Čarodějův učeň na kometě fantazie

Karel Zeman je autorem ve světě vysoce ceněných filmů, unikátních především z hlediska způsobu výtvarného zpracování„Dechberoucí zpracování, ztvárnění podmořského světa mě úplně dostalo, i spousta nových filmů se může stydět, protože tohle bylo neskutečné!“ Tak popisuje na internetu jeden ze současných nadšenců zážitek z filmu Vynález zkázy. U kolébky filmových hitů, jimž se dnes říká fantasy, stál režisér Karel Zeman. Znalci asi namítnou, že to byl na začátku 20. století spíš Francouz Georges Mélies – však se také Zemanovi někdy říká „český Mélies“ – a budou mít pravdu. I když ne celou. Neboť teprve geniální nápady Karla Zemana daly filmové fantazii křídla. A proč s objektivním vlastenectvím nepřiznat: byl to Čech. Což ve světě svého času znamenalo velmi solidní filmovou značku kvality.

V roce 1958 vybuchla v kinech pravá filmová bomba – Zemanův Vynález zkázy. Vyprávěl o zhoubné výbušnině, která má zničit lidstvo, ale „bomba“ to byla z jiné příčiny. Šlo o velké a objevné dílo. Z bruselské světové výstavy Expo 58 si odneslo první cenu, získalo řadu dalších ocenění a bylo zapsáno do seznamu nesmrtelných děl světové kinematografie.
Tvůrce vynálezu zkázy by letos oslavil sté narozeniny, zemřel před více než dvacítkou let, ale jeho filmy mají deset či více životů; stále se uvádějí v televizi, kupují na DVD. A na internetu o nich píší dnešní filmoví fanoušci pochvalné ohlasy. Inspirativní vliv autora se vrací v desítkách fantasy snímků současnosti. Za mnohé jiné jmenujme například Jurský park Stevena Spielberga. Často si to jejich tvůrci ani neuvědomují. I když mnozí určitě ano: „Na řadě filmových škol ve světě mají tatínkovy filmy a učí se na nich,“ potvrzuje režisérova dcera Ludmila Zemanová. „Jeden pracovník trikového studia mi řekl, že je studují od rána do večera. Jak prý to vlastně otec dělal, jak dokázal všechny techniky tak skvěle zkombinovat?“

Od reklamy k filmu

Pan Prokouk, původně postavička určená k reklamě, vyrostl ve „společensky angažovaného“ hrdinuKarel Zeman se narodil 3. listopadu 1910 v Ostroměři. Na své povolání se připravoval oklikou: absolvoval dvouletou obchodní školu a kurz reklamního kreslení. V třicátých letech, když mu nebylo ani dvacet, odjel do Francie, kde pracoval jako reklamní návrhář. Přivezl si odtud filmařské nadšení a dobrou znalost francouzštiny, což mu pomáhalo i později: když později cestoval na zahraniční festivaly, nepotřeboval tlumočníka. „A to bylo moc užitečné, vždyť víte, tlumočníci a podobní průvodci byli převážně estébáčtí hlídači nasazení na umělce,“ připomíná paní Zemanová.
Ale nepředbíhejme; zatím pracuje mladý Karel Zeman ve francouzské reklamní firmě (1930–1936). Francie byla vždycky pro umělce inspirativní. Je i kolébkou kinematografie, bratři Lumiérové sestrojili kinematograf a roku 1895 uspořádali v pařížském Grand Café první filmové představení. Přišel na ně prý taky legendární Georges Méli?s, který na rozdíl od Lumiérů, natáčejících jen dokumentární záznamy reality, vnesl do kinematografie efekty, filmové triky a hraný děj. Využil přitom svých divadelních a kouzelnických zkušeností.
Netvrdíme, že na Karla Zemana sestoupil duch průkopníků filmu ve Francii; ale možná se „čarodějovým učněm“ stal podvědomě (Mélies měl přece kdysi kouzelnickou živnost); a určitě právě zde měl příležitost vidět první kreslené filmy. Objevil v nich pro sebe nový směr profesní cesty. Podle Ludmily Zemanové se do nich velice zamiloval „a hned si tam koupil osmičku kameru, se kterou mohl animovat. A už ve Francii natočil několik animovaných experimentů.“

U Baťů ve Zlíně

Po návratu domů začal pracovat jako reklamní výtvarník u Baťů nejprve v Brně, pak ve Zlíně. Tam se mu natočené pokusy z Francie hodily: mohl je ukázat šéfům zlínských ateliérů. „Líbily se jim a lákali ho do studia. Filmařská vášeň nakonec převážila nad dobrým platem v reklamě a tatínek nastoupil do ateliérů.“ Ludmila Zemanová sice amatérské filmařské začátky svého otce pamatovat nemůže, ale její maminka, žijící Nezaměnitelná poetika filmů Karla Zemana fascinuje i dnešní náročné filmové diváky divákystále ve Zlíně, jí je oživuje.
Zlínské ateliéry Baťovy firmy (FAB), založené v roce 1936, už před válkou soustředily výtečné filmaře i výtvarníky. Sloužily sice především reklamě (vznikla tu spousta na svou dobu pozoruhodných reklamních snímků), ale natáčely se i výtečné sociální dokumenty a reportáže. Zeman se tu setkal například s Elmarem Klosem, Alexandrem Hackenschmiedem, Hermínou Týrlovou, Zdeňkem Milerem i Bořivojem Zemanem.
S Týrlovou a svým jmenovcem Bořivojem spolupracoval na kombinovaném snímku Vánoční sen, který ale na sklonku války shořel při požáru laboratoří. Oba Zemanové jej ale roce 1945 natočili znovu. Pro Karla Zemana to byl přelomový film; spolu s Inspirací (1947) ho prosadil na mezinárodním fóru. Ve snímku Inspirace, oživující věčný příběh pierota a kolombíny, byly poprvé v našem filmu použity skleněné figurky.

Užitečný Prokouk

Brzy po válce se narodil i populární pan Prokouk, svérázná loutková postavička – karikatura maloměšťáka. Původně byl určen pro reklamu, ale stal se společensky angažovaným „hrdinou“: Zeman v jeho vtipných příbězích pranýřoval byrokracii i jiné nešvary (Pan Prokouk úřaduje, Pan Prokouk v pokušení, Pan Prokouk vynálezcem). Seriál pokračoval i později, kdy už Karel Zeman natáčel celovečerní filmy. Jednak proto, že postavička měla pozoruhodnou životnost a „tah na branku“, ale i z jiného důvodu: „Ve studiu vznikaly další díly seriálu hlavně proto, aby se tatínkovo oddělení udrželo v chodu. Když totiž psal scénář celovečerního filmu, trvalo to i půl roku a tatínek se staral, aby lidé, kteří pro něj pracovali, měli co dělat a neměli nižší prémie. Nechtěl, aby lidé z jeho pracně vybudovaného trikového oddělení dostávali jen malý základní plat. Proto psal scénáře nových dílů Prokouka a současně připravoval nový film.“

Triky, herci, kresby, loutky

V celovečerních hraných filmech začal kombinovat různé techniky i styly: živé herce, animaci, trikové záběry. V polovině padesátých let tak vznikla Cesta do pravěku, půvabný dobrodružný a zároveň naučný film o výpravě čtyř kluků k počátkům života na Zemi. „Bezkonkurenčně nejlepší hraný film Karla Zemana. Zajímavý nápad o putování za poznáním. Mistrovská animace tehdejší fauny. Dávná zvířata jsou jako živá a tímto archaickým kouzlem se můžeme kochat i dnes,“ říká uznale na internetu současný diskutér a dává filmu všech pět hvězdiček. Po pětapadesáti letech! Na letošním festivalu filmů pro děti a mládež ve Zlíně měla Cesta do pravěku i další Zemanovy filmy, které se u příležitosti jubilea uváděly, obrovský úspěch. Příjemné bylo i setkání se čtyřmi „kluky“ – protagonisty Cesty do pravěku.
Pak přišel Vynález zkázy, který dodnes uchvacuje originálním výtvarným pojetím vycházejícím z původních ilustrací románů Julese Vernea. Už jen tyto dva filmy by stačily zajistit Zemanovi i české kinematografii světovou proslulost. Přišly však i četné další, v nichž Zeman nadále využíval nejrůznější trikové techniky. V šedesátých letech to byly například tituly Baron Prášil, Bláznova kronika, Ukradená vzducholoď, později Na kometě (1970), Dobrodružství námořníka Sindibáda (1971), Zkrocený démon (1974) či Pohádky tisíce a jedné noci (1974). V sedmdesátých letech se vrátil k animaci a s využitím ploškového filmu vytvořil mimo jiné Čarodějova učně s originálním využitím barev a animace.

Ve Zlíně je nejlíp

Svět ho obdivoval, nabídky na práci se hrnuly – nejvíc od Američanů –, ale režisér Zeman zůstal ve Zlíně. Práce v zahraničí ho jistě lákala, koho taky ne. Navíc uměl jazyky a uplatnil by se. Ale v době studené války by mohl jet jen sám a musel by tu nechat rodinu – něco jako rukojmí. A to se mu nelíbilo. Hlavně však mu Zlín vyhovoval, ve svém trikovém oddělení se cítil nejlíp.
„Ve Zlíně měl větší klid pro práci a nemusel se nijak politicky angažovat, což by asi v Praze bylo jinak. Maminka mu to občas vyčítala, protože do Prahy chtěla. Ale doma měl nejlepší pracovní podmínky,“ myslí si dcera Ludmila. „Bydleli jsme v malém baťovském domku pět minut od studia, což tatínek považoval za obrovskou výhodu. Často tam zaskočil i po večeři. Pro nás děti to byl ráj na zemi, mohli jsme kdykoliv přijít a sledovat, jak se třeba šijí loutky, jak vzniká záběr. Zlín měl pro tatínka i další výhodu – umístění ateliérů na kopci, což bylo ideální.“

Ludmila a svět

Z Pohádek tisíce a jedné nociDcera Ludmila, výtvarnice a filmařka, která po studiích spolupracovala ve zlínských ateliérech s otcem, se do zahraničí vydala. Nejdřív to vypadalo, že jen na čas, za zajímavou prací. To bylo tak: Karlu Zemanovi v osmdesátých letech nabídli, aby přednášel na zahraniční filmové škole. „A tatínek, tehdy už starší a nemocný pán, řekl, že má v ateliéru šikovné lidi, kteří to taky umějí. Hostitelé ochotně změnili adresáta pozvání, měla jsem jet s manželem. Jenže tehdejší ředitel ateliérů nám to nepovolil. Odjeli jsme tedy roku 1984 ilegálně. Chtěli jsme pryč – hlavně proto, že po odmítnutí výjezdu nám vedení všelijak znepříjemňovalo život i práci,“ stručně shrnuje Ludmila Zemanová.
Rodina zakotvila v Kanadě, kde se talentovaná umělkyně uplatnila nejen ve filmu, ale i jako ilustrátorka a autorka. Napsala a nakreslila například velmi úspěšnou knížku pro děti o tom, proč mají Kanaďané ve znaku javorový list. Pozoruhodné – Češka vymyslí příběh ke kanadskému národnímu symbolu! Nápad se vynořil na jedné procházce v lese, kde ji velké javorové listy ochránily před prudkým deštěm. Ale vždyť vlastně celá Kanada je jako ty listy, pomyslela si: Přirozený ochránce přistěhovalců ze všech koutů světa, hledajících útočiště. „Zažila jsem na vlastní kůži, že Kanaďané dobře rozumějí obtížím lidí, kteří přicházejí z jiného prostředí. Můj příběh staví na tom, že javorový list se ocitl na státním znaku, protože dokáže ochránit. V místní literatuře jsem žádné vysvětlení nenašla, tak proč nějaké nenabídnout?“ Kanadské děti se teď její legendu učí ve škole… A paní Ludmila připravuje na námět „javorového listu“ i film. Zkrátka pravá dcera svého otce. „Tatínek tvrdil, že v životě je dost trablů a nesnází, proto by měl film člověka potěšit a dát mu naději.“ A Karel Zeman to svým životem i prací vrchovatě naplnil.

Agáta Pilátová, publicistka



  U hasičů v Drohobyči   
  Nalaďte si
 
  Říkáme tomu písňotepectví  

  Pořiďte si        
 
  Každý potřebuje svého Witkina 
  Navštivte