Číslo 28 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s ředitelem pražské ZOO.
Miroslavem Bobkem.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Dánský režisér Lars von Trier způsobuje pozdvižení s jistou oblibou...Svět na sklonku své existence

Předloni způsobil dánský režisér Lars von Trier pozdvižení několika brutálními výjevy v pochmurném podobenství Antikrist, letos zase na canneském festivalu, kde měl v soutěži svůj nejnovější snímek Melancholia, popudil svými výroky o nacismu a Hitlerovi. Film samotný ovšem žádné vášně tentokrát nevzbuzuje – režisér v laboratorně aseptickém provedení zkoumá poslední chvíle lidstva před srážkou naší planety s daleko větším vesmírným bloudivcem.

Neprozrazuji žádné rozuzlení: K čemu dojde, naznačí hned začátek filmu, kdy v baletně zpomalených záběrech spatříme počínání budoucích protagonistů, pohlédneme na podmanivě zlověstnou noční scenerii s dvojicemi stínů, vrhanými jakoby dvěma jasně se skvoucími měsíci, ale také ze svého druhu kosmické pozorovatelny obhlédneme nezadržitelný pohyb vesmírných těles, nořících se jedno do druhého. A to všechno provázejí místy až tklivě kvílivé úryvky Wagnerovy hudby z Tristana a Izoldy, která bude průběžně znít po celé vyprávění.

Příběh zborcený do sebe

Melancholia, vztahující se jak k názvu znenadání vpadnuvšího vesmírného tělesa, tak k převažujícímu rozpoložení hlavních postav, je dílo vědomě protikladné hollywoodským spektáklům, kde hrdinní Američané zachraňují celý svět před zkázou. Zde se naopak šíří nejprve netečnost a poté neovladatelný strach, to vše pozorováno jak ve zkumavce. I vcelku statická kamera Manuela A. Clara, nanejvýš se odhodlavší k plavným průletům za zamlženou krajinou, se uvnitř čarokrásných, pečlivě komponovaných záběrů vyznačuje ustavičným těkáním a neklidem, přesouváním pozornosti.
Von Trier vyprávěný příběh záměrně vyvázal z jakýchkoli širších spojitostí, zbortil jej do sebe a uzavřel, jako kdyby neexistoval tisk či televize, kusé informace zprostředkovává nanejvýš internet, pokud ovšem nevypadne dodávka elektřiny. Postavy i velkopodnikatelské prostředí se vyznačují naprostou izolovaností od okolí, režiséra zajímají toliko (často deformované) vztahy uvnitř této komunity, omezené ve shromážděném množství jak svou příslušností, tak místem výskytu – nejprve se film odehrává na honosné svatbě, podruhé v „rodinném kruhu“ na přepychovém sídle.

Justine a Claire. Kirsten Dunstová a Charlotte Gainsbourgová ve filmu Melancholia

Justine a Claire

Režisér rozčlenil vyprávění do dvou kapitol, nazvaných nejprve Justine a poté Claire – podle sester k sobě hluboce poutaných, zmítaných soucitem i nenávistí. Po snobsky namyšlených svatebních oslavách, kdy Justina pro svou odtažitost selhává jako novomanželka a zahazuje rovněž slibnou pracovní kariéru, neschopna překonat blíže nespecifikované fóbie, následuje komorně pojatá druhá část v Claiřině domě.
Rozkreslení obou sester vychází z protikladu mezi emotivně nevyzpytatelnou zádumčivostí, jak ji zosobňuje Justine (Kirsten Dunstová získala v Cannes herecké ocenění), a racionální uvážlivostí Claiřinou (Charlotte Gainsbourgová jí vtiskla jistou pedanterii), jež ve své pečovatelské a ochranitelské roli neskrývá rysy diktátu. Křehká, místy jakoby duchem nepřítomná Justine se k sestře přesouvá téměř bezmocná, neschopná chůze a zcela apatická, odkázaná na cizí pomoc, ale přesto právě ona, snad nadána jasnovidnými schopnostmi, zjednává smíření s osudem, dokáže ostatní uklidnit, zatímco Claire propadá až hysterické beznaději a její manžel, do posledka věřící příslibům vážených vědců ve šťastné rozuzlení, si dokonce sáhne na život.

Biblické ozvuky

Von Trier se tu vrací ke zdánlivě slabým hrdinkám, které se dovedou znenadání vzepnout až k sebeobětování, jak to předvedl již v dramatu Prolomit vlny. Také v Melancholii prosvítají biblické ozvuky a na mysl se mi rovněž prodral dávný ruský Vzestup (správnějším překladem ruského originálu Voschožděnije by ovšem bylo Nanebevstoupení), obdobně modelovaný válečný příběh Larisy Šepiťkové, též založený na relativitě odhodlání a slabosti. Ale přesto si neodpustím pochyby, zda kdysi uhrančivý Trierův styl se přece jen nemění v sice okázalou, nicméně vyprázdněnou manýru, která předstírá hlubokomyslnou oduševnělost.

Jan Jaroš, filmový publicista

Foto Christian Geisnaes



  Vzpomínky L. Lakomého    
  Nalaďte si
 
  Češi v zrcadle divadla    

  Navštivte  
 
  Von Trierova Melancholie        
  Téma