Číslo 28 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s ředitelem pražské ZOO.
Miroslavem Bobkem.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 


Češi v zrcadle divadla

Na dvou pražských scénách – ve Švandově divadle a v Rokoku – se objevily dvě dramatické novinky nadhazující, každá po svém, obdobnou otázku: Jací, my Češi, vlastně jsme?

Jako podklad pro inscenaci Gottland, uváděnou u Švandů na Smíchově, posloužila jejímu režiséru Petru Štindlovi a spoluautorovi scénáře Dodo Gombárovi stejnojmenná esejistická kniha Mariusze Szczygeła. Ucelené příběhy reálných osobností, na jejichž osudu se snažil polský publicista přiblížit svým krajanům charakter jejich sousedů, jsou v inscenaci vtipně rozparcelovány do segmentů komunikace, která v první polovině představení probíhá mezi těmito osobnostmi jakoby prostřednictvím facebooku. Jan Antonín Baťa, Lída Baarová, Jiří Korn, Antonín Zápotocký, Joseph Goebbels, Zdeněk Nejedlý či Jan Procházka – abych vyjmenoval alespoň některé z dvaačtyřiceti postav, jež ve hře vystupují – postávají bíle oděni v běloskvoucí hale u svých notebooků a jen dlouhé rudé ocasy jejich hostesek napovídají, v jakémže aseptickém bezčasí to buší do kláves.

Robert Jašków a Stanislav Šárský ve Štindlově a Gombárově dramatizaci Szczygełova Gottlandu, uváděné ve Švandově divadle v Praze

Postavy jsou ve výstižných zkratkách představovány patnácti herci. Z nich mě zvláště zaujala Eva Leimbergerová v rolích Adiny Mandlové, Zory Babkové (mladší sestry Lídy Baarové), Mileny Jesenské a Jiřiny Švorcové. A také Stanislav Šárský svou uměřenou charakterizací Alexandra Dubčeka a sochaře Otakara Švece. Osud tohoto vynikajícího modernistického umělce, jenž spáchal sebevraždu v předvečer odhalení svého „největšího díla“, Stalinova pomníku na Letné, jakoby v metaforické zkratce vystihoval Szcygełovu snahu ukázat – často s ironizujícím odstupem – masky, za nimiž v konfrontaci s dramatickými událostmi historie skrýváme svou „tragickou bezradnost“. Autorovu intenci se tvůrcům inscenace zdařilo plně rozvinout především v její první části; ve druhé, která se odehrává v někdejším Muzeu Karla Gotta, ji ale některými melodramaticky působícími motivy spíše oslabili.

Je s podivem, že se v panoptiku Gottlandu nenachází i Viktor Kožený. Výborně by do něho zapadl. Skryté komické rysy tohoto VIP naší ekonomické transformace vyzdvihli v Divadle Rokoko autoři a zároveň i inscenátoři hry Viktor K. aneb Český národ neskoná – dramaturg Jiří Janků, choreograf Martin Pacek a režisér Petr Svojtka. Viktorek má v podání Vasila Fridricha rysy pohádkového Českého Honzy: přestože o něm maminka (Veronika Janků) mluví jako o blbci a jeho četní tatínkové (všechny hraje Aleš Procházka) ho zanedbávají, Viktorka neopouští kreativita a už odmalička si rád půjčuje a vrací desetkrát tolik. Díky sudičkám – sv. Václavu (Hanuš Bor), Janu Husovi (Viktor Dvořák) a J. A. Komenskému (Jiří Hána) – se mu dokonce podaří studovat na Harvardu a získat když ne diplom, tak alespoň univerzitní tričko.

Ve hře Viktor K. aneb Český národ neskoná dojde i na Viktorovy úspěchy kyperské a ázerbájdžánské...

O tom, jak velký privatizační sukces s oním tričkem u nás udělal, netřeba dlouze hovořit, diváka však jistě zaujmou také Viktorovy úspěchy kyperské a ázerbájdžánské, sugestivně podmalovávané četnými tanci a zpěvy. Jen mu možná připadne divné, že přes šestnáct miliard, které jsme Viktorkovi všichni půjčili, nuzuje nyní ten slavný Čech na Bahamách a živ je jen z maminčiny penze. Proč se však divit, když veškeré záhady a tajemství našeho světa jasnozřivě odkrývá Petr, jedna z nejkouzelnějších postav hry, ve svém volebním sloganu pronášeném ústy Radima Kalvody čistou brněnštinou – „Za všecko můžó komunisti! Wéwéwépravápravicetečkacézet!“

Bronislav Pražan, publicista

Foto Patrik Borecký a Alena Hrbková



  Vzpomínky L. Lakomého    
  Nalaďte si
 
  Češi v zrcadle divadla    

  Navštivte  
 
  Von Trierova Melancholie        
  Téma