Číslo 46 / 2010.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se spisovatelem.
Alexem Koenigsmarkem.

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Robert Mapplethorpe: Autoportrét (1988), bromostříbrná fotografieDekadentní půvab nové dekadence

Výstava Decadence Now!, která běží aktuálně na třech místech v Praze (a na dalších dvou místech republiky, v Brně a v Plzni), má rozhodně parametry události sezóny. Od kasy se den co den táhne had dekadencechtivých návštěvníků, navlečených povětšinou v černém a se zasmušilými výrazy ve tváři, na jednotlivé artefakty jsou v každou chvíli nalepené desítky párů očí a od ucha k uchu běží šeptanda. Takže nezbývá než dumat, co je na té současné dekadenci jednak tolik přitažlivého, jednak vlastně dekadentního.

První vlnu dekadentních nálad, které se točily kolem existenciální únavy, pokleslých rozkoší a banality smrti, přinesl do umění a literatury přelom devatenáctého a dvacátého století. Aubrey Beardsley kreslil v Anglii necudné výjevy z budoárů, Joris-Karl Huysmans skicoval svět „tam dole“ a čeští dekadenti, sdružení zejména pod hlavičkou Moderní revue, zaklínali na různý způsob únavu ze svých temných vášní. Klima bylo nehostinné, končilo století, ve vzduchu se vznášela tragická tušení a z autorů čpěla autentická osudovost. Jejich pojítko ale bylo ještě jiné: vysoká kultura výrazu, někdy možná až přílišný důraz na estetickou stránku vlastní výpovědi.

V tom je první velký rozdíl mezi dekadencí „tehdy“ a „teď“: většina exponátů, které pojalo pod svá široká křídla Rudolfinum, se pohybuje na hranici kýče. Někdy i za ní. Vydělaná kůže z Hitlera, vajgly doutnající na kříži, vykulená holčička sedící ve vaně plné krve, pěkně vyvedený záběr soulože, oběšenec celý v černém. To vše názorně, na velkých formátech, realizované těmi nejmodernějšími technologiemi. A s mohutnou masmediální podporou v zádech. Na jménech autorů jako by v té chvíli ani nesešlo. Jenže důraz na okamžitou a dobře srozumitelnou, lehce symbolicky, případně komicky podbarvenou šokantnost může zafungovat jednou, respektive poprvé – a nikoli v desítkách nepříliš důvtipných variací.

Jamie Reid: Bůh ochraňuj Ronnieho Biggse (1979), sítotisk na papíruTouha demytizovat a detabuizovat, zbavit sex, boha, smrt, bolest anebo šílenství závoje zapovězeného, je na výstavě Decadence Now! maximálně úsměvná: tyhle dveře už jsou vykopnuté nejpozději od dob surrealismu. Vzpomeňme si na Hanse Bellmera (a jeho sadomasochistické skládačky z ženských tělesných partií), Salvadora Dalího (autora přeludných vizí sublimujících úzkost z vlastní sexuality) anebo Jindřicha Štyrského (osudově stigmatizovaného zanikáním, rozkladem, smrtí). A na dlouhou řadu dalších.

Postmoderna sice přivedla na scénu recyklaci, multiplikaci, rekontextualizaci, aluzivnost, postprodukci a bůhví jaké ještě nástroje, a umožnila tím autorům prohnat své nápady fantasticky pestrou estetickou mlýnicí – jenže odečteme-li tento vnějškový spektákl, zbude toho žalostně málo. Laciný gag, falešná snaha povýšit umělou formu na pravdivý obsah. To je druhý velký rozdíl mezi dekadencí „tehdy“ a „teď“.

Paolo Schmidlin: Slečna Kitty (2006), polychromovaná terakotaA tak čím více exponátů na výstavě míjíme, tím jasněji vidíme, jak málo je mezi soudobými „dekadenty“ skutečných, niterných tvůrců, jak málo z vystavených věcí se zařízne do divákovy duše hlouběji a opravdověji: ze světa to jsou třebas Joel-Peter Witkin (který má samostatnou výstavu v brněnském Domě umění), Cindy Shermanová (jejíž přehlídku nabídlo Rudolfinum v roce 1998), Jamie Reid (punkový lettrista, který dal vizáž mj. deskám Sex Pistols) nebo Robert Mapplethorpe (se svojí výjimečnou citlivostí pro krásu homosexuálního těla); z Čech potom Josef Bolf, Václav Jirásek a Ivan Pinkava.

Možná je právě tahle minimální obsahová naléhavost a pohodlná vnějškovost výrazu tím, co je na projektu Decadence Now! tolik přitažlivé. A vezmeme-li to kolem a kolem, vlastně i dekadentní.

Radim Kopáč, výtvarný a literární kritik



  Vzpomínky jako obžaloba   
  Nalaďte si  
 
  Merci beaucoup,...  

  Pořiďte si        
 
  Dekadentní půvab nové dekadence 
  Navštivte