Číslo 13 / 2011.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s rozhlasovým režisérem.
Ivanem Chrzem.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

Žena v osidlech fingovaných sňatků

Bratři Dardenneové, od nichž Česká televize již dříve uvedla filmy Slib, Dítě a Syn, zavedli vypravěčský postup, který se osvědčil – skrze privátní osudy zkoumají širší, zpravidla ubíjející společenské klima. V dramatu Mlčení Lorny (28. 3., ČT2, 22.40) si vybrali fingované sňatky s cizinci, usilujícími tak o získání zahraničního občanství, v tomto případě belgického. Mladou Albánku Lornu (Arta Dobroshiová) zastihujeme v okamžiku, kdy ji – dosud vdanou za narkomana – čeká další sňatková transakce. Parta, která s takovýmito sňatky obchoduje, jí vyhlédla dalšího manžela, bohatého Rusa. Jakmile však probleskne náznak prozrazení, zločinci jednají okamžitě: přimějí ji k návratu do vlasti, kde se  strachuje o život, navíc přesvědčena, že otěhotněla...

Arta Dobroshiová ve filmu Mlčení Lorny

Mlčení Lorny je mnohavrstevné dílo, které se vzpírá jednoznačnému výkladu. Autoři se vyhýbají zjednodušování, ani zločinecká skupina, která dojednává fingované sňatky, není zbavena seriózního přístupu, dokonce vlídné korektnosti při jednání. Lorna má svůj podíl na jednotlivých transakcích, dokonce dostane zaplaceno navíc, že manželovi pomáhala při náročném odvykání drogové závislosti. Uzavírané sňatky představují výnosný ochod (ruský zájemce je ochoten zaplatit deset tisíc eur) a aktéři na nich zúčastnění se chovají jako chladnokrevní obchodníci.

Film hojně těží, jak je u Dardennových zvykem, ze zachycení pouličního ruchu, všedních jednání na úřadech, v bance, v nemocnici. Celý příběh je zcela věrohodně zasazen do prostředí belgického města, jemuž vévodí noční osvětlení, červená světla blikající na odjíždějících autech, převažuje sychravé počasí bez slunečního svitu. Dardennové se vůbec netváří jako vševědoucí pozorovatelé, naopak by rádi příběh nahlíželi z Lornina pohledu. Proto se o jejím okolí nedozvíme víc, než kolik prozradí její občasná setkání, proto ona sama není rozkrývána jako objekt vyprávění, nýbrž jako jeho subjekt.

Ostatně snad ani na okamžik nezmizí z plátna, přihlížíme každému jejímu rozhodnutí, každému jejímu činu. A její zpodobnění zajisté zanechává katarzi, jakkoli její osudy zůstávají nedopovězeny. Věrohodnému výsledku napomáhá i naprosto uvěřitelná herecká modelace hlavní hrdinky. Arta Dobroshiová své submisivní i cílevědomé Lorně vtiskla navzdory ztišenému hlasu překvapivou rozhodnost a umanutost, zejména její zásluhou na nás doléhá naléhavost až protokolárně strohé výpovědi, která nikde nesklouzne k lacinému dojímání, naopak se vzpíná ke znepokojivé metafoře.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Sponzoři časomíry
  Zpěvník Jana Buriana  
 
  Soundtrack k olejomalbě

  Pořiďte si  
 
  Jen to, co je slyšet
  Téma