Číslo 13 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s rozhlasovým režisérem.
Ivanem Chrzem.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

Jen to, co je slyšet

Na otázku, v čem vidí výhodu žánru rozhlasové hry oproti filmu nebo divadlu, odpověděl Marek Epstein, že nevidí žádnou. „Tam, kde jako autor filmu upřete oko kamery do oblak nebo jarní přírody, kde si dovolíte krátký pohled do praskajícího ohně nebo na zaklesnuté milence, musíte v rozhlase vymyslet něco mnohem sofistikovanějšího. Musíte se snažit, zapotit a vytvořit atmosféru i příběh slovy a zvuky.“

Marek Epstein s režisérem Mančalem při jedné z mnoha pracovních poradPřes tyto své pochyby se Marek Epstein rozhodl zúčastnit projektu Vinohradská dvanáctka a napsal původní rozhlasovou komedii s názvem Pro nepřekonatelný odpor. Na vlnách Českého rozhlasu 3 – Vltava bude mít hra premiéru v úterý 29. března ve 21.30.

Šestatřicetiletý Epstein patří k předním českým scenáristům a na svém kontě má i několik divadelních her a jednu prózu. Ale o svém vstupu do uměleckého světa hovoří s naprostou věcností: „Mě to k psaní zaneslo tak nějak samo. Když jsem dodělal sportovní gympl, nevěděl jsem moc co dál. Přišel jsem se podívat na den otevřených dveří na FAMU, kde v oblaku dýmu seděl pan profesor Klein a sdělil mi, že v osmnácti stejně nikoho neberou. Ať pár let počkám. Počkal jsem. Neúspěšně jsem to zkusil na několik exaktně zaměřených škol a pak jsem narazil na soukromou hereckou školu. Tu právě otevírali a brali zřejmě každého, kdo slíbil, že zaplatí školné. Předměty jako dějiny divadla, dramaturgie a estetika byly dobrý základ pro můj budoucí útok na FAMU. Až na to herectví...“

Poetika vypravěče

Výčet jeho dosavadních úspěchů ale hovoří sám za sebe. Dvakrát vyhrál Cenu Sazky, vyhlašovanou pro dosud nerealizované scénáře, jeho scénáře skončily v dalších ročnících na druhém a třetím místě. Dvakrát uspěl v národním kole mezinárodní autorské soutěže Hartley Merril Prize. V roce 2002 uvedla Česká televize inscenace Trosečníci, Iguo-Igua a Bůh ví, které podle Epsteinových textů natočil Tomáš Krejčí. V rumunsko-švýcarské produkci natočila režisérka Ruxandra Zenideová podle jeho scénáře snímek Ryna (2005). Jiří Vejdělek realizoval filmy Roming a Václav. ČT uvedla televizní snímek BrainStorm v režii Jiřího Stracha. Epstein je také autorem scénaře k televiznímu seriálu Poste restante a novely Ohýbač křížů (2006). Přednáší i na Filmové akademii v Písku.

Hlavní mužské role v Epsteinově hře ztvárnili Matěj Hádek a Martina Myšička„Zajímají mě vztahy a dramatické události viděné všedně, až jakoby mimochodem, poetikou vypravěče. Zajímá mě člověk a hnusí se mi dav. Můžu jenom doufat, že ty texty mají něco společného, co ke mně dostředivě a zpětně ukazuje.“ O vztazích, a to v přeneseném i doslovném slova smyslu, je i rozhlasová komedie Pro nepřekonatelný odpor. Hlavními hrdiny této komedie jsou dva přátelé třicátníci. Ani jeden z nich se nenachází zrovna v růžové situaci. Jirkovi skomírá jeho firma na čištění koberců a Karel, ač působí v oblasti, kde se všem ostatním daří, tedy v účetnictví, jen těžko dává dohromady peníze na alimenty. Jirka však dostává spásný nápad. Rozhodne se těžit ze svých bohatých životních zkušeností: „Vztahy, Kájo! Tam jsou dneska prachy.“ Rychle pak dá dohromady plán na úplně nový „bussines“ – agenturu na rozchody, rozvody a rozluky. Jeho vlastní zkušenost mu jasně říká, že většina mužů a pravděpodobně i žen by se v té veskrze nešťastné, trapné a často směšné situaci dala ráda zastoupit. Po počátečních „dětských nemocech“ tohoto podnikání má agentura úspěch. Rozejde kde koho, poptávka začíná převyšovat nabídku. Karel přijme slečnu na výpomoc. Jenže shodou okolností je to partnerka jejich prvního zákazníka a má svůj vlastní plán. Víc se prozrazovat nesluší. Posluchači se mohou těšit na řadu komických situaci, Marek Epstein prokazuje schopnost napsat vtipné a hutné dialogy, pracovat se zkratkou a nadsázkou. Do hlavních rolí obsadil režisér Petr Mančal Matěje Hádka, Martina Myšičku a Petru Špalkovou.

Volnost, drzost, výzva

A co bylo pro Marka Epsteina jako pro rozhlasového debutanta nejtěžší? „Kde nic není, ani čert nebere. Kde není zklamání, není strach. Žádnou předešlou zkušenost s psaním pro rozhlas nemám, takže tenhle pokus mohl dopadnout jedině fiaskem. To dává autorovi jistou volnost až drzost. Od filmových a televizních formátů, jakými se obyčejně zabývám, se odlišuje prakticky absolutně. Ve filmu se prioritně řeší, co je vidět, v rozhlase pouze to, co je slyšet. Na jednu stranu velké omezení, na stranu druhou – výzva.

A jaký má autor scénáře chystaného filmu režiséra Davida Ondříčka Ve stínu nejsilnější rozhlasový zážitek? „Ten, při kterém se krásně usíná.“ Pevně věříme, že to nebude případ komedie Pro nepřekonatelný odpor.

Martin Velíšek, slovesný dramaturg ČRo 3 – Vltava

Foto Martin Velíšek



  Sponzoři časomíry
  Zpěvník Jana Buriana  
 
  Soundtrack k olejomalbě

  Pořiďte si  
 
  Jen to, co je slyšet
  Téma