Kleibla a Budila jste se nestal...

Ivo Budil s předáváním svého žezla nespěchal. Nakonec to bylo k mému prospěchu. Patřil jsem do redakce vědy a připravoval jsem příspěvky jak do Meteoru, tak do jiných pořadů. To mě příliš neuspokojovalo, a tak jsem volný čas a nápady investoval do různých akcí a projektů.

Tak v roce 1995 vznikla Africká odysea...

Prapůvodní záměr byl označit jednoho nebo i několik čápů vysílači a pomocí satelitní techniky sledovat, kam až doletí. O tom, že bychom vyjeli po trase jejich tahu a doprovázeli je, jsem zpočátku neuvažoval. Až po několika týdnech, kdy se ukázalo, že technické možnosti dospěly přesně do stadia, kdy by to se to dalo relizovat, jsme se rozhodli jako vůbec první na světě sledovat „krok za krokem“ migraci z Evropy do tropické Afriky. Celý tento záměr měl velmi silný vzdělávací a – řekněme – rozhlasový aspekt. V rozhlasovém pořadu Odysea i v jiných pořadech jsem chtěl čápy použít jako východisko k předávání poznatků o řadě dalších oborů počínaje zeměpisem a konče moderními technologiemi. Musím na tomto místě složit poklonu třem mužům, na jejichž osobní odpovědnosti vše spočívalo: prvním byl můj bezprostřední šéf Ivo Budil, druhým tehdejší generální ředitel rozhlasu Vlastimil Ježek a třetím šéfredaktor stanice Český rozhlas 2 – Praha Libor Vacek. Ten se například osobně zaručil za terénní auto, které tehdy stálo milion korun. Naproti tomu nezapomenu na tehdejšího finančního ředitele rozhlasu, který mi řekl, že mě na Africké odyseji „dostane“. Ovšem než jsme se z cesty vrátili, seděl už na jeho místě někdo jiný.

Mohu potvrdit, že čápy s batůžky svého času znal skoro každý. Jak se vám je v době, kdy neexistovala tak vyspělá technika jako dnes, dařilo stopovat?

Využívali jsme tři satelitní systémy: Argos sledoval polohu čápů, GPS, které tehdy bylo naprostou novinkou, jsme používali pro zjištění naší polohy a Inmarsat sloužil jako komunikační prostředek. Například právě systémem Inmarsat jsem o několik měsíců dřív udělal první živé vstupy do vysílání Českého rozhlasu přes satelit. Africká odysea byla vůbec spojena nejen s „ornitologickými“ prvenstvími, ale postupně přinesla i přímo do rozhlasu řadu technologických inovací, například v oblasti internetu a internetových aplikací. Není vlastně nadsázka říci, že čápi přinesli Českému rozhlasu internetovou divizi Online, kterou jsem založil v roce 2000, stejně jako o pět let později populárně vědeckou stanici Leonardo. Bohužel internetový obsah spojený s projekty Africká a posléze Nová odysea je dnes na serverech Českého rozhlasu v dosti tristním stavu.

V rozhlase jste připravoval i projekt Hlas pro tento den. Stal se z něj nejrozsáhlejší zvukový atlas ptáků České republiky. Něco podobného ale existovalo již v šedesátých letech – vzpomeňme třeba na hitparádu pánů Svěráka a Čepelky Dva na bidýlku.

To je pravda, ostatně jedním z mých prvních úkolů po nástupu do rádia bylo upravovat komentáře k existujícím nahrávkám. Od doby, kdy Oldřich Unger představoval ptačí hlasy – podotýkám, že vesměs nakoupené v šedesátých letech ze Švédska –, se ovšem nesmírně mnoho změnilo. To byl jeden z důvodů, proč jsem začal na základě českých nahrávek Pavla Pelze vytvářet novou řadu Hlasu pro tento den. Komentáře namlouvali přední zoologové, například Jiří Formánek, Karel Šťastný nebo Zdeněk Veselovský. Pak nás napadlo, že bychom mohli výběr z hlasů našich ptáků vydat na magnetofonové kazetě. Zeptal jsem se na to posluchačů ve vysílání – a někde mám ještě schovaný kalendář, do kterého jsem si psal, kolik mi den po dni chodilo objednávek této kazety. Jeden den jich došlo tuším čtyři sta šedesát... Postupně vyšlo sedm magnetofonových kazet a devět kompaktních disků. A Hlas pro tento den měl také svou internetovou verzi. V jakém stavu je dnes, netuším.

Celý národ svého času pozoroval gorily v přímém přenosu. Čeho si na projektu Odhalení ceníte nejvíc?

Tento projekt byl původně vymyšlen jako součást kampaně ke spuštění stanice Český rozhlas Leonardo, jejímž jsem byl šéfredaktorem, ale místo plánovaných tří měsíců vydržel tři roky. Záhy totiž začal žít svým životem – mimo jiné jako trochu škodolibý komentář k vlně reality show, které sledovaly život lidí v nejrůznějších vilách a jiných uzavřených prostředích. Pro mne osobně to byl začátek silného vztahu ke gorilám nížinným.

Nedávno jste se vrátil ze střední Afriky, kde jste pozoroval život volně žijících goril. Ale vaše plány mezitím získaly novou dimenzi: místním dětem jste přivezl knížky s příběhy a fotografiemi těchto ohrožených primátů. Co na vás udělalo větší dojem? Lidé, nebo gorily?

Čím déle se o gorily zajímám, tím víc mám pocit, že jsou to jen trochu jiní lidé. Takhle přistupuji i k možnostem pomoci. Ověřil jsem si, jak dopadá humanitární pomoc – jak se v Africe draze prodávají plechovky se švýcarským slazeným mlékem, na kterých je nápis „Neprodejné“, jak velkoobchodníci odvážejí ze skladů tuny jedlého oleje, aniž by se lidé z okolních vesnic, pro které je určen, dostali k jediné jeho kapce. I proto jsme začali s knížkami. Na nich se sotva někdo může obohatit, a já navíc navzdory všem technickým vymoženostm stále věřím, že jsme civilizací knihy, že kniha je nenahraditelná a že u ní vše podstatné začíná. Proto jsme kamerunským dětem přivezli knížky s pohádkami o gorilách. Na vlastní oči je tam totiž spatřil málokdo. A většina těch, kdo je uviděli, je zná jenom jako maso. Naše knížky jsou často první literaturou, kterou ty děti v životě dostaly. A navíc se z nich dozvědí, že není rozumné gorily lovit kvůli jídlu. Údajně jsme přispěli k tomu, že počet usmrcených goril v oblastech, kde se knihy distribuovaly, výrazně poklesl. Rád bych tomu věřil, ale myslím, že je to nadsazené. Ukazuje to však ohlas, který knížky mají.

Milan Pokorný

Foto Zbyněk Pecák, Barbora Prášilová, Jana Ptačinská Jirátová

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 4. 7.



  Vzpomínky L. Lakomého    
  Nalaďte si
 
  Češi v zrcadle divadla    

  Navštivte  
 
  Von Trierova Melancholie        
  Téma