Číslo 20 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Davidem Novotným.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

Od tragédie ke grotesce

V Brně se právě potkaly výstavy fotografií Viktora Koláře a Václava Ryčla. Jestliže prvnímu, rodáku z Ostravy, bude letos v září sedmdesát, ten druhý, ročník 1966, spáchal před sedmnácti lety v Praze sebevraždu. Zatímco Kolář je v dějinách české vizuální kultury posledního půlstoletí zapsaný jako nepominutelný pojem, kultivovaný řadou monografií a bohatých retrospektiv, o Ryčlově fotografickém intermezzu slyšel do současné výstavy zřejmě málokdo.

Václav Ryčl: Bez názvu (první polovina osmdesátých let)Možná je Václav Ryčl známější jako literát. Posmrtně vyšly dvě jeho knihy, Pavilon číslo 13 (2003) a Život je hrozný společník (2004) – soubory výmluvných názvů stejně jako surově existenciálních, naléhavých záznamů v próze a poezii, v nichž hraje prim konflikt výlučného, jemného autorského vnímání s nerozlišující brutalitou světa. Ale jak napovídá nynější výstava v Brně (situovaná do Uměleckoprůmyslového muzea, pojmenovaná Blue Boy a trvající do 29. května), bylo to médium fotografie, s nímž udělal autor první zkušenost. A to zkušenost osobitou, vzácnou – minimálně pro oko současného diváka.

Ryčl se svými snímky, pořízenými v první polovině osmdesátých let minulého století, tedy ve věku kolem patnácti sedmnácti let, vztahoval především k době, kterou byl nucen žít. Proti falešnému jásotu šedivé, pozdně normalizační masy zabíral společenskou periferii, exponoval různorodé „nepřizpůsobence sociální“, outsidery a vyděděnce – a nejen ty, jejichž životy uhasínaly v alkoholu a drogách, ale také jejich protipól, dobově netypickou, podvratnou živelnost, spjatou zejména s cikánskou enklávou.

Václav Ryčl byl autodidakt, který viděl – nesmírně jasně a přesně. Fotografie, které pořídil, jsou zralé po všech stránkách: zaujmou jak nehledanou kompozicí, tak symbolickou významovostí konkrétních prvků anebo scén; zasáhnou diváka čirou poezií okamžiku, ale i jejím rubem v podobě nevyslovených úzkostí, smutku, strachu.

Viktor Kolář (jehož práce jsou k vidění na bezejmenné výstavě v Místodržitelském paláci do 5. června) má k Ryčlovi blízko: jednak sázkou na tajemství a kouzlo černobílé fotografie, jednak subjektivně dokumentaristickým přístupem.

V tom klíčovém jsou ale různí: pokud se Ryčl díval na život jako na „hrozného společníka“, čili jako na tragédii k nepřežití, a zůstával ve svých záběrech spíše v sobě, zajatý ve svých chmurných a destruktivních náladách, potom Kolář se obrací ven – své snímky z Ostravska posledních padesáti let komponuje jako (lidskou, krajinnou i dějinnou) tragédii s groteskním, a tedy očistným finále. Humor, častokrát absurdního ražení (založený na citlivé práci s motivickým opakováním, kontrastem nebo odrazem) má v jeho díle své samozřejmé místo.

Viktor Kolář: Ze souboru Ostrava (1967)Jenže Kolářova brněnská retrospektiva má i své minus – a tím je jistá předvídatelnost, stereotypnost autorova rukopisu. Jeho vidění je sice specifické podobně jako to Ryčlovo, ale zároveň jaksi strnulé: pokud s Ryčlem zmítal živel, Kolář tuto nepředvídatelnou energii dávno zkrotil a ovládl pevnou rukou.

Ovšem i z tohoto vzorce existují naštěstí výjimky: vylidněné snímky oken, výloh, domů, ulic, krajiny. Takové záběry v Kolářově podání jsou totiž projekčně daleko vděčnější a dávají divákovi možnost, kterou zažíval v důvěrné společnosti fotografií Václava Ryčla – možnost intenzivního, jakkoli bezvýchodného spoluprožívání.

Radim Kopáč, výtvarný a literární kritik



  Byla jsem tam taky
  Nalaďte si  
 
  Od tragédie ke grotesce

  Navštivte  
 
  Podél cest Pavly Jazairiové
  Téma