Číslo 13 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s rozhlasovým režisérem.
Ivanem Chrzem.


 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

I z bláta beznaděje lze povstat

Podivný název snímku Biutiful, režírovaného mexickým tvůrcem Alejandrem Gonzálesem Iňárritu (Amores perros, 21 gramů, Babel), vychází z jedné scény, kdy se hlavního hrdiny Uxbala ptá jeho dcerka, jak se píše anglický výraz „beautiful“. A ukáže se, že tatínek zná nanejvýš přibližnou výslovnost, nikoli pravopis. Tato drobná epizoda dokresluje Uxbalovu zdrsnělou, do značné míry sebestřednou povahu, jakkoli nahlodanou postupujícím zhoubným onemocněním i bezradností, jak se s tím svěřit.

Osobnost hlavního hrdiny filmu Biutiful mistrně postihl Javier Bardem

Nevydařilo se mu manželství, s manželkou, zřejmě trpící těžkými maniodepresivními stavy, se rozvedl, děti má svěřené do vlastní péče. Živí se zprostředkováváním pochybných obchodů, shání práci ilegálním přistěhovalcům, ochoten prodat i pohřební místo svých rodičů. Ale přesto se snaží být rodičem v rámci možností zodpovědným.

Silně, ale přitom nikoli beznadějně zdevastovanou Uxbalovu osobnost mistrně postihl Javier Bardem. Za tvrdou, nepřístupnou slupkou, umocněnou i chraplavým hlasem, se skrývá jak něha, tak možná nádavkem ještě svědomí – dotkne se ho, když nepřímo zaviní smrt čínských dělníků, jimž obstaral kazové ohřívače. A do svého zpustlého přízemního bytu, charakterizovaného zejména průhledy na zplesnivělá místa na stropě, nastěhuje černošku i s děckem, protože žena po vyhoštění partnera ztratila střechu nad hlavou.

Iňárritu nehledá divácky snadný tvar, své vyprávění tříští do změti neučesaných, často ponurých obrázků, ať již svého hrdinu zachycuje v setmělých barcelonských ulicích, nebo roztěkaně ukazuje, jak se prodírá nočními kluby. Obraz zmarněného života – nejen protagonistova, ale vlastně všech, kteří se ocitají v jeho blízkosti – uchvacuje, aniž by se režisér uchýlil k obligátně rozhořčenému zpodobňování sociálních křivd a společenského dna s ilegálními přistěhovalci. Režisér nepopisuje, nýbrž horečnatě, ba se záhrobními přesahy postihuje rozměr bídy, jakou si sotva dokážeme představit.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Sponzoři časomíry
  Zpěvník Jana Buriana  
 
  Soundtrack k olejomalbě

  Pořiďte si  
 
  Jen to, co je slyšet
  Téma