Číslo 46 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se spisovatelem.
Alexem Koenigsmarkem.

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Smysl života jsem nalezl v radosti bytí

Olejový obraz nazvaný Cesta: mezi polem se vzrostlým, ještě nedozrálým obilím a loukou s fůrkami navezené hlíny stoupá k horizontu kamenitá polní cesta. Pak už jen nebe a mraky. A kdesi za hranou obzoru vyčuhují telegrafní sloupy a dřevěný polní kříž. Vydat se po té cestě znamená potkat se s křížem. Ten obraz namaloval v roce 1933 Jan Zrzavý. Tou cestou bylo jeho umělecké a duchovní hledání. Malíř se narodil právě před 120 lety (5. 11. 1890) a jeho odkaz přibližuje v několika pořadech stanice Vltava.

Máme před sebou Zrzavého rozsáhlé malířské dílo, monografie, jeho texty, ve kterých zřetelně objasnil svá umělecká a lidská stanoviska, poznal jsem některé jeho blízké přátele a vyslechl jejich svědectví. Jaký tedy byl „příběh duše“ malíře Jana Zrzavého?

Rodiště – dar i prokletí

Na počátku tohoto příběhu stojí rodná Okrouhlice, rodiče Jana Zrzavého a Vysočina. Okrouhlice – ta podivná slepenina ani městys, ani ves („vesnice nijaká“ říkával Zrzavý) s řekou Sázavou, železnicí, zámečkem a na horizontu s lipnickým hradem, připomínajícím malíři Jeruzalém či Betlém. Rodiče: otec Hanuš, řídící učitel, tvrdý a lakotný šetřílek, neúspěšný v obchodech (zkrachoval na burze), despotický a ctižádostivý; matka Vilemína, jemná, smutná, odříkající se, uštvaná starostmi. A k tomu připočítejme smrt ve chvíli, kdy byla paní Zrzavá těhotná právě s budoucím malířem. Jan Zrzavý k tomu později poznamená: „Čtyřletý bratr Ludvík se utopil v Sázavě. Maminka strašně naříkala, ještě když jsem byl velký, celý život. Narodil jsem se pět měsíců po jeho smrti. A myslím si, že nesu následky celé té nešťastné příhody.“

Znamení skrze sen

Rodná Okrouhlice se stala námětem mnoha Zrzavého obrazůA pak je tu rodná i rodová Vysočina – malíř k ní měl složitý vztah – vrostla do jeho krve a přitom z ní unikal, hledal její světlejší podoby ve Středomoří i na jihu Čech. V jedné stati napsal: „Miloval jsem svůj kraj, ale stejně jsem se ho bál. Úzkost a hrozba dívaly se stále na mne z tohoto kraje.“ Jenže – neklid a smutek nevnímáme pouze z vysočinské krajiny – usadil se i v malíři samém. Byla tu jeho už od dětství prožívaná jinakost a zvláštní vnímavost, venkovskými kluky odstrkovaný učitelský synek, hrající si se sestřinými panenkami; a k tomu otec tyran – vždyť vzpomeňme, jak si Jan Zrzavý musel své malování tvrdě vyvzdorovat a vybojovat – nemocemi a propadáním ve školách, do kterých ho otec tlačil (to pekelcování školními škamnami v Německém Brodě, Přibyslavi, Kutné Hoře, Brně, ty úzkosti z ranního vstávání, z opouštění maminky, z nádraží a cizích lidí). To vše se neúprosně vpíjelo do krajiny duše. A přitom paradoxně – vysvobození nebo přesněji znamení na cestě – přišlo ve tmě, v noci, skrze určující sen: Zrzavému se koncem léta 1911 zdálo, jak mu do Okrouhlice na nádraží přišla bedna s pastely. Skladník Hrubý mu podává nákladový list a on v kolonce odesílatel čte: Leonardo da Vinci! Zrzavý to později vyložil takto: „Porozuměl jsem tomu. Prosil jsem Leonarda a on mi dal znamení.“

Malování jako štěstí

Následně se otevřela cesta do Prahy k malování, přišlo osudové seznámení s Bohumilem Kubištou, Paříž atd., ale Zrzavého strach z Vysočiny i ze sebe samého trval. A přesto – tušíme a cítíme v jeho díle, že se mu tento strach, úzkosti a smutky, vnitřní rozdrásanosti a dramata tělesnosti podařilo překonat, překlenout a zacelit; že došel ke smíření s Vysočinou, a tedy se sebou samým; že pro svou neujasněnou touhu našel tvar. Co pomohlo k uzdravení, k sebepřijetí a harmonii? Především to byla samotná tvorba, která u něj nikdy nebyla oddělena od života. Malování se stalo nejvlastnějším důvodem jeho života. Zrzavý nebyl žádný chladný umělecký konstruktér – co vnitřně prožíval, přenášel na plátno povýšeně do metafory či symbolu. Proto mohl ve zralém věku napsat: „Podaří-li se mi namalovat třeba jen malé, ale krásné zátiší, to je a zůstane duchovním majetkem mým i celého světa. To mne činí šťastným, že jsem nežil nadarmo, že jsem něco dal, sobě i světu.“

Italské fresky a trpká vlast

V Krucemburku je malíř pochovánStejně důležité jako tvorba, vlastně jejím spojitým ramenem, bylo pro Zrzavého duchovní ukotvení. Přitom to pro něj nebyla žádná předem daná škatulka, do které by se dosadil, ale skutečná duchovní žízeň a spirituální hledání, osobité a nenapodobitelné, jak jen byl malíř originál sám. S Kubištou před první světovou válkou navštěvoval spiritistické seance, zabýval se medijní kresbou a četl o východních náboženstvích. Důležitou křižovatkou života se mu stalo vážné onemocnění a následné uzdravení, které přineslo obrat v jeho vnímání světa: „Věci, krajina, příroda začaly ke mně mluviti novou překvapující řečí, odhalily svoje závoje a ukázaly mi způsob a podstatu svého bytí. Daly mi odpověď tak dlouho hledanou o podstatě života: že jsme vyšli z jednoho a stejného dechu Ducha, jímž žijeme i hyneme, že smysl života je v radosti bytí.“ Zrzavý pak dočasně zakotvil v Jednotě bratrské a následně se vrátil do katolické církve, ve které setrval do konce života, někdy jako pokorný a vroucný služebník, jindy ohnivě rebelující proti zúředničtělé praxi, ale nejpodstatněji v mystickém a osobním prožitku Krista: „Můj životní postoj, to je křesťanství. Pro mě je nezbytná eucharistie.“ A pak léčila Itálie, její světlo, krajina kultivovaná tisíciletími, meditativní ticho svatyň a klášterů, Benátky a Florencie. V roce 1928 Zrzavý píše: „Díky ti, Itálie, díky vám, Giotto a Fra Angelico. Pozdravuji vás ze své trpké vlasti, planoucí mosaiky benátské, počátku mého znovuvzkříšení.“

Do Okrouhlice na zimu

Ale vraťme se na Vysočinu. K ní měl Jan Zrzavý, jak už bylo naznačeno, velmi proměnlivý vztah, od intimní vazby až po rozčarování. Ale později se k Vysočině znovu začal přibližovat. Začalo to ve druhé polovině třicátých let, v čase národního ohrožení, kdy hledá jistoty v české krajině. Jezdí nejen do Zeyerových Vodňan, ale krátký čas také bydlí u svého přítele továrníka Zieglera v Krásné Hoře nedaleko tehdejšího Německého Brodu a maluje krajinu kolem Okrouhlice, Lipnice a Krucemburku, ze kterého pochází jeho rod a k němuž cítí hlubokou vazbu. Do rodné Okrouhlice se pak navrací v roce 1956, kdy si pořizuje podkrovní byt s ateliérem v budově místní pošty – jak jinak než s výhledem na „plující archu“ kamenné Lipnice. Do konce života bude střídat pražský a okrouhlický ateliér (ten především v zimě), a přestože bude rozladěn proměnou rodné krajiny, zničené socialistickou kolektivizací a budovatelstvím, Vysočině už zůstane věrný. V závěru života pozná také práci svého krajana Bohuslava Reynka a poslední výstava za jeho života proběhne v Hlinsku. Pouze sen realizovat fresku v krásnohorském kostele, do kterého chodil od dětství, nebyl naplněn.

Jeníkova špacírka

Dnešní Okrouhlice je rozpůlená železnicí a kolohnátsky rozseklá frekventovanou silnicí, chátrá tajemný zámek (bývalá porcelánka) i barokní sýpka, zakletá podivnými privatizacemi a (ne)záměry. Ale i navzdory tomu zde můžete nalézt Zrzavovská zátiší a zákoutí. Podzimní Okrouhlicí mě provází Jaroslav Noha, jeden z aktivních členů místního a mladého občanského sdružení Za záchranu rodného domu Jana Zrzavého, které pořádá každý rok turistický výšlap Jeníkova špacírka, vydalo sérii pohlednic méně známých malířových kreseb z okolí, instalovalo před rodným domem výstavu o vazbách Zrzavého k Vysočině a Bohuslavu Martinů, upravilo celé prostranství, chystá se v blízké budoucnosti osadit v krajině oblíbená malířova místa infotabulemi a jednou zřídit v rodném domě malé muzeum. Tedy přinejmenším vzdát malý hold umělci, který zapadlou Okrouhlici vynesl k evropským hvězdám.

Dobré kuchařince Nohové Márince

Jan Zrzavý na Štědrý den u Nohových v Okrouhlici (konec padesátých let)Jaroslav Noha ale není ledasjakým Zrzavovským nadšencem. Jeho rodiče, do roku 1948 vlastníci prosperující cementárny, patřili k nejbližším okrouhlickým přátelům Jana Zrzavého. U nich našel Mistr, jak mu uctivě říkali, přátelský azyl. Docházel k nim pravidelně na obědy i pokojné zdřímnutí (paní Nohová byla vynikající kuchařka a malíř se jí nejednou odvděčil příležitostnou a vtipnou kresbičkou, například dortu s třešní a nápisem „Dobré kuchařince Nohové Márince“) účastnil se rodinných oslav, Nohovi mu pomáhali ve všech praktických záležitostech, úklidem ateliéru počínaje a nákupy či cestováním konče. Jaroslav Noha šoféroval malířovo auto několik let, a to nejen mezi Prahou a Okrouhlicí. Na Nohovy prostě bylo spolehnutí – Zrzavého si vážili, navíc to byli citliví milovníci umění a malíř u nich nalézal rodinné teplo a pochopení. Jaroslav Noha mi cestou k okrouhlické škole vypráví o malířově skromnosti a senzitivitě. Míjíme přitom nádraží, které sehrálo v dějinách českého malířství důležitou roli, v podzámčí obcházíme vodní elektrárnu s náhonem, kterou vlastnil malířův bratr Zdeněk a po železném mostku přes proudící Sázavu, postaveném jen rok po malířově narození, vstupujeme do Zrzavého dětských končin. V budově školy, na které je dnes malířova busta, vyrůstal v učitelském bytě, tady se rodilo jeho vidění, tady snil svůj sen stát se velkým malířem, tady se mu na břehu řeky zjevovala Bretaň. Nakonec mě pan Noha vede do malířova bytu v podkroví pošty. Dnes je zde masážní salon, ale cosi z bývalé neokázalé prostoty můžeme vytušit. Ten vnitřní prostor pod střechou připomíná ostrov, tišinu, hnízdo, do kterého nedoléhají rušivé zvuky světa. Jan Zrzavý se v takovémto přívětivém a koncentrovaném závětří musel cítit dobře a mohl se soustředit na pravidelné celonoční malování.

Smíření a hlína Vysočiny

„Už bych byl rád, kdyby byl konec,“ pronesl Jan Zrzavý několik měsíců před smrtí ke kanovníku Josefu Lebedovi. Kněz mu odpověděl Goethovým veršem: „Warte nur, balde ruhest du auch.“ Jan Zrzavý upřímně reagoval: „Chtěl bych už být s Ježíšem. To je přece lepší.“

Jan Zrzavý zemřel 12. října 1977. O pár dní později se konalo v Praze oficiální státní rozloučení a následně venkovský pohřeb, který začínal v Okrouhlici před rodným domem, tehdejší socialistickou školou. Vysočina se loučila se svým malířem a normalizační režim si nedovolil zakázat poslední přání národního umělce – křesťanský pohřeb se mší a prosté spočinutí v hlíně u krucemburského kostela. Zadíváte-li se na fotografii posmrtné tváře Jana Zrzavého, spatřujete v ní klid a smíření, tichý jas. A na rtech – podivuhodný radostný úžas.

Miloš Doležal, redaktor ČRo 3 –Vltava



  Vzpomínky jako obžaloba   
  Nalaďte si  
 
  Merci beaucoup,...  

  Pořiďte si        
 
  Dekadentní půvab nové dekadence 
  Navštivte