Divadelní představení v multikině

Diváci dlouho očekávaného filmu Odcházení dramatika, bývalého prezidenta republiky a debutujícího režiséra Václava Havla přicházejí především na výpravné divadelní představení (neo)absurdního dramatu téhož autora, ztvárněné tentokrát filmovými prostředky. To není nic proti ničemu, pokud ovšem přistoupíme na pravidla hry.
Čímž není míněna jen Havlova hra jako taková, ale hlavně pravidla stanovená autorem: To, co chtěl říct, už bezezbytku pověděl svým pozoruhodným dramatem (údajně ho někteří přecenili; no, nevím...), a teď to jen převedl na plátno. Natočil – tedy zopakoval – své sdělení, původní vizi, k níž nechtěl mnoho dodávat, natož ji měnit či upravovat, jen zesílit. Zachoval také stylizovanou podobu divadelního tvaru – od kulis, kostýmů, dekorací, přes odkazy na Čechova (méně zřetelné než v divadelní verzi) – i hereckých výkonů.

Jinak řečeno: vzniklo mimořádné filmově-divadelní představení se špičkovými herci (Josef Abrhám, Dagmar Veškrnová-Havlová, Jaroslav Dušek, Jiří Lábus, Oldřich Kaiser, Stanislav Zindulka, Eva Holubová, Vlasta Chramostová, Táňa Vilhelmová a další známí aktéři v menších rolích), s invenční kamerou (Jan Malíř), výtečnou hudbou (Michal Pavlíček) a dobře vybranou lokací.

Kancléř Rieger (Josef Abrhám) a jeho patolízalský tajemník (Oldřich Kaiser)

Když Odcházení vnímáme takto, funguje docela dobře. Pokud totiž v našem vědomí a emočním očekávání ustoupí do pozadí nároky a očekávání ryze filmového zážitku. Pak nemáme problém ani s mírou stylizace. Je to ostatně jedna z úhelných podmínek přijetí Havlova filmu – brát ho, jak autor chtěl. Jenže zatímco pro akcentování autorova sdělení je filmový důraz působivý, pro film jako takový je to už spornější.

Přesto ale je Odcházení výlučný umělecký tvar; nikoliv jen kvůli osobnosti autora a jeho místa v české společnosti, ale pro titul samotný. Přitom, přiznejme, není snadné jej strávit, natož přijmout.

Hořce posmutnělá groteska, jejímž prostřednictvím autor líčí obtížné vyrovnávání s odchodem z veřejné scény, má znaky nadčasové trapnosti. Veškeré konání protagonisty dramatu i filmu – kancléře Riegera – určuje nejistota a strach, co bude, až odejde za kulisy. Navíc – neslyší ani potlesk po zdařilém „výkonu“. Rieger ovšem seděl v nejvyšší křesle státu příliš dlouho na to, než aby se dokázal smířit s novou situací, přenést se přes úskalí ztráty moci, popularity a luxusního bydlení. Železná košile zvyku ho nutí nejprve sveřepě trvat na sloganech, která hojně pronášel během působení v úřadu, pak ale zvolna ustupovat, když je zastrašen a domnívá se, že mu to pomůže udržet alespoň stín někdejších výsad. Kolem této základní situace rozehrává autor palčivě bezútěšný proces „odcházení“. A o tento odchod, akcentovaný hustě zalidněnou a pestrou scénou, v níž se Rieger pohybuje, a ještě víc poznamenaný jeho zoufalou samotou, tu jde.

Riegerova partnerka Irena (Dagmar Havlová) s přítelkyní Monikou (Eva Holubová) a  kancléřovou matkou (Vlasta Chramostová)

Když stupňující se stylizace začíná už jít poněkud na nervy, když se zdá, že herci své role přehrávají až ke křeči, když komorník po třetí či po čtvrté zakopne o kámen a panoptikální postavy opakovaně obcházejí louži uprostřed cesty, vždycky v pravou chvíli nás dostane nepomíjející kouzlo Havlova textu. A ovšem i myšlenky.

Odcházení je tedy nejspíš pouze – ale opravdu „pouze“? – jiná podoba, filmový převlek stejnojmenného dramatu autora. Nikoliv filmová událost. Co je na něm filmového, to jsou postupy, které jakoby v Havlovi uvízly z poetiky filmů české nové vlny šedesátých let. Ale přesto by se chtělo říct: zaplaťbůh, že díky filmové verzi se poselství ukryté v textu i situacích rozšíří zase o kousek dál.

Agáta Pilátová, publicistka



  Dvojité dno J. H. Krchovského
  Nalaďte si  
 
  Listy z Podkrkonoší

  Pořiďte si  
 
  Představení v multikině
  Dívejte se