Číslo 20 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Davidem Novotným.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




 

Nikdo o mně neví, že jsem marxist levý...

Řada filmů se v minulosti inspirovala osudy skutečně žijících osobností, samozřejmě přejmenovaných a s mírně přetočenými osobnostními i profesními charakteristikami. Téhož postupu užil rovněž režisér Tomáš Mašín v dramatu 3 sezóny v pekle (v úterý 17. května ve 21 hodin na ČT1). Scenárista Lubomír Drozd se tu inspiroval vzpomínkovou předlohou Egona Bondyho. Předkládaný obraz je však místy matoucí, protože až barvotiskové okouzlení dekadencí, jak ji hlásají mladí bouřliváci vyznávající surrealismus i revoluci osvobozenou od konvencí, naprosto pohlcuje střízlivější pohled na zlomové období kolem roku 1948. Prosazení komunistického panství tu znakově zosobňují plně obsazená nákladní auta s ozbrojenými přívrženci, případně zatýkání nepohodlných lidí.

3 sezóny v pekle vystavují na odiv blýskavě třpytivý zevnějšek, který však záhy omrzí...

Do nadsazené expresivity přechýlený Kryštof Hádek tu představuje svobodomyslného, provokujícího Ivana Heinze, jenž okázale vyznává ideu naprosté nezávislosti na společnosti. Nahlas vykřikuje svá pohrdání soudobými poměry. Rád by se po vzoru francouzských umělců stylizoval jako „prokletý“, rozevlátý básník, ale chybí mu hmotné zajištění, protože odmítá pracovat. Nepohodl se s otcem (Martin Huba), bývalým důstojníkem, jenž mu vyčítá nezodpovědnost a příživnictví, nakonec odchází i z domova.
Hlasitě vykřikuje, že pohrdá buržoazní třídou, ale stejně tak se vysmívá frázím, podle nichž dělnická třída potřebuje klid na práci. Hlásí se k marxismu, ale nikoli ke komunismu, právě se deroucímu k moci. Věří v inspirativní sílu opilosti v umělecké tvorbě, ochoten jakkoli na sebe upoutat, třeba i tím, že na sobě zapálí oděv. Přiklání se k individualistické vzpouře vůči stávajícím pořádkům, odmítá vyznávané konvence, ovládne jej posedlost dráždivě nihilistickými erotickými hrátkami.
3 sezóny v pekle (zachycují roky 1947–1949) vystavují na odiv blýskavě třpytivý zevnějšek, který však záhy omrzí. Zejména pouliční výjevy připomínají svým vizuálním pojetím stylizovaný hudební klip. Mašín chtěl možná svého hrdinu prezentovat jako postavu hodnou obdivu, jako mladistvého rebela, jenž si má zjednávat obdiv svými provokativními počiny, ale ve výsledném součtu převažuje spíše negativita takto vypodobněného člověka. Vzpurnému a výbušnému hrdinovi, jenž se halasivě hlásí k revoluci, ovšem jiné, než jaká byla uskutečněna, jsou navíc přisouzeny skutečné Bondyho texty (včetně proslulé sentence „nikdo o mně neví, že jsem marxist levý“).

Jan Jaroš,filmový publicista



  Byla jsem tam taky
  Nalaďte si  
 
  Od tragédie ke grotesce

  Navštivte  
 
  Podél cest Pavly Jazairiové
  Téma